Historie a vývoj slevových portálů – začalo to v USA…
V další části seriálu o slevových portálech se podíváme ještě dále do historie, tam kde to doopravdy začalo. Do USA na projekty Groupon a LivingSocial. Nejprve si ale povíme o tom co tomu celému předcházelo, co vlastně dalo vzniknout myšlence celkového pojetí „slevový portál“.
V předchozím díle jste se mohli dočíst o začátku slevových portálů v ČR a o tom, že Slevomat nebyl tak úplně první jak rád o sobě říká.
Vznik obchodního modelu slevových portálů byl pouze spojením několika marketingových aktivit (poskytnutá sleva, omezený čas, omezené množství) společně s čím dál tím větší přesyceností trhu a klesající poptávkou po produktech a službách.
Dalšími nutnými předpoklady jsou pochopitelně neustále vzrůstající penetrace internetové populace, větší informovanost spotřebitelů v cenové orientaci produktů a služeb a také neustále narůstajícímu odlivu nákupů z tradičních „kamenných“ obchodů na internet.
Obchodní model slevových portálů se stal velmi populární až po roce 2008, tedy po proběhnutí hospodářské krize. Je tedy velmi pravděpodobné, že velkému rozmachu tohoto obchodního modelu pomohlo i toto období, ve kterém začal být kladen v mnoha oblastech větší důraz na úspory a šetření finančních prostředků. Mnoho poskytovatelů restaurací, ubytovacích kapacit se po hospodářské krizi ocitlo ve velmi složité situaci díky velkému úbytku klientů. Slevové portály tento efekt dokázaly částečně odstranit, avšak pochopitelně za podstatně méně výhodných podmínek (nižší marže).
Právě hospodářská krize, která dolehla nejvíce ve svém závěru především na „obyčejné“ spotřebitele paradoxně velmi pomohla rozvoji celého obchodního odvětví, které dnes nazýváme jako slevové portály nebo portály hromadného nakupování.
Groupon.com
Název Groupon vznikl spojením dvou anglických slov GROUP + coupON. Portál Groupon odstartoval v listopadu 2008. Za pouhé 2 roky (v roce 2010) expandoval do dalších 150 zemí mimo USA. Jeho růst byl opravdu fenomenální, měsíčně dosahoval zhruba 10 až 30%. V roce 2010 se Groupon stal nejrychleji rostoucím novým technologickým projektem. V roce 2011 jeho tržby přesáhly 1 miliardu USD.
V listopadu 2011, Groupon uvolnil 5% akcí na americké burze, čímž získal 700 milionů dolarů. Tím překonal vstup na burzu společnosti Google z roku 2004.
Americký server Compete.com provedl v roce 2010 výzkum, kde zjistil, že Groupon z 1/3 navštěvují osoby mladší 34 let, s nižším doraženým vzděláním. 50% jeho zákazníků jsou svobodní lidé a cca 70% uživatelů jsou ženy. Zajímavostí je, že 11% lidí nakupujících na Grouponu je starších 55 let.
Livingsocial
Livinsocial je na Americkém trhu dvojkou ihned po Grouponu. Na rozdíl od Grouponu nemá za sebou tak strmý růst, jeho nabídky jsou k dispozici ve většině velkých amerických měst. Mimo USA působí ještě v Kanadě, Mexiku, Anglii, Francii, Austrálii, Egyptě, Malajsii, Arabských Emirátech, Libanonu. Livingsocial nabízí vouchery od obchodníků v daném městě, s kterými úzce a opakovaně spolupracuje. Livingsocial se odlišuje od počátku především zajímavě vymyšleným systémem odměn. Ten funguje na základě doporučení – pokud zákazník doporučí (přes vlastní affiliate systém, sociální sítě a další nástroje další 3 nové zákazníky, má automaticky další nákup zdarma. Tento model je na jedné straně skvělý motivační stimul pro stávající zákazníky a současně se jedná o velice dobrou reklamou pro samotný slevový portál.
Další slevové portály v USA rychle následovaly, ale úspěch a růst těchto 2 nikdy nedohnaly.
Přečtěte si další články ze série slevových portálů:
Začátku slevových portálů v ČR a o tom, že Slevomat nebyl tak úplně první jak rád o sobě říká.
Vývoj slevových portálů – jak se bránit nekalé konkurenci?
-
V další části seriálu o slevových portálech se podíváme na...
-
Víte jaká jsou specifika a z nich vycházející rizika slevových portálů?
V dalším díle ze seriálu o slevových portálech se podíváme... -
Automatické zveřejnění slev na Facebooku
Pokud provozujete slevový portál, je prakticky nutností mít i vlastní...