Google mění vyhledávání a AdWords. Je to výzva i pro SEO

12. 7. 2016 Marketing, SEO, PPC, sociální sítě

Google se opět pustil do úprav svých služeb. Úpravou svého inzertního nástroje AdWords a výsledku vyhledávání a zneklidnil mnohé AdWords i SEO specialisty. A o jaké změny jde?

Změna první – klíčová slova jsou smíchána do skupin

Představte si situaci, kdy zjišťujete, kolik lidí měsíčně hledá klíčová slova „trajekt“, „trajekty“ a nesmyslný tvar „trajekti.“ AdWords vám dá tento výsledek:

trajekt

Takže by se na první pohled mohlo zdát, že slova trajekt + trajekty hledá skoro 800 lidí měsíčně…ale že by tolik lidí neznalo správný tvar? Ano, je to nesmysl. Ve skutečnosti klíčová slova spojená se základní frází „trajekt“ ve všech tvarech hledá 390 lidí měsíčně. V dřívější verzi AdWords byste dostali přesný rozpis pro jednotlivá slova (a nesprávný tvar by byl nejspíš označený jako prakticky nehledaný). Google vám ale bohužel neřekne, která všechna slova do skupiny patří. I když se to na první pohled může zdát jako krok zpět, přinejmenším se jedná o motivaci pro webové a marketingové analytiky, aby se v analýze klíčových slov nezaměřovali na přesný poměr hledání jednotného a množného čísla, ale spíš na přirozenost obsahu a struktury webu a logiku navazující kampaně.

Změna druhá – nástroj na plánování klíčových slov jen pro inzerenty?

Příjmy Googlu jsou z drtivé většiny tvořeny reklamou. Proto nerad vidí, když někdo využívá nástroj AdWords pro reklamu, aby připravil SEO strategii, ze které nemá Google ani korunu. Začátkem července na krátkou dobu zamknul svůj plánovač klíčových slov pro uživatele, kterým neběží PPC kampaň. Později označil zamčení za technickou chybu a vrátil vše do původního stavu, ale k podobnému omezení se může kdykoli vrátit. Pro nás ve Freshi to není problém, protože spravujeme i PPC kampaně, ale malé optimalizátory může Google do budoucna „odříznout“ od statistik hledanosti klíčových slov a velmi jim tak znesnadnit práci.

Změna třetí – Google testuje odstranění počtu výsledků vyhledávání

Poslední změna je také ve stadiu testování, ale je velmi pravděpodobné, že během několika měsíců přijde i na vaše počítače. Google odstraňuje zobrazení počtu výsledků vyhledávacího dotazu:

trajekty 2

To opět může znamenat problém při některých SEO analýzách, kdy počet výsledků vyhledávání může znamenat jeden z faktorů konkurenčnosti klíčového slova. Z našich zkušeností naštěstí počet výsledků vyhledávání není příliš relevantní a proto nám chybět nebude. Je však otázkou, kam až Google při omezování informací pro analýzy zajde.

David Mynář
Spolumajitel agentury a marketingový nadšenec. Jeho srdcovými klienty jsou Bioderma a Metrostav Development, nejraději píše o strategii a webové analytice. V kanceláři ho kromě pracovního stolu nejčastěji najdete u kávovaru.