Chyby, které podnikatelé dělají na internetu. Díl 5.: Při e-mailingu

4. 10. 2016 E-mail marketing Marketing, SEO, PPC, sociální sítě Newslettery Pro laiky

Ve freshi máme takřka denně možnost poznávat zástupce cizích firem a seznamovat se s jejich dosavadní online marketingovou strategií. Vidíme jejich webové stránky a sledujeme formy, jak se je snaží zviditelnit. Všímáme si také, že některé chyby se opakují takřka s železnou pravidelností. Proto bychom rádi v tomto novém seriálu tyto chyby pojmenovali a zároveň navrhli možnost, jak je napravit.
Náš seriál se pomalu chýlí ke konci. Jako poslední téma jsme zvolili e-maling. Ze všech kanálů, o kterých jsme se bavili, se jedná asi o kanál nejstarší. Jeho běžné využívání můžeme vidět i na webech z přelomu tisíciletí. Bohužel ne vždy se využíval správně (například se používal jako kanál hromadného spamování). To bohužel neprávem zkazilo jeho pověst. Při správném využití to může být skvělý kanál, který udrží vaše současné zákazníky dlouhodobě aktivní. Pojďme si tedy ukázat několik základních chyb a způsobů, jak dělat e-mailing lépe.

1.      Spamují

Tohle je nejčastější omyl, který e-mailingu přivodil jeho špatnou pověst. Mnoho lidí stále považuje za nejlepší e-malingovou strategii nákup databáze kontaktů a její následné spamování dle zásady „Je jedno, komu to posílám. Hlavně, že je těch lidí hodně.“ I pokud nakoupíte databázi lidí z určitého oboru, s touto metodou neuspějete. Přestože třeba oslovíte i správné lidi, na základě jednoho e-mailu je nepřesvědčíte. V některých případech si u nich naopak můžete totálně zkazit pověst.
Fresh tip: E-mailing není nejlepší nástroj pro oslovení zcela nových potenciálních klientů, ale je to skvělý nástroj na udržování loajality. Proto spaming není vhodnou formou. Vykašlete se na rozsáhlé nakupované databáze a kontakty sbírejte jen přirozenou cestou, třebaže je jejich počet výrazně menší. Je hned několik způsobů, jak to dělat. Můžete dát na svůj web políčko pro registraci do newsletteru, oslovit stávající klienty, použít například data ze svého CRM či podmínit registraci možností slevy. V každém případě oslovujte jen firmy, které o vás prostřednictvím e-mailu neslyší poprvé.

2.      Tvoří obsah, který nezaujme

Marketingová poučka „obsah je král“ byla v tomto seriálu již několikrát zmíněna, tento díl nebude výjimkou. Budete-li dokola rozesílat nezajímavý či stále stejný obsah, vaše newslettery nikdo číst nebude, natož aby podle nich nakoupil.
Fresh tip 1: Čtenář odebírající váš newsletter je z vašeho pohledu jakýsi VIP, proto byste mu zároveň měli nabídnout VIP obsah. Nebo aspoň takový obsah, který není pro běžného čtenáře viditelný na první pohled. Může se jednat o speciální slevové kódy, akční nabídky vztahující se k jeho osobě či ročnímu cyklu (například prodáváte oblečení, nyní se blíží zima, a proto vaši zákazníci určitě uvítají e-mail s akčními nabídkami kabátů).
Fresh tip 2: Uživatele si můžete roztřídit do skupin a newslettery uzpůsobit vždy uzpůsobit této konkrétní skupině. To se hodí například, prodává-li vaše společnost několik výrazně různých produktů/služeb pro jiné cílové skupiny. Moderní e-mailingové platformy (například náš Fresh Send) vám umožňují vaše kontakty (z webu, z interní databáze, zkrátka odkudkoliv) přiřadit k jednotlivým skupinám a zároveň při odeslání e-mailu nastavit jeho zacílení způsobem, aby ho dostali jen ti, u kterých to chcete. Výrazně tím omezíte situace, kdy odebíratel vašeho newsletteru bude zahlcen nezajímavým obsahem a raději se z newsletteru odhlásí.
Fresh tip 3: Newslettery mohou být personifikované ještě více. Kromě cílení na konkrétní skupiny uživatelů mohou odpovídat i na konkrétní akci. Ukažme si to na příkladu e-shopu. Zde máme například tyto možnosti:

  1. Uživatel vloží zboží do košíku, ale objednávku nedokončí. Systém mu sám od sebe po 24 hodinách odešle e-mail s výzvou k akci, případně slevou na konkrétní produkt.
  2. Uživatel, který objednával pravidelně, si delší dobu neobjedná. Můžete mu zaslat e-mail s možností ohodnotit vaše služby, případně mu dát speciální slevu.

3.      Nesledují úspěšnost svých kampaní

Opět se vracíme k dobu, který byl již zmiňován v předchozích dílech seriálu. Nemohu nikterak optimalizovat svou kampaň, neznám-li její výsledky. Proto rozesíláním e-mailů v Outlooku nikdy dobrou e-mailingovou kampaň neuděláte. Ta totiž nespočívá v rozesíláním e-mailů na slepo, aniž byste věděli, kolik lidí si e-mail vůbec přečte a proklikne na vaši stránku.
Fresh tip: Veškeré moderní e-mailingové platformy umožňují přehledné sledování statistik každé kampaně. Můžete tedy průběžně sledovat, jak se vyvíjí čtenost jejich e-mailů a míra prokliků z nich. Například naše platforma Fresh Send dokonce umí propojit kampaně s Google Analytics. Podle dat z kampaní tedy můžete efektivně upravit obsah a cílení vašich e-mailů, aby zasáhly ještě lépe vaši cílovou skupinu.
S moderním e-mailingem to ve freshi myslíme vážně. Důkazem je i letos spuštěná e-mailingová platforma Fresh Send umožňující využít ve vašich kampaních ty nejmodernější technologie a dodat jim tím novou dynamiku. Platformu neustále vyvíjíme pro potřeby konkrétních uživatelů (například nové moduly). Kromě toho poskytujeme i e-mailingové poradenství (tvorba šablon, tvorba e-mailingové strategie). Zajímá vás o tom víc, napište nám na office@freshservices.cz a rádi vám zodpovíme vaše dotazy.

Další díly seriálu

Díl 4. PPC
Díl 3. Facebook
Díl 2. SEO
Díl 1. Web

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.