Zápisy do katalogů – efektivní marketing nebo podvod na klientech?

29. 10. 2016 Marketing, SEO, PPC, sociální sítě Pro laiky

Někteří naši klienti (zvláště ti menší) se setkávají, že jim čas od času zavolá obchodník z některé společnosti provozující internetový katalog a slibuje jim modré z nebe. Že přes tento katalog najdou nové zákazníky, zlepší své přirozené pozice ve vyhledávačích. Stačí jen zaplatit pár tisíc (cena je závislá na konkrétní společnosti), nechat se zapsat do katalogu a jejich podnikání se rozjede na plné obrátky. Jak je tomu ale doopravdy? Jsou vážně podobné katalogy takovou vzpruhou podnikání nebo se jedná pouze o nástroj na tahání peněz z méně marketingu znalých klientů?

Katalogy jako obchodní nástroj?

Někteří prodejci tvrdí, že zápis podnikateli pomůže s oslovením nových zákazníků. To je ale dosti diskutabilní. Osobně neznám ze svého okolí nikoho, kdo by reálně pro nákup zboží/služby přes internet využil katalog. Spíše dotaz na dané zboží/službu zadají do vyhledávače a vyberou si na základě přirozených pozic. Jedinou výjimku tvoří http://firmy.cz, které díky velkému množství záznamů, filtraci a propojenosti se Seznamem dokáží nabídnout relevantnější služby. Ty ale nabízejí zápis zdarma.

Katalogy jako součást SEO?

Nejčastěji používaný prodejní argument pro zápis do katalogů je podpora optimalizace pro vyhledávače (SEO) za účelem zlepšení přirozených pozic (těch, co nejsou ovlivněny placenou reklamou). To dříve doopravdy platilo. Algoritmy vyhledávačů zdaleka nebyly tolik sofistikované jako nyní, u zpětných odkazů záleželo více na kvantitě než kvalitě, a proto byl zápis do katalogů jednou z nejčastějších technik optimalizace.
Časy se v této oblasti výrazně změnily. Inteligence vyhledávacích robotů značně pokročila. Více než počet zpětných odkazů je zajímá jejich obsah a relevance. Vyhledávače také dají více na to, jak vypadá samotný web. Více o tom najdete zde. Tím pádem jsou při SEO v současnosti katalogy již pasé.
Z toho plyne jediné: Neutrácejte své peníze za neefektivní zápisy do katalogů a radši je investujte do kanálů, které fungují. V tomto případě je to většinou SEO a placená prokliková reklama (PPC), případně dobře cílená inzerce v médiích (dle místa či dle zájmů). Pokud nám napíšete na office@freshservices.cz, rádi vám s výběrem správných kanálů poradíme. A to i v případě, že váš rozpočet není zrovna horentní.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.