Podle čeho vybrat vhodnou sociální síť?
Sociální sítě jsou už několik let in. Při jejich správném zvládnutí je to skvělý prostředek, jak prezentovat aktivity firmy mnohem atraktivnější a živější formou, než nabízejí běžné reklamní systémy a webové stránky. Nemusíte se omezovat pouze na nezáživný výpis toho, co vaše společnost dělá, kdy byla založena, kolik má zaměstnanců apod., ale můžete ukázat atraktivní informace z dění vaší firmy (jak vybalujete nové zboží, jak slavíte narozeniny atd.), ukázat v čem jste lepší než konkurence (pochlubit se zajímavými zakázkami z poslední doby) a vybudovat si pevný vztah s vašimi fanoušky.
K tomu je ale třeba zvolit správnou sociální síť. Pokud na sociálních sítích teprve začínáte a váháte, jestli zvolit Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, You Tube, snad vám tento článek pomůže vyřešit vaše dilema.
Kdo jsou vaši zákazníci/klienti?
Začněme na první pohled triviální otázkou. Kdo jsou vaši zákazníci/klienti? Cílíte spíše na segment B2C (prodej zboží/služeb koncovým zákazníkům) nebo B2B (prodej zboží/služeb firmám)? Kolik jim je? Z jaké jsou sociální vrstvy? Na jakých pracovních pozicích pracují? Co rádi dělají ve volném čase? Co dalšího je spojuje?
Jakmile poznáte své zákazníky/klienty, je mnohem jednodušší přizpůsobit prezentaci firmy na sociálních sítí jejich preferencím.
Univerzální vs. specifické sociální sítě
Existují sociální sítě, na kterých je zastoupena celá česká populace napříč věkovými a sociálními kategoriemi. Za jednu z nich si troufám označit Facebook. Mnoho lidí se stále domnívá, že je to pouze doména teenagerů. To není pravda. Je to neuvěřitelné, ale Facebook vznikl již v roce 2006, existuje tedy už 11 let. První vlna jeho uživatelů, které tehdy bylo kolem 20ti let a hledali na Facebooku primárně nezávazné seznámení už dospěla a dnes jsou z nich marketingově „bonitní“ třicátníci. Navíc dnes na Facebooku najdeme 750 000 uživatelů starších 50 let. To je především díky sdílení obsahu mezi generacemi. Facebook se dnes stává i jako médium, jak babičky a dědečkové mohou „vidět“ co dělají jejich vnuci a vnučky.
Za univerzální sociální síť můžeme považovat i You Tube. Ten je ještě více považován za čistě doménu mladé generace. Ani zde to však není pravda. Dle průzkumu Median adMeter z dubna 2016 využívá You Tube 47 % občanů ve věku 65-69 let, kteří na něm měsíčně průměrně stráví 18 minut týdně. Lze tedy zasáhnout všechny, ale jen máte-li kvalitní a atraktivní obsah. Investice do vlastních videí je v porovnání s ostatním obsahem celkem vysoká, ale může se vyplatit.
Mezi ty specifické si dovolím zařadit například Instagram. Pokud je váš obsah alespoň trochu umělecký a cílíte na mladší publikum, může to být skvělý nástroj pro budování značky. S využitím správných hashtagů zvýšíte dosah svého příspěvku, aniž byste museli bezpodmínečně investovat do placené reklamy. Instagram navíc v roce 2016 koupil Facebook a rychle jej integroval do svých reklamních systému. Je tedy dnes velmi snadné spojit reklamu na Facebooku také s Instagramem v rámci jedné jediné kampaně.
Pro zasáhnutí B2B komunity a propagaci prémiového zboží může být zajímavý i LinkedIn. Uživatelé na něm uvádí mnoho informací o svém profesním životě (přesná pozice, společnost, pracovní historie), kterých můžete při prezentaci na této síti využít. Z vlastních zkušeností však víme, že reklama na ní je poměrně drahá a aktivita zaregistrovaných uživatelů někdy bývá poměrně nízká (i když toto riziko se dá eliminovat správným druhem reklamní kampaně). Přesto zde můžete se seriózním a zajímavým obsahem uspět.
Jste-li rychlí, struční a pohotoví, můžete se stát pány Twitteru. Úderné tweety a rychlost reakcí vám pomůže zasáhnout vaše zákazníky i s velmi malým rozpočtem. Pokud tam tedy jsou. Twitter je ze všech zmíněných sítí snad nejvíce specifický. Z našich zkušeností se domníváme, že jsou zde přítomni především lidé nějak spojeni s médii. Na rozdíl od jiných zemí má u nás Twitter velmi specifickou cílovku, takže před jeho využitím si udělejte podrobnou analýzu, zda tam skutečně jsou vaši potenciální zákazníci!
Jaké máte zdroje?
Rozhodnutí výběru sociální sítě v neposlední míře ovlivňují i vaše zdroje. A nejedná se jen o zdroje finanční. Máte ve firmě kolegu se zálibou ve fotografování? Vaše začátky na Instagramu a Pinterestu budou o to jednodušší. Nemáte čas se sociálním sítím věnovat na denní bázi, nechoďte na Twitter.
A nezapomeňte: než být na sociálních sítích špatně, je lepší tam raději nebýt vůbec.
A pokud s výběrem správné sociální sítě stále váháte, napište nám na office@freshservices.cz. S výběrem vám rádi poradíme a zároveň vám můžeme navrhnout strategii, jak na zvolené sociální síti začít.
Radim Bílý
-
Naši klienti se občas ptají, jaký podíl má ve vyhledávačích...
-
Jak na Lead generation pomocí Facebook Ads (Meta Ads)?
Lead generation je proces hledání potenciálních zákazníků a jejich následné... -
Rok 2022 v marketingu: Umělá inteligence, automatizace a tápající Meta
Jestli je možné na něco v marketingu spolehnout, jsou to neustálé...