Podle čeho vybrat vhodnou sociální síť?

16. 5. 2017 Marketing, SEO, PPC, sociální sítě Sociální sítě

Sociální sítě jsou už několik let in. Při jejich správném zvládnutí je to skvělý prostředek, jak prezentovat aktivity firmy mnohem atraktivnější a živější formou, než nabízejí běžné reklamní systémy a webové stránky. Nemusíte se omezovat pouze na nezáživný výpis toho, co vaše společnost dělá, kdy byla založena, kolik má zaměstnanců apod., ale můžete ukázat atraktivní informace z dění vaší firmy (jak vybalujete nové zboží, jak slavíte narozeniny atd.), ukázat v čem jste lepší než konkurence (pochlubit se zajímavými zakázkami z poslední doby) a vybudovat si pevný vztah s vašimi fanoušky.
K tomu je ale třeba zvolit správnou sociální síť. Pokud na sociálních sítích teprve začínáte a váháte, jestli zvolit Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, You Tube, snad vám tento článek pomůže vyřešit vaše dilema.

Kdo jsou vaši zákazníci/klienti?

Začněme na první pohled triviální otázkou. Kdo jsou vaši zákazníci/klienti? Cílíte spíše na segment B2C (prodej zboží/služeb koncovým zákazníkům) nebo B2B (prodej zboží/služeb firmám)? Kolik jim je? Z jaké jsou sociální vrstvy? Na jakých pracovních pozicích pracují? Co rádi dělají ve volném čase? Co dalšího je spojuje?
Jakmile poznáte své zákazníky/klienty, je mnohem jednodušší přizpůsobit prezentaci firmy na sociálních sítí jejich preferencím.

Univerzální vs. specifické sociální sítě

Existují sociální sítě, na kterých je zastoupena celá česká populace napříč věkovými a sociálními kategoriemi. Za jednu z nich si troufám označit Facebook. Mnoho lidí se stále domnívá, že je to pouze doména teenagerů. To není pravda. Je to neuvěřitelné, ale Facebook vznikl již v roce 2006, existuje tedy už 11 let. První vlna jeho uživatelů, které tehdy bylo kolem 20ti let a hledali na Facebooku primárně nezávazné seznámení už dospěla a dnes jsou z nich marketingově „bonitní“ třicátníci. Navíc dnes na Facebooku najdeme 750 000 uživatelů starších 50 let. To je především díky sdílení obsahu mezi generacemi. Facebook se dnes stává i jako médium, jak babičky a dědečkové mohou „vidět“ co dělají jejich vnuci a vnučky.
Za univerzální sociální síť můžeme považovat i You Tube. Ten je ještě více považován za čistě doménu mladé generace. Ani zde to však není pravda. Dle průzkumu Median adMeter z dubna 2016 využívá You Tube 47 % občanů ve věku 65-69 let, kteří na něm měsíčně průměrně stráví 18 minut týdně. Lze tedy zasáhnout všechny, ale jen máte-li kvalitní a atraktivní obsah. Investice do vlastních videí je v porovnání s ostatním obsahem celkem vysoká, ale může se vyplatit.
Mezi ty specifické si dovolím zařadit například Instagram. Pokud je váš obsah alespoň trochu umělecký a cílíte na mladší publikum, může to být skvělý nástroj pro budování značky. S využitím správných hashtagů zvýšíte dosah svého příspěvku, aniž byste museli bezpodmínečně investovat do placené reklamy. Instagram navíc v roce 2016 koupil Facebook a rychle jej integroval do svých reklamních systému. Je tedy dnes velmi snadné spojit reklamu na Facebooku také s Instagramem v rámci jedné jediné kampaně.
Pro zasáhnutí B2B komunity a propagaci prémiového zboží může být zajímavý i LinkedIn. Uživatelé na něm uvádí mnoho informací o svém profesním životě (přesná pozice, společnost, pracovní historie), kterých můžete při prezentaci na této síti využít. Z vlastních zkušeností však víme, že reklama na ní je poměrně drahá a aktivita zaregistrovaných uživatelů někdy bývá poměrně nízká (i když toto riziko se dá eliminovat správným druhem reklamní kampaně). Přesto zde můžete se seriózním a zajímavým obsahem uspět.
Jste-li rychlí, struční a pohotoví, můžete se stát pány Twitteru. Úderné tweety a rychlost reakcí vám pomůže zasáhnout vaše zákazníky i s velmi malým rozpočtem. Pokud tam tedy jsou. Twitter je ze všech zmíněných sítí snad nejvíce specifický. Z našich zkušeností se domníváme, že jsou zde přítomni především lidé nějak spojeni s médii. Na rozdíl od jiných zemí má u nás Twitter velmi specifickou cílovku, takže před jeho využitím si udělejte podrobnou analýzu, zda tam skutečně jsou vaši potenciální zákazníci!

Jaké máte zdroje?

Rozhodnutí výběru sociální sítě v neposlední míře ovlivňují i vaše zdroje. A nejedná se jen o zdroje finanční. Máte ve firmě kolegu se zálibou ve fotografování? Vaše začátky na Instagramu a Pinterestu budou o to jednodušší. Nemáte čas se sociálním sítím věnovat na denní bázi, nechoďte na Twitter.
A nezapomeňte: než být na sociálních sítích špatně, je lepší tam raději nebýt vůbec.
A pokud s výběrem správné sociální sítě stále váháte, napište nám na office@freshservices.cz. S výběrem vám rádi poradíme a zároveň vám můžeme navrhnout strategii, jak na zvolené sociální síti začít.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.