Je vaše Adwords kampaň černou dírou na peníze? PPC specialistka Míša radí, jak ji vylepšit
Založení PPC kampaně není na první dojem nic složitého, ale pokud ji chcete mít opravdu funkční, tak zjistíte, že to taková hračka není a bez správného nastavení se prakticky neobejde. Proto jsem si pro vás připravila několik praktických rad, jak své kampaně ve vyhledávání vylepšit a zvýšit jejich výkon.
-
Odlišujte obsahovou a vyhledávací síť
Když začneme úplně od začátku, tak největší chyba v nastavení bývá, když máte vyhledávací a obsahovou síť spojenou dohromady. Tyto dvě sítě vyžadují odlišné nastavení i cílení, proto je potřeba je oddělovat. Váš účet bude potom přehledný a bude se dobře optimalizovat, což je první krok k dobře fungujícím kampaním.
Jaký je rozdíl mezi vyhledávací a obsahovou sítí?
Vyhledávací síť: Je textová reklama, která se zobrazuje nad výsledky vyhledávání a ukáže se lidem, kteří přímo vyhledávají vaší službu či určitý produkt, pokud zadají do vyhledávače vybrané klíčové slovo.
Obsahová síť: Je textová i bannerová reklama, která se zobrazuje na partnerských webech spolupracujících s Googlem. Reklamy mají větší dosah ale nejsou tak relevantní. Můžete ale oslovit zákazníky, kteří o vás nikdy neslyšeli a aktivně by vás nehledali.
-
Zvolte správná klíčová slova
Je několik cest jak zvolit ty správná klíčová slova pro vaší kampaň. Pro začátek je dobré použít svůj selský rozum a zamyslet se, jak byste sami vaši službu či produkt na internetu hledali. Poté zkuste nástroj pro výběr klíčových slov, který nabízí AdWords. V něm se dozvíte průměrnou cenu za proklik, hledanost, konkurenci, ale i inspiraci pro další klíčová slova, která byste ve své kampani mohli použít.
Tím to ale nekončí. Dalším krokem je správné vybrání shody pro vaše klíčová slova.
V AdWords existují tyto čtyři:
- Volná shoda – zobrazuje se i na překlepy, synonyma nebo související výrazy.
- Modifikovaná volná shoda – zobrazuje se i na blízké varianty, nikoli však synonyma.
- Frázová shoda – zobrazuje se na vyhledávací dotazy, které obsahují zadané sousloví nebo blízké varianty.
- Přesná shoda – zobrazuje se na přesný výraz nebo blízkou variantu.
S volnou shodou buďte opatrní. Vaše inzeráty se mohou zobrazovat i na nerelevantní dotazy, které s vaší nabízenou službou vůbec nesouvisí. Můžete se ale pro začátek inspirovat a v přehledu vyhledávacích dotazů se dozvědět, jak lidé vaší službu na internetu hledají. Relevantní klíčová slova si přidejte do vašich sestav a volnou shodu postupně povypínejte. Více relevantních dotazů docílíte s přesnou nebo frázovou shodou.
-
Nezapomeňte na vylučující klíčová slova
Vylučující klíčová slova určitě neopomíjejte. Nejenže vám odfiltrují nerelevantní návštěvnost, zvýší proklikovost, ale ušetří vám i spoustu peněz.
Nejprve popřemýšlejte na jaké výrazy se nechcete zobrazovat. Pokud například prodáváte nové výrobky, vylučující klíčové slovo může být bazar nebo použité zboží. Tímto způsobem přidejte několik dalších vylučujících slov. S návrhy vám opět pomůže přehled vyhledávacích dotazů. Vyhledávací dotazy kontrolujte pravidelně. Nějakou dobu vám totiž potrvá než si kampaně začistíte, abyste se zobrazovali pouze na dotazy, na které chcete.
-
Nedávejte všechna klíčová slova do jedné sestavy
Struktura každé kampaně je důležitější, než by se mohla zdát. Obecně platí, čím méně klíčových slov v sestavě, tím lépe. Ptáte se proč? Když budete mít jednu sestavu v kampani, kde budete mít všechna klíčová slova, tak vaše inzeráty budou často nerelevantní. Proto klíčová slova dávejte do sestav podle produktových skupin nebo určitých služeb, které spolu souvisí. Tím pádem můžete mít individuální inzerát pro každé klíčové slovo a URL adresa bude odkazovat přímo na konkrétní produkt či službu. Také se vám sestavy budou lépe optimalizovat, co se týká výkonnosti a nastavení cen za proklik, což určitě oceníte.
-
Pohrajte si s inzeráty
Potenciální zákazníky zaujme inzerát, který se něčím odlišuje a je originální. V inzerátu je nejdůležitější nadpis. Měl by být relevantní s vyhledávacím dotazem a také by měl zaujmout. Zkuste použít výzvu, propagační akci a odlište se od konkurence. Nezapomeňte, aby se váš inzerát shodoval s URL adresou, na kterou budete zákazníky odkazovat.
Také byste v každé sestavě měli mít alespoň dva inzeráty. Můžete je navzájem testovat a uvidíte, který je výkonnější. U každé kampaně se cílová skupina obvykle liší a je nutno si vyzkoušet, co na konkrétní zákazníky funguje a co ne. Takto můžete testovat i několik inzerátů najednou a zkoušet různé výzvy a výhody.
-
Přidejte si do svých kampaní rozšíření reklam
Rozšíření u inzerátu bývá velice důležité. Nejenže váš inzerát je opticky větší a může vám zvýšit proklikovost, ale zároveň do něj vložíte informace, které se vám do textu již nevejdou. Existuje několik typů a záleží na vás, která si vyberete. Rozšíření mohou mít podobu tlačítka pro volání, údajů o sídle, odkazů na části vašeho webu, dalších textů a podobně.
AdWords nabízí tyto typy rozšíření:
- o volání
- o lokalitu
- o odkazy na podstránky
- o popisky
- o aplikace
- o strukturované úryvky
- o cenu
- o recenzi
- o zprávu
Vyberte si taková rozšíření, která se shodují s vaším obchodním cílem a jsou podporovaná pro vaši inzerovanou zemi. Může jich být i několik. Mezi často používaná rozšíření patří odkazy na podstránky (jsou prokliknutelné, tudíž zákazníky můžete odkazovat na jednotlivé stránky vašeho webu), rozšíření o popisky (upozorněte zákazníky na své klady nebo jedinečnou nabídku) a rozšíření o volání (nejjednodušší způsob, jak se s vámi zákazník může ihned spojit). AdWords vám ale nezaručí, kdy se vaše rozšíření zobrazí. Záleží na pozici a hodnocení vaší reklamy.
-
Optimalizujte dlouhodobě
Všechny kampaně je potřeba dlouhodobě optimalizovat. Pravidelně sledovat vyhledávací dotazy, upravovat ceny za proklik, vyhodnocovat výkonnost jednotlivých sestav atd. Je to cesta na dlouhou trať a založením kampaně práce určitě nekončí. Pokud ale nemáte na kampaně dostatek času, je lepší si najmout freelancera nebo agenturu na jejich správu. Nedostatečně nastavená a optimalizovaná kampaň se totiž může ve výsledku pořádně prodražit
Doufám, že vám tyto rady pomohly. Pokud si ale stále nejste jistí, kontaktujte nás a my vám rádi s nastavením pomůžeme.
O Míše
Míša Svobodová se ve Freshi stará o PPC kampaně v sítích Google AdWords a Seznam Sklik. Za každým klikem vidí reálného člověka a jejím cílem je, aby na webu klienta našel to, co hledal. Specializuje se na dynamické kampaně a remarketing ve vyhledávači. Mezi její klienty patří například pojišťovna ERGO, Metrostav Development a síť hotelů H&Hotels.
Radim Bílý
-
Naši klienti se občas ptají, jaký podíl má ve vyhledávačích...
-
Jak na Lead generation pomocí Facebook Ads (Meta Ads)?
Lead generation je proces hledání potenciálních zákazníků a jejich následné... -
Rok 2022 v marketingu: Umělá inteligence, automatizace a tápající Meta
Jestli je možné na něco v marketingu spolehnout, jsou to neustálé...