Ovládněte feed pomocí Carouselů

Marketing, SEO, PPC, sociální sítě

Nacházíte-li se na timeline své sociální sítě, listujete obsahem oslepující rychlostí. Nechcete se zabývat procházením jednotlivých obrázků v něčím albu a už vůbec nechcete přecházet na jiný web. Jak vám i přesto předložit zajímavý obsah a zajistit si váš wow efekt? Všechny náročné diváky polapí biják jménem carousel.
Díky dobré kreativní strategii můžete s jeho pomocí zvýšit úroveň zapojení, zvýšit věrnost značce a dokonce zvýšit prodej produktů.
 

Co je Carousel

Carousel, nebo-li česky kolotoč již v samotném názvu vystihuje svou podstatu. Jedná se o rotující formát, který v jediné reklamě dokáže atraktivní formou nabídnout několik obrázků nebo videí s vlastními odkazy. 
Je možné v něm ukázat jednotlivé produkty nebo se zaměřit na konkrétní detaily určitého produktu, služby nebo propagace. 
Také můžete na jednotlivých rotujících kartách postupně vyprávět příběh značky. 
Jak praví to staré známé klišé o fantazii a mezích, tady to funguje dvojnásob a každý social media specialist si carousely z hlediska jejich širokých možností využití jistě velice oblíbí. 
 

Proč Carousel

Že vizuál funguje na sociálních sítích lépe, než jakýkoliv jiný druh sdělení, ví už dneska každý markeťák. Statistiky dokoncel poukazují na fakt, že si budete pravděpodobně pamatovat pouze 10 % informací tři dny poté, co jste je dostali. Jsou-li však informace spárovány s obrázkem, pravděpodobněji si zapamatujete celých 65 %.
Důležité je, aby sdělení bylo co nejstručnější
A to v případě, že chcete zákazníkovi například sdělit, že:

  1. je váš e-shop s oblečením obohacen o novou podzimní kolekci
  2. se to týká jak triček, tak i kalhot, mikin a bot
  3. jste natočili speciální video, které ukazuje, jak celý zimní outfit perfektně ladí a dá se kombinovat
  4. je celá kolekce ručně utkaná z žíní jednorožců 

a ještě jim říct, ať se laskavě proklikne na váš web, když už se tu potíte se složitým textem – může být celkem složité, když zároveň víte, že:

  1. Uživatel sociálních sítí se jedním příspěvkem zabývá v průměru 3 vteřiny.
  2. Průměrný uživatel sociálních sítí si během jedné návštěvy přečte pouhých 12 příspěvků.
  3. Algoritmy sociálních sítí jsou neúprosné a nerelevantní obsah uživateli prostě neukáží.
  4. Uživatelé se přišli královsky pobavit, ne nudit textem a prokazovat vám službu klikáním na web.

Sdělit tedy uživateli, co máte na srdci, může být věc opravdu nelehká. A proto vznikly carousely.
 

Jak Carousely fungují

Carousel je záležitost vskutku kreativní a praktická. O kreativitě a možnostem tvorby se pobavíme níže, zaměřme se na praktičnost. 
Carousel můžeme, co do vizuálu, libovolně kombinovat – může být složen z fotografií, grafik s textem, může obsahovat pouze videa nebo lze také videa se statickými obrazy nakombinovat.
Carousel umožňuje přidat až deset obrazů.
Carouselu můžeme přiřadit také popis – a to každému obrazu zvlášť. 
Další výhoda rotujícího formátu tkví v tom, že ke každé z dlaždic je přiřazen vlastní odkaz na web. Skládá-li se váš Carousel například z nabídky tipů na nejlepší mexické restaurace v Praze (viz foto facebookového Carouselu od Santa Maria CZ), jednoduše ke každé z grafik s názvem restaurace přiřadíte odkaz na web daného místa. 

Ukázka Carouselu pro Santa Maria Česká republika.

Ukázka Carouselu pro Santa Maria Česká republika.


Poté už stačí jen přidat k postu poutavý popis a whoala – všechny čtyři informace, které jste zákazníkovi potřebovali sdělit, jste vměstnali do jednoduchého a pro uživatele atraktivního postu.
Tip – při výběru fotografií pro Carousel se vždy primárně soustřeďte na první fotografii – vaším úkolem je uživatele zaujmout tak, aby měl chuť swipnout na další.
 

Jak carousely používat

Základních pět pilířů typů obsahu, který je vhodné sdílet na sociální sítě podle knihy #Jak na sítě zní: zábava, vzdělávání, inspirace, zákulisí, pomoc a prodej. Všech těchto pět tipů je skvěle aplikovatelných na obsah carouselů. Pojďme si ukázat některé příklady:
 

Vyprávějte

Carousely milují příběhy. Sociální sítě milují příběhy. Všichni milují příběhy.
Markeťák, který nedělá storytelling, jako by nebyl. Storytelling je nepostradatelná záležitost pro kvalitní posty. Zaměřte se na ně. Ukažte lidem hrdinu z jejich řad, nechte diváka splynout s příběhem a vytvářejte emoce. Ty fungují.

Pomocí carouselu jdou vyprávět i příběhy.

Pomocí carouselu jdou vyprávět i příběhy.

Vysvětlujte

Skvěle kreativní záležitostí jsou carouselové dlaždice, které na sebe nějakým způsobem navazují. Příkladem je tento post od Tieks od Gavrieli. Každá dlaždice zde popisuje jinou vlastnost boty.     

Pomocí carouselu můžete popsat vlastnosti produktu. Jako to dělá Tieks.

Pomocí carouselu můžete popsat vlastnosti produktu. Jako to dělá Tieks.

Informujte

Carousely nemusí fungovat jako čistě produktová záležitost. Hodí se skvěle i pro stručnou infografiku. Tento post od Fresh Services informuje o třech nejdůležitějších tipech ohledně ceny za konverzi. Carousel zároveň funguje jako lákadlo pro blogový článek, který se tohoto tématu týká – opět s připojeným odkazem, takže se uživatel, kterého tipy zaujaly, může proklikem snadno dostat na celý článek o konverzích.

Takhle využíváme carousely my.

Takhle využíváme carousely my.

Seznamujte

Kromě výše uvedeného jsou “kolotoče” vhodné třeba pro seznámení s týmem, dodavateli a partnery. Nezapomínejte však, že carousel je primárně zdroj prokliku. Proto pokud uživatel klikne na krásně vyvedený portrét vašeho copywritera, měl by se tím dostat na odkaz, který má k fotografii co říct.
 

Transformujte

Zařaďte do carouselu atraktivní “před a po”. Spravujete-li vlasové studio nebo jste z oboru fitness, jste pro tento typ postu ideálním kandidátem. Před a po však může použít v podstatě téměř jakýkoliv typ značky, která pomáhá transformovat lidi nebo místa – developeři, návrháři, krajináři, umělci, instruktoři, možnosti jsou téměř  nekonečné.
 

Sdílejte ta panoramata!

Facebook sice vkládání panoramatických fotek umožňuje, Instagram však tento tip postů zatím neumí. No problem, máme carousely! S trochou chytrého střihu můžete rozdělit panoramatický nebo 360 stupňový obraz do dlaždic a pak je spojit dohromady. Vaše publikum pak může procházet obrazem a vytvářet tak panoramatický nebo 360 stupňový efekt.

Carousely jsou skvělé i na sdílení panoramatických fotek.

Carousely jsou skvělé i na sdílení panoramatických fotek.

Na co si dát pozor

Carousely můžete použít jako organický příspěvek i jako reklamu. V případě propagace však dejte pozor, abyste dodrželi podmínku 20 % textu v obrázku. Jak zní postoj Facebooku: ”Pokud je podíl textu v obrázku příliš velký, může se stát, že vaše reklama neosloví celý svůj okruh uživatelů.” Ke kontrole můžete využít nástroj Grid Tool, kam nahrajete obrázek a získáte vyhodnocení, zda je váš vizuál v pořádku. 
Pozornost je třeba také zaměřit na fakt, že obraz bude – v případě, že váš vizuál není ve formátu 1:1 – oříznut. Může se tak stát, že přijdete třeba o část textu a to opravdu nevypadá příliš vzhledně. 
Ať už se vydáte organickou nebo propagovanou cestou, karuselové příspěvky dají vašim čtenářům zábavný, kreativní obsah s více místy, na která lze kliknout. Jsou perfektní ukázkou propagace příběhu, produktů a služeb vaší firmy. 
Směle do nich a dejte vědět, jak se vám kolotočuje! 
 

Keep in touch

Chcete se dozvědět další zajímavé tipy a nepostradatelné rady z prostředí sociálních sítí? Sledujte nás na Facebooku nebo Instagramu, kde dostanete pravidelný nášup těch nejvíc fresh informací ze světa onlinu. 

David Mynář
Spolumajitel agentury a marketingový nadšenec. Jeho srdcovými klienty jsou Bioderma a Metrostav Development, nejraději píše o strategii a webové analytice. V kanceláři ho kromě pracovního stolu nejčastěji najdete u kávovaru.