6 tipů, jak lépe měřit s Google Analytics

29. 12. 2019 Marketing, SEO, PPC, sociální sítě

 K vytvoření účtu Google Analytics (GA) pro nový web vám bude stačit přibližně 10 kliknutí. V budoucnu ale můžete zjistit, že vám několik málo nastavení uniklo a data nejsou přesná, nebo dokonce že porušujete pravidla Googlu. Když přidáte ještě několik dalších kliknutí na základě následujících tipů, budou vaše GA daleko lépe připraveny na nápor zvědavých návštěvníků. 

  1.       Jako první nasaďte Google Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) je nástroj, který umožňuje správci webu nasazovat a spravovat potřebné kódy bez zásahu programátora nebo kodéra. Stačí nasadit jednu univerzální značku pro GTM, další značky již nevkládáte přímo do webu, ale do GTM. U menších projektů šetří čas a peníze, u velkých projektů je naprosto nepostradatelný, protože bez něj se v džungli kódů nemáte šanci vyznat. GTM navíc díky inteligentnímu načítání kódů web nezpomaluje. V každém případě doporučujeme na nový web jako první nasadit GTM a následně jeho prostřednictvím Google Analytics.

  1.       Nastavte správné časové pásmo a měnu

Při rychlém založení účtu se může snadno stát, že místo středoevropského časového pásma necháte základní americké. Na první pohled žádný velký problém, GA však ukončují každou návštěvu o půlnoci, takže z jedné ranní návštěvy budete mít dvě a přesnost dat dostane pořádnou ránu. Nastavení měny na českou korunu vám pak zpřehlední vyhodnocování nákladů na placené kampaně.

  1.       Vytvořte více Výběrů dat, jeden nefiltrovaný

Cigarety bez filtru dnes už naštěstí najdete převážně ve starých filmech, výběr dat bez filtru byste však měli najít v každém účtu GA. Tento Výběr dat vám umožní vidět úplně vše, co do GA teče, včetně případného spamu. Pokud tedy nějaký experiment s filtrem nevyjde, zde o žádná data nepřijdete. Ve druhém výběru dat naopak aplikujte užitečné filtry a přizpůsobte si ho podle libosti. GA umožňují vytvořit pro každý web až 25 Výběrů dat, takže si můžete vytvořit také speciální výběry dat, kde budou jen určité sekce webu nebo návštěvnost z některých zemí. Užitečný je například filtr, který veškerou neplacenou návštěvnost spojí do jednoho zdroje.

  1.       Odstraňte šum – platební brány, roboty a duplicitní adresy

Největší pohroma pro data není jejich nedostatek, ale přebytek. Jedním z viníků nepořádku v datech je Facebook, který pro své placené prokliky začal používat vlastní paramtetr fbclid, který je unikátní. V přehledu obsahu se vám proto může každá návštěva na landing page zobrazit jako samostatná landing page. Na obrázku se například 53 zobrazení homepage rozpadlo na desítky různých řádků /zobrazeny jsou řádky 1-5):

Představte si místo desítek desetitisíce, i takové případy se stávají. Analýza těchto dat je prakticky nemožná. Řešení je přitom jednoduché. V nastavení Výběru dat přidejte nežádoucí parametry do políčka:

Dále zde doporučuji zapnout i automatické filtrování robotů. V tom udělal Google velký pokrok, před pár lety bylo toto zaškrtávátko prakticky bezcenné, dnes už naopak roboty filtruje efektivně.
Pokud provozujete e-shop, nezapomeňte také v nastavení Služby přidat do vyloučených odkazujících zdrojů adresu platební brány, jinak se vám zobrazí jako zdroj návštěvnosti s ohromnou konverzní mírou.

  1.       Nesbírejte osobní údaje

 Google přísně zakazuje sbírat přes Analytics osobní údaje a hrozí až zrušením účtu. A i když to nemáte v úmyslu, můžete toto pravidlo snadno porušit. Nejčastějším viníkem  v tomto případě jsou formuláře, které odesílají do GA v rámci události celý text políčka, někdy dokonce propíšou e-mail a telefonní číslo zákazníka do adresy URL. Podrobný návod, jak se sběru osobních údajů vyvarovat, přesahuje rámec článku, ale najdete ho v nápovědě Google. Naštěstí existují i pluginy, které se chovají rozumně a osobní dat do GA neposílají, například Contact Form 7 pro WordPress, který nejčastěji používáme na webech našich klientů.

  1.     Upozornění vás můžou zachránit

Co je dnes dobře nastavené, může se zítra z mnoha důvodů úplně sesypat. Určitě máte i jiné věci na práci, než každý den ráno zapínat přehledy GA, proto si nastavte na stránce “Vlastní upozornění” několik pravidel, při jejichž splnění vám GA pošlou e-mail. Doporučuji například:

  • Pokles návštěv pod určitou úroveň (například 10 / den)
  • Pokles bounce rate pod 10 % nebo nárůst nad 70 %
  • Týden bez konverze

Doufám, že jste v článku našli aspoň pár tipů, které můžete ve svých Analytics hned uplatnit. Když budete potřebovat s nastavením pomoci, pošlete nám zprávu přes formulář, nebo přímo na můj e-mail mynar@freshservices.cz, rád vám poradím.

David Mynář
Spolumajitel agentury a marketingový nadšenec. Jeho srdcovými klienty jsou Bioderma a Metrostav Development, nejraději píše o strategii a webové analytice. V kanceláři ho kromě pracovního stolu nejčastěji najdete u kávovaru.