Rozjíždíte podcast? Ukážeme vám, jak ho efektivně dostat do světa

Marketing, SEO, PPC, sociální sítě

Podcast není ve světě internetu žádnou novinkou. První vlnu popularity si podcasty odbyly již před 15 lety s nástupem iPodů. Současný rozvoj streamovacích platforem (Spotify, Apple Music) však spustil druhou, ještě masivnější vlnu podcastů. Levná nahrávací technika, stále větší rozšířenost mobilního internetu a přívětivé prostředí streamovacích platforem způsobily, že se do podcastingu pouští stále více lidí. Dokonce i mnoho firem spustilo své podcasty. Pokud nad rozjezdem osobního/firemního podcastu uvažujete i vy, je pro vás tento článek jako dělaný.
 

Podcasty – Česko a svět: jak jsme na tom?

Dle průzkumu Statista.com poslouchá podcasty měsíčně 120 milionů Američanů starších 12 let. Experti pak odhadují, že toto číslo naroste až na 164 milionů v roce 2023. I v České republice toto číslo roste. Oficiální výzkumy podobné těm americkým jsem sice nenalezl, ale dle dat jednotlivých provozovatelů podcastů odhaduji, že je měsíčně poslouchají vyšší stovky tisic až nižší miliony Čechů.
Nejúspěšnějším na poli podcastů je veřejnoprávní Český rozhlas, který byl na vlnu podcastů připraven takřka geniálně (převést rozhlasové pořady do podcastové podoby je velmi jednoduché). Velké množství podcastů má i Televize Seznam. Nabídka na českém trhu je však výrazně bohatší. Kromě obecných podcastů (například o politice) najdete také i specializované podcasty o gastronomii, hubnutí, sexu, kryptoměnách, náboru zaměstnanců, hypotečním trhu apod.
Možná si říkáte: je vůbec na českém trhu prostor pro další podcast? My odpovídáme, že ano. Samozřejmě už to nebude tolik snadné prosadit se s obecně zaměřeným podcastem, ale specifické, kvalitně zpracované podcasty stále mají cesty do posluchačových uší otevřené.
 

Jak nahrát podcast na Spotify, Apple Music apod.?

Představme si situaci. Máte nahraný, sestříhaný a skvěle vytuněný podcast. Jenže kam ho nahrát, aby si ho mohli vaši posluchači pustit do sluchátek? Kromě tradičního Sound Cloudu můžete jednoduše nahrát svůj podcast na velké streamovací platformy typu Apple Music a Spotify.
Ukažme si celý proces na případě Spotify (u Apple Music je dost podobný). Jako první krok je třeba si uvědomit, že ani Spotify, ani Apple Music váš podcast nehostují na svých serverech. Pro hostování podcastů tedy můžete využít některý z desítek agregátorů, popřípadě svoje vlastní webové stránky, které vám vygenerují RSS feed pro danou platformu. Pokud se rozhodnete zvolit pro hostování podcastů svůj web a máte ho na WordPressu, můžete si přípravu feedu usnadnit pomocí externích pluginů.
Pro správu svých podcastů musíte mít založený účet na Spotify for Podcasters, který je zdarma a je rozšířením vašeho běžného uživatelského Spotify účtu. Po přihlášení do tohoto účtu:

  1. založíte si svůj podcast
  2. nahrajete URL adresu vašeho RSS feedu
  3. nastavíte veškeré doplňující informace k podcastu

V tom momentě je váš podcast založen.
Je důležité mít na paměti, že při každém přidání nového dílu podcastu musí být aktualizován váš RSS feed. Samotné Spotify provádí kontrolu všech feedů jednou denně. To v praxi znamená, že pokud přidáte novou epizodu podcastu, můžete ji na Spotify očekávat den poté.
 

Jak získám posluchače?

Samozřejmě je naivní se domnívat, že nový podcast si své posluchače najde sám. Pokud jste celebrita, vrcholový sportovec, influencer, či absolutní autorita ve svém oboru, můžete si při rozjezdu dosti pomoci svým silným brandem. V opačném případě, musíte se plně spoléhat na tradiční marketingové kanály a přiměřeně do nich zainvestovat. Optimální formou propagace podcastu obvykle bývají sociální sítě, díky jejich detailnímu cílení.
Při tvorbě podcastu (především pak při přípravě jeho popisku pro jednotlivé platformy) je pak také dobré myslet na SEO. Uživatelé často sami na těchto platformách zadávají klíčová slova, která je zajímají, a proto vám může důkladná optimalizace titulků a popisků pomoci bezplatně získat nové posluchače. 
Posledním tipem z naší strany je pak zaregistrovat podcast do databáze českých podcastů.
 
Chystáte rozjezd vlastního podcastu? Dejte si s námi nezávaznou schůzku u dobré kávy a proberte s námi cokoliv, co vás zajímá.

Chyba: Kontaktní formulář nebyl nalezen.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.