Fresh data: podíl Seznamu ve vyhledávání klesl na 16,5 %

Uncategorized

Ani v roce 2019 se Seznamu nepodařilo zastavit postupné vyklízení trhu vyhledávačů. Zatímco před deseti lety byly síly Seznamu a Googlu vyrovnané a v roce 2016 tvořil Seznam 25 % trhu, dnes je podíl 84:16 ve prospěch Googlu. Stále více se začíná objevovat také Bing od Microsoftu, zatím však tvoří méně než 5 % trhu. Bing těží z nového prohlížeče Microsoft Edge, který je funkcemi bližší Googlu Chrome a Microsoft ho mohutně propaguje.
Poměr Googlu a Seznamu je 84:16
Samotné vyhledávače nezveřejňují ani přesná čísla o celkovém počtu hledání a už vůbec ne o návštěvnosti, populární Google Trends slouží pouze pro porovnání jednotlivých klíčových slov mezi sebou. Musel jsem tedy stejně jako ve srovnání z roku 2018 vycházet z čísel našich klientů, kterým dlouhodobě optimalizujeme weby. Vzorek se v čase příliš nemění, meziročně vypadl jeden web výrazně ve prospěch Google (B2B IT, podíl Seznamu 3,5 %) a naopak přibyl jeden web příznivější pro Seznam (psychoterapie s podílem 24 %) a jeden web developerského projektu s příklonem ke Google (5 % Seznamu). Data byla sesbírána na 21 webech různých oborů a velikostí od rodinných firem po korporace. Stejně jako loni tvoří ostatní vyhledávače tvoří na trhu zanedbatelný podíl, čísla tedy srovnávají jen podíl Seznamu na celkovém součtu návštěvnosti za Seznam a Google. 

Průměrný podíl klesá Seznamu každoročně. Zatímco v roce 2016 byl podíl Seznamu v průměru 25,5 %,  v roce 2017 23,2 %, o rok později 20,75 %, loni to bylo pouze 16,5 %. Nebereme-li v úvahu velikost webů, je podíl Seznamu na celkovém počtu návštěv ve vzorku pouhých 15 %. 
Rozdíly v podílu mezi jednotlivými weby jsou propastné. Nejmenší podíl má poměrně logicky Seznam na webu pražského hotelu, kde tvoří pouze 1,1 % návštěvnosti z vyhledávačů a také již zmíněný developerský projekt s 5,3 % návštěvnosti. Naopak nejlépe si Seznam vedl na webu cestovní kanceláře (36,1 %) a autosalonu značky ŠKODA (32 %). Na všech webech s jednou výjimkou Seznam meziročně klesl. 
Příčiny ústupu Seznamu z vyhledávacího trhu jsou dvě – věk uživatelů a mobilní zařízení. Seznam více oslovuje starší uživatele. Data jednoho z našich větších webů ukazují, že zatímco na Googlu tvoří 64,9 % návštěv uživatelé do 35 let, na Seznamu tvoří stejná skupina jen 36,3 % návštěv. Není pravděpodobné, že by uživatel v den 35. narozenin změnil vyhledávač, proto se dá očekávat, že uživatelé Googlu budou dále přibývat.


Druhým důvodem je zvyšující se podíl vyhledávání na mobilech. Na stejném webu jako v předchozím případě je podíl Seznamu na návštěvách z desktopu 13,7 %, zatímco u mobilů pouze 7,6 %. I toto číslo je však poměrně vysoké, vzhledem k dominanci systému Android od Googlu v mobilech. Zajímavé je, že v loňském roce na tomto webu překonaly mobily v návštěvnosti desktop dokonce i na Seznamu.

Seznam na vyhledávači vyrostl, dnes už je ale jinde
Situace pro Seznam však není beznadějná. I když se jeho podíl na trhu vyhledávačů propadá, celkový vyhledávací trh pravděpodobně stále roste, v každém případě tomu napovídají čísla našich klientů. Seznam zároveň dávno nestojí na příjmech z vyhledávače, v meziročních přehledech se chlubí spíše rostoucími příjmy z bannerové a RTB reklamy. Zde má díky silné síti českých webů nad Googlem stále v mnoha případech navrch. Naopak zaměření na videoobsah u Seznamu zatím hodnotím spíše jako nevyužitou šanci, jak z hlediska kvality pořadů, tak pro reklamu. Ceny jsou výrazně vyšší než na Youtube, ale dopad reklamy tomu bohužel neodpovídá, stejně jako slabé možnosti analytiky. Tady bude muset Seznam ještě zabrat, pokud chce být pro Google relevantní lokální konkurencí. Podrobněji o možnostech využití produktů Seznamu v marketingu aktuálně připravujeme a už brzy vyjde na našem blogu.

David Mynář
Spolumajitel agentury a marketingový nadšenec. Jeho srdcovými klienty jsou Bioderma a Metrostav Development, nejraději píše o strategii a webové analytice. V kanceláři ho kromě pracovního stolu nejčastěji najdete u kávovaru.