Trendy v marketingu 2021: Čistší weby, více dat a válka o soukromí uživatelů
Každý rok vychází spousta článků o marketingových trendech. Marketingoví junioři i profesionálové ví, že se musí neustále adaptovat na nové technologie a trendy, a vhled do budoucnosti na začátku roku může přinést skvělé tipy a inspiraci.
Aby však tyto články nepůsobily jako copy+paste, je třeba vycházet z vlastních zkušeností a důkladně prozkoumat dění a tendence ve svém oboru.
Článek o trendech, které přinese nadcházející, nepochybně také nesnadný rok, jsme pojali po svém: naši specialisté se zaměřili na oblasti, ve kterých se opravdu orientují.
Radim, sales a B2B marketing
“S poklesem ekonomiky budou firmy věsměs čelit spirále škrtů a tlaků na snižování ceny od svých odběratelů. Jedinou cestou, jak se tomu vyhnout, je být schopen aktivně komunikovat svou hodnotu a přínosy pro byznys svých klientů. Očekávám proto, že i velmi konzervativně naladěné firmy začnou usilovněji pracovat na budování svého brandu. K tomu jim pomůže obsahový marketing, působnost na sociálních sítích (u nás především Facebook a LinkedIn) a další kanály přímého oslovení (e-mailing, chatboti).
Druhým trendem bude intenzivnější práce s daty. Firmy se budou snažit propojit data z vícero zdrojů (web, sociální sítě, CRM), díky čemuž bude možné přiřazovat k jednotlivým kontaktům skóre dle jejich obchodního potenciálu. Důkazem tohoto trendu je nejen kontinuální rozvoj českého nástroje Leady, ale také to, že podobné funkce přidává i nejpopulárnější CRM mezi malými a středními podniky Pipedrive.
Ty firmy, které tyto trendy ovládnou, mohou i současnou nelehkou dobu pojmout jako příležitost k dalšímu růstu.”
Michaela, developer
Větší rozvoj alternativních CMS
“I když si dnes necháte udělat „čistý“ web který neběží na WordPressu nebo Drupalu, tak daný vývojář stejně použije technologie jako je např. Bootstrap a využije různých API z portfolia Googlu. Minimalistické CMS, které rozšiřuje tyto možnosti, je jen pokračování trendu. Navíc méně firem si bude chtít zaplatit drahý vývoj custom řešení.”
Nicole, Social media
“Ze svého pohledu cítím v online prostředí čím dál intenzivnější exhibicionismus. Tuny obsahu na sociálních sítích, neustálé napodobování trendů a kvanta kampaní. Samotné chrlení obsahu na již tak dost zahlceného uživatele však nestačí: je potřeba nezanedbávat celkovou strategii a komunikační linku firmy, aby komunikace nebyla roztříštěná a sdělení nepochopitelné. Pro nadcházející rok bude zásadní nastavit si reálné cíle a cestu k nim, důkladně poznat koncového uživatele, na kterého produkt firmy cílí, zjistit, jakým jazykem byla měla firma hovořit úměrně ke svému charakteru.
V následujícím roce, zahlceném masovým přechodem na online vidím obrovský potenciál v poctivé přípravě, nalezené správné niche a sdílením obsahu, který je pro firmu charakteristický. Strom musí mít pevné kořeny, aby se v bouři nevyvrátil.”
Míša, PPC
“Stávající korona krize a s ní spojená opatření přinesla mnoho omezení pro fyzické obchody a provozovny. Zároveň s tím však stávající situace přináší nové možnosti pro provozovatele e-shopů a dalších online služeb. Pro mnohé z nich byl letošní rok z hlediska tržeb a počet objednávek rekordním.
Nicméně netřeba zapomínat na to, že české ecommerce prostředí je konkurenční, a to právě díky velkému množství internetových obchodů. Již dávno nestačí mít pouze fungující e-shop, ale je potřeba věnovat dodatečnou pozornost dalším aspektům a jedním z nich jsou online reklamy. Zvolit si správnou síť a dbát na to, aby reklamy byly kvalitní, rentabilní a plnily svůj cíl.
Vše se přesouvá do on-linu a tento trend pravděpodobně přetrvá.”
David, analytika a strategie
“Google se rozhodl změnit už trochu zastaralý pohled na webovou analytiku, kdy se vše měřilo návštěvami. Loni na podzim oficiálně spustil čtvrtou verzi Google Analytics, která staví do popředí uživatele a ukazuje jeho interakce s webem jako cestu, kterou uživatel prochází na různých zařízeních a v různých situacích. Díky strojovému učení také dokáže Google Analytics 4 marketéry upozornit, pokud se v datech vyskytne nějaký trend nebo neočekávaný výkyv. V roce 2021 budu určitě pozorně sledovat další vývoj GA4 a s tím spojené oslabování významu starších Google Analytics. Jednoznačně je to příležitost, jak můžeme jako marketéři chování uživatelů lépe pochopit a místo agresivní reklamy jim nabídnout řešení na míru.
Velkým tématem bude i soukromí uživatelů internetu. S tím, jak technologické firmy a marketéři sbírají stále více dat, objevuje se logicky i protireakce. Může to být ze strany regulátorů – po loňském zpřísnění pravidel pro chatboty ze strany EU se dalším cílem může stát třeba retargeting nebo cílení na zájmy uživatelů, které používají reklamy na všech sociálních sítích. Pokračovat bude i “válka” mezi Applem a Facebookem. Apple omezil platnost dat o uživatelích ve svém prohlížeči na 7 dní, což znamená, že starší data se mažou. Facebooku (a nám) se to může nelíbit, protože přichází o příjmy z reklamy a možnosti cílení, ale nic dalšího s tím neudělá.”
Andrea, obchodní zástupce pro marketing
“S příchodem krize se podniky (zejména restaurace) začaly přesouvat do online prostředí. Tím, že budou tyto podniky pořád přibývat, jelikož zlepšení situace je v nedohlednu, tak začnou více využívat i možnosti online reklamy. Pro nás obchodníky bude výzva naučit se lépe informovat podniky, které nově vstoupily do online světa o jejich možnostech a růstu. Firmy, které v online světě působily už před krizí se budou dále vzdělávat a rozšiřovat spolupráce s reklamními agenturami.”
To jsou vize do následujících měsíců od týmu Fresh Services. Zaujalo vás některé z témat a chtěli byste se o něm dozvědět víc? Máte pocit, přesně tenhle tip specializace vaší firmě chybí? Tak nám napište! Rádi vám zodpovíme vaše dotazy a společně zjistíme, které trendy nejlépe aplikovat na váš produkt.
David Mynář
-
15. 6. 2023Naši klienti se občas ptají, jaký podíl má ve vyhledávačích...
-
30. 1. 2023
Jak na Lead generation pomocí Facebook Ads (Meta Ads)?
Lead generation je proces hledání potenciálních zákazníků a jejich následné... -
11. 1. 2023
Rok 2022 v marketingu: Umělá inteligence, automatizace a tápající Meta
Jestli je možné na něco v marketingu spolehnout, jsou to neustálé...