Platební brána Stripe – proč ji (ne)nasadit na váš web?

Marketing, SEO, PPC, sociální sítě

Platební brány usnadňují život milionům podnikatelů, kteří prodávají přes internet. Umožňují jednoduché a okamžité inkaso od zákazníků skrze jejich platební karty. Přestože drtivá většina platebních bran pracuje s duopolem karet VISA a Mastercard, ovládají český trh  domácí hráči. Jediným mezinárodním hráčem je PayPal, který se však v české e-commerce příliš neprosadil kvůli vysokým poplatkům.

 

Tuto nadvládu lokálních firem se nyní snaží nabourat globální obr Stripe, který vstoupil na český trh v průběhu loňského roku. Za nás jsou jeho první kroky úspěšné, byť jeho tržní podíl je v porovnání s GoPayem, ČSOB Global Payments apod. zanedbatelný. Sami jsme Stripe na několika projektech implementovali. Proto si v tomto článku dovolím shrnout jeho přednosti a naopak důležité nevýhody.

 

 

Výhody – integrovatelnost, procesy, bez fixních nákladů

Začnu s tím pozitivním. Celosvětově Stripe boduje především širokými možnostmi integrace s ostatními aplikacemi, čemuž pomáhá i jeho velmi kvalitně zpracovaná API. Pokud máte e-shop postavený na nějakém krabicovém řešení (v našem případě například CS Cart a e-shopová nádstavba WordPressu WooCommerce), nemusíte kupovat žádný externí plugin, ale můžete využít přímo oficiální a velmi dobře fungující plugin od tvůrce CMS. V případě WordPressu pak platí, že velké množství pluginů umožňuje přímou integraci se Stripem i bez nutnosti implementace WooCommerce (hodí se pro jednodušší typy platebních transakcí). Oproti konkurečním platebním branám pak můžete vytvářet vlastní design uživatelského rozhraní, který lze vnořit přímo do stránky s objednávkou.

 

Druhou obrovskou výhodou jsou procesy spojené s ověřením prodejce. V souvislosti s legislativou EU ohledně praní špinavých peněz je nutné, aby příjemci peněz z platební brány prokázali svou totožnost. Tento proces jv minulosti znamenal (a u některých platební platebních bran možná stále ještě znamená) nutnost osobního setkání s pracovníkem platební brány a ruční vyplňování papírů. U Stripu mi stačilo pouze do systému nahrát ofocenou občanku z obou stran a vyplnit pár údajů.

 

Byť má obchodní model Stripu svá úskalí, která si probereme níže, je Stripe rozhodně vhodný pro e-shopy, kde se platí kartou v menším objemu. Je totiž bez fixních poplatků. Platíte jen provize z transakcí, ale když neprodáváte, neplatíte nic. Cena Stripe služeb je transparentní: platíte 6,50 Kč za transakci + 1,4 % její ceny. Je to rozdíl oproti konkurenčním branám, které si většinou účtují pevný měsíční poplatek (i když neprodáváte) a procenta z prodeje (zhruba ve srovnatelné výši), ale naopak si obvykle neúčtují pevný poplatek z transakce. Stripe je tedy výhodný především pro firmy, které prodávají dražší zboží, ale ne v tolik velkém objemu a prodej má velkou sezónnost.

 

 

Nevýhody – nevhodné pro levné zboží, horší zákaznická podpora, nelokalizované prostředí

Ze stejné logiky pak vyplývá, že pro prodej levných produktů je Stripe naprosto nevhodný. Prodáte-li produkt za 50 Kč, zaplatíte Stripu 7,20 Kč.

 

Oproti lokálním platebním branám je pak horší jejich zákaznická podpora. Zatímco na GoPayi vyřeším velkou část mých problémů pouhým zavoláním na infolinku a ke komunikaci mohu použít mou mateřštinu, u Stripu se musím připravit na neosobní ticketovací systém a komunikaci v angličtině.

 

Nejen komunikaci s technickou podporou je v jazyce Shakespearově. Celá zákaznická sekce je anglicky. V angličtině je i nativní platební rozhraní, což se ale naštěstí dá snadno obejít pomocí vytvoření vlastního designu.

 

 

Závěr

Rozhodně mohu doporučit Stripe, pokud:

  1. prodáváte dražší zboží
  2. nevíte, jak velký úspěch na trhu budete mít (tj. nechcete se vázat k fixním poplatkům)
  3. máte e-shop na krabicovém řešení (WooCommerce, CS Cart, Prestashop apod.)
  4. nevadí vám angličtina

 

Pokud jeden z těchto bodů nesplňujete, doporučuji zvolit jinou platební bránu.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.