Rok 2022 v marketingu: Umělá inteligence, automatizace a tápající Meta
Jestli je možné na něco v marketingu spolehnout, jsou to neustálé změny. Nástroje, sociální sítě a platformy rychle přicházejí a většina z nich stejně rychle mizí na okraj zájmu (pamatujete si ještě na Clubhouse?) a co fungovalo včera, je dnes často zoufale neúčinné. Pojďme se společně podívat na hlavní události a změny, které hýbaly světem marketingu v roce 2022.
AI opět v módě
Koncem minulého roku se znovu stala tématem médií a sociálních sítí „umělá inteligence“ (AI). Díky otevřenému beta testu platformy Chat GPT si miliony uživatelů zkoušejí, co vše dobře natrénovaná AI dokáže. AI postavená na strojovém učení v posledních letech udělala obrovský pokrok, píše články, zdrojový kód a dokonce i básně (špatné) a vtipy (ještě horší). Nezdá se, že bychom všichni v průběhu několika let přišli o práci, ale další vývoj AI se určitě vyplatí sledovat a maximálně využívat. V marketingu jsou učící se algoritmy už delší dobu běžné, ale vytváření článků i obrázků je praktická novinka, kterou přinesla až poslední generace AI.
Google pokračoval v automatizaci kampaní a určil datum konce Google Analytics Universal
Google v minulém roce začal v rámci reklam postupně převádět e-shopové nákupní kampaně na typ „Performance Max“, který kombinuje nákupní kampaně ve vyhledávači s dalšími umístěními. Vaše produkty kampaň automaticky zobrazuje na Youtube i v bannerové síti a automaticky tam, kde získáváte nejvíce konverzí. Posun k automatizaci udělal Gooogle i u vyhledávacích kampaněí, kde klasické statické inzeráty nahradil novým formátem, který kombinuje jednotlivé řádky textu a z otestovaných kombinací vybírá tu nejúčinnější. Více než na drobném ladění kampaní bude v budoucnu záležet na produktové a marketingové strategii a správném sladění jednotlivých kanálů. Zároveň Google udělal významný krok k nové generaci analytiky – oznámil datum ukončení funkčnosti aktuální verze Google Analytics Universal. Od poloviny letošního roku bude jedinou funkční nov verze Google Analytics 4, je tedy nejvyšší čas přejít.
Růst TikToku
Loňský rok byl jednoznačně úspěšný pro sociální síť TikTok. Zatímco v roce 2021 překročila hranici 1 miliardy měsíčně aktivních uživatelů, loni se už přiblížila 2 miliardám. V Česku alespoň jednou měsíčně aplikaci TikTok používají necelé 2 miliony uživatelů, okolo 1 milionu pak otevírá svůj TikTok každý den. Kromě neplaceného obsahu posílil TikTok také možnosti reklam, nově můžou inzerenti využít své produktové feedy nebo sbírat odpovědi na formuláře přímo na TikToku. To vše platí zatím pro vybrané země včetně Česka, ale bohužel slovenští inzerenti na zpřístupnění reklam stále čekají.
Přešlapující Meta(verse)
Groteskní je zatím snaha společnosti Meta vytvořit virtuální svět Metaverse Horizons. V USA a Kanadě navzdory silné kampani v průběhu roku klesl počet aktivních hráčů z 500 000 na necelou polovinu. Z Česka se do Metaverse Horizons podíváme nejdříve v tomto roce, čekání si můžete zkrátit v Metaversu Karla Janečka, které je kupodivu přístupné i v lednu 2023.
Na druhou stranu pesimistické vize ohledně účinnosti Facebooku pro marketing se ani zdaleka nepotvrdily. Facebook i loni přinášel stabilní výsledky u klientů s cílovou skupinou ve středním věku, ať už šlo o brandové kampaně na kosmetiku nebo katalogové kampaně a retargeting e-shopů. Noví uživatelé Facebooku sice nepřibývají, ale nezdá se, že by stávající odešli nebo se chytali odejít jinam.
David Mynář
-
Navigovat v Google Analytics 4 může být náročné. V tomto...
-
JAKÉ BUGY MŮŽETE POTKAT PŘI PRÁCI S OPTIMALIZACEMI?
Jako každá velká společnost, má i Meta své mouchy. V... -
Vzděláváme se aneb co jsme si odnesli z kurzu “Právo a AI v tvorbě obsahu”
V prosinci jsme využili možnost na den odložit notebook a...