Po Snapchatu a YouTube útočí Facebook i na LinkedIn. Chce se stát hlavním místem pro nábor?

13. 6. 2019 Marketing, SEO, PPC, sociální sítě Personální marketing Sociální sítě

O tom, že chlapci a dívky z Facebooku nejsou žádná ořezávátka, by mohli ve Snapchatu vyprávět. Během pár týdnů totiž dokázali tuto sociální síť pro mladé, které experti předpovídali skvělou budoucnost a která se chystala upsat své akcie na Wall Street, poslat do stádia pozvolného úpadku. Stačilo jim k tomu jen velmi málo – zkopírovat nejpopulárnější funkci Snapchatu – stories.
 
O něco podobného se Facebook od loňského roku pokouší i vůči YouTube. Zatím však nepříliš úspěšně. Jejich IGTV je produktem, který popularity a tržního potenciálu YouTube zdaleka nedosahuje. Stále silnější upřednostňování nativních videí (videí nahraných přímo na Facebooku) a automatické nabízení souvisejícího obsahu (funkce, kterou měl YouTube již od svého spuštění) sice nese své ovoce, ale o ohrožení YouTube se mluvit nedá.
 
Nyní existují reálné indicie, že se podobný krok Facebook chystá učinit i vůči LinkedInu.
 

Facebook jako pracovní portál

Každý recruiter vám potvrdí, že dělat dnes náborařinu bez LinkedInu je v případě kvalifikovaných pozic velmi složité. LinkedIn obsahuje skvělý vyhledávač kandidátů s filtrací dle regionu, vzdělání, pracovních zkušeností, skillů, jazykové vybavenosti apod. Obsazuje-li tedy personalista určitou pozici, vyfiltruje si kandidáty dle své potřeby a následně může vidět i to, nakolik je kandidát otevřen novým pracovním nabídkám (tuto informaci si uživatel nastavuje na svém profilu a je pro běžného návštěvníka neviditelná).
 
Tato funkce je zatím na Facebooku teprve v plenkách. Vyhledávat lidi můžeme maximálně dle školy, regionu a dosavadní firmy. To by zatím zřejmě nestačilo ani velmi nenáročnému personalistovi. Přesto je v posledním roce stále více pozorovatelná snaha motivovat lidi, aby o svém pracovním životě vkládali na sociální síti stále více informací. V momentě, kdy Facebook bude mít o svých uchazečích dostatek dat ve strukturované podobě, není pak problém takový vyhledávač kandidátů vytvořit. Jediný problém vidím v odfiltrování kandidátů se vzděláním “vysoká škola života” apod. při obsazování manažerských pozic.
 

Najdi si svého zaměstnance zdarma

Jedním z taháků, který má Facebook ve své nabídce už zhruba od roku 2016, je možnost bezplatného vytvoření pracovního inzerátu přímo na sociální síti. Ten obsahuje přímo formulář pro hlášení se na pracovní pozici.
 
Přestože se tedy rozhodně nejedná o novinku, Facebook v posledních týdnech výrazně zintenzivnil její propagaci. Například u mé firmy jsem za poslední týden dostal 3 notifkace upozorňující mě tuto funkci. Z toho usuzuji, že se jedná o funkci, kterou chce Facebook dostat více mezi své firemní uživatele.
 

Souboj reklamních systémů

Bezplatný pracovní inzerát můžete samozřejmě podpořit placenou reklamu, a tím částečně řešit výše zmíněný problém se špatnou filtrací kandidátů na Facebooku.
 
Zde je nutné poznamenat, že reklamní systém LinkedInu je z hlediska náboru stále o mnoho sofistikovanější. Má mnohem více kritérií, podle kterých můžete cílit reklamu. Na druhou stranu Facebook Ads mají zhruba třetinovou průměrnou cenu za proklik (čísla na základě naší zkušenosti). A ruku na srdce. Kolik času trávíte denně na Facebooku a kolik na LinkedInu?
 

Seniornost obsazované pozice

Důležitým faktorem je seniornost obsazované pozice. LinkedIn nikdy necílil na obsazování méně kvalifikovaných pozic. Naopak v tomto segmentu Facebook kraluje již delší dobu. S růstem seniornosti je zatím vliv LinkedInu silnější a silnější. To se ale může do budoucna změnit.
 

Současný stav: LinkedIn dominuje, ale Facebook ho může ohrozit

Podíváme-li se na současnou situaci pouze ze statického pohledu, je dominance LinkedInu jasná. A asi ještě minimálně několik měsíců bude. Facebook má však dobře nakročeno, aby tento stav v budoucnu změnil. Udělal jsem základní analýzu konkurenčních výhod obou sítí z hlediska náboru.
 

Výhody LinkedInu Výhody Facebooku
Tradiční sociální síť pro nábor. Lidé očekávají, že zde mohou dostávat pracovní nabídky. Univerzální sociální síť, kde lidé tráví více času než na LinkedInu.
Obsahuje více dat o pracovních zkušenostech, dovednostech a vzdělání uživatele a ve strukturovanější podobě. Nižší nákladovost. Pracovní inzerát můžeme umístit zdarma. Reklama je obvykle levnější.
Vyhledávač kandidátů. Větší rozsah dat. Facebook má kromě kariérních dat i mnoho soukromých dat. Firmy už nyní u seniorních pozic provádí screening Facebooku.
Funkce “jsem otevřený novým nabídkám”. Firmy jsou zvyklé využívat a utrácet tam peníze za reklamu.
Pozice mezi komunitou personalistů. U větších firem zástupci LinkedInu provádí školení, jak tuto sociální síť používat co nejefektivněji.
Zatím neotřesitelná pozice u seniornějších pozic.

 
Facebook však můj LinkedIn rychle o část konkurečních výhod připravit. Stačí, aby udělal následující:

  1. motivoval uživatele k zadávání více strukturovaných pracovních údajů (něco ve smyslu “vytvořte si svůj životopis zdarma”)
  2. udělal podobný vyhledávač kandidátů jako LinkedIn, rozšířil Facebook Ads o nové možnosti cílení
  3. vytvořil možnost “chci být osloven kvůli pracovní nabídce” v nastavení profilu každého uživatele
  4. začal aktivněji prezentovat své aktivity před komunitou personalistů

 
Domnívám se, že toto jsou kroky, které jsou ze strany Facebooku proveditelné. Být tedy CEO LinkedInu Jeffe Weinerem a jeho vlastníkem Microsoftem, který za něj před 3 lety zaplatil 26,2 mld. USD, měl bych se před Facebookem na velkém pozoru.
Kromě LinkedInu by se měli bát i provozovatelé pracovních portálu typu Jobs.cz.Tyto portály totiž většinou slouží především k obsazování juniorních pozic ve firmách, či hromadnému náboru méně kvalifikované pracovní síly. V tomto ohledu je Facebook může dle mého názoru nahradit již ve velmi krátkém časovém horizontu.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.