Neznalost zákona neomlouvá, jaké jsou nové legislativní změny?

20. 3. 2015 Aktuálně GoodyGoody téma

Zaznamenali jste už nové legislativní změny, které se týkají majitelů a provozovatelů e-shopů? Pojďme se na nové zákony společně podívat, chrání více spotřebitele nebo prodejce?

1. Povinnost uvádět plné znění obchodních podmínek v tzv. iframu přímo v objednávce

Od nového roku by měl e-shop ještě před potvrzením objednávky nabídnout zákazníkovi přečtení obchodních podmínek, a to ještě před odesláním samotné objednávky. Nyní už se ovšem zákon nespokojí s odkazem na obchodní podmínky v pdf  nebo jiné podobě. Kompletní znění obchodních podmínek musí být vloženo pomocí tzv. iframu, tedy vloženého rámce. Vložený rámec umožňuje vložit do určené části webové stránky další obsah jiné webové stránky. V tomto případě tedy vložení obchodních podmínek.

Fresh reakce:  V případě, že si obchodní podmínky opravdu chcete přečíst, jedno kliknutí navíc není překážkou. Co však tato změna přináší? Pouze další nesmyslné diktování ze strany státu. Doporučujeme však jeho implementaci.

2. Checkbox potvrzující obchodní podmínky musí být ve výchozím stavu nezaškrtnutý

Checkbox = zaškrtávací políčko, pro vyjádření souhlasu s obchodními podmínkami musí být v základu v nezaškrtnutém stavu.

Fresh reakce: Souhlasíme, pozitivní změna, protože zaškrtnutím říkáme: „Ano, četl jsem Vaše podmínky a souhlasím s nimi.“ Spotřebitel se tak vyhne případům, kdy něco odsouhlasí, aniž by si toho všiml.

3. Povinnost přikládat v potvrzujícím emailu objednávky obchodní podmínky a formulář pro odstoupení od kupní smlouvy jako přílohu

Každá zaslaná objednávka by měla být potvrzená emailem. Je to důkaz toho, že ji jako prodejce přijímáte. Nově musí být součástí potvrzovacího emailu Vaše obchodní podmínky společně s formulářem pro odstoupení od kupní smlouvy do 14dnů.

Fresh reakce: Obchodní podmínky v emailu nejsou zbytečné, naopak. Spotřebitel dostává aktuální znění obchodních podmínek. Pokud by tedy provozovatel eshopu podmínky upravil, zákazník má stále obchodní podmínky ke konkrétní objednávce a může se pak v případě změny odvolat.  Jak splnit zákonnou povinnost a mít formulář v příloze? Formulář pro odstoupení se může nahradit odkazem na webový formulář přímo na eshopu. Je to nejjednodušší a nejkomfortnější řešení , jak pro zákazníka i tak i pro prodejce.

4. Místo tříměsíční lhůty zavedena jednoroční + 14 dnů

Víte, že pokud neinformujete zákazníka o možnosti vrátit zboží do 14 dnů, prodlužuje se tato lhůta o jeden rok? Nezapomeňte tedy zákazníka obeznámit, stačí to uvést v detailu produktu, v objednávce i v emailu, ale také v obchodních podmínkách.

Fresh reakce:  Spotřebitel má právo tuto důležitou informaci vědět, zákazníkům by se tento fakt neměl tajit, a proto by prodejce tuto povinnosti měl uvádět. Spokojenost tak bude na obou dvou stranách.

5. V případě odstoupení od kupní smlouvy vrací zákazník zboží do 14 dnů

Poslední změna, chránící eshopy, je povinnost zákazníka vrátit zakoupené zboží do 14 dnů za předpokladu, že se rozhodl využít právo na odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů od nákupu zboží.

Fresh reakce:  Pokud chce spotřebitel zboží vrátit neměl by otálet. Klade se však otázka, jaké sankce mohou vyplynout pro zákazníka, který to poruší? Je tento zákon vymahatelný?

6. Po odstoupení musíte vrátit přijaté finanční prostředky do 14 dnů

Po odstoupení od kupní smlouvy musíte vrátit kupní cenu do 14 dnů místo původních 30.

Fresh reakce:  Velmi přínosná změna. Majitelé eshopů nebudou zbytečně protahovat vrácení peněz zákazníkovi. 14 denní lhůta je naprosto dostačující.

7. Zákazník zaplatí jen tu cenu, kterou máte na webu, tedy pozor na DPH i další poplatky

Od nového roku je eshop povinen prodat spotřebiteli zboží za cenu uvedenou na webu. Neuvede-li například DPH nebo další poplatky, je povinen prodat zboží za tuto uvedenou cenu.

Fresh reakce:  Zákon bojuje s nepoctivými prodejci, kteří s cenou všemožně manipulují a skrývají různé poplatky. Rada pro prodejce, je v tomto případě jediná, kontrolovat a uvádět správné ceny na eshopu.

8. Zákazník má právo na vrácení nákladů souvisejících s dodáním zboží při odstoupení od kupní smlouvy

Pokud se zákazník rozhodne zboží vrátit ve 14 denní lhůtě, má právo na vrácení kupní ceny včetně nákladů na dopravu.

Fresh reakce:  Pokud si zákazník objedná něco, co mu později nevyhovuje, nevidíme důvod, proč by měl eshop přebírat náklady za dopravu. Vracení dopravného bychom ale nechali na vlastní vůli eshopu v rámci konkurenční výhody. Zákon je ale zákon. Pro eshop je nepříjemné už samotné vrácení zboží, většinou je už rozbalené a eshop už zboží jen těžko prodá za plnou cenu.

Pokud v souvislosti se změnami budete potřebovat upravit Váš stávající eshop, neváhejte nás kontaktovat. Společně připravíme vhodné řešení.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.