Jak na SEO pro Rusko

7. 4. 2016 Aktuálně Marketing, SEO, PPC, sociální sítě

Rusko, Česká republika a Čína jsou jedny z velice mála zemí na světě, kde vyhledávání stále ještě úplně nedominuje Google. U nás máme velice populární vyhledávač Seznam, v Číně existuje Baidu a v Rusku je to právě Yandex. Dnes bychom se podívali na odlišnosti, které fungují u SEO pro ruský trh, tedy pro vyhledávač Yandex.
Yandex ovládá v Rusku 62% celkového vyhledávání a má určitý podíl i v zemích jako je Polsko, Ukrajina, Kazachstán, Bělorusko a Turecko. Ačkoli Google je také využíván, každá společnost, která chce v Rusku prorazit, by měla nejdříve optimalizovat pro Yandex. Komplikovaným se to ovšem stává ve chvíli, kdy zjistíte, že to co funguje pro Google, úplně tak nefunguje pro Yandex a naopak.

  1. MatrixNet vs. PageRank

Ačkoli Google oznámil již před nějakou dobou, že PageRank již nebude aktualizovat a tím pádem není možné se na něj dívat s úplnou důvěrou, v SEO se tento termín pravděpodobně bude užívat již navždy. Když se řekne PageRank, myslí se tím vnitřní systém hodnocení stránek Googlu, který už sice není veřejný, ale pořád funguje skryt. Každá stránka webů v indexu Googlu je ohodnocena – její kvalita, relevance, hodnota pro uživatele.
V Yandexu se používá metrika MatrixNet. Funguje v podstatě obdobně. Místo hodnocení od 0 do 10 jako u PR, je zde škála 0 až 10 000. Velikou odlišností MatrixNetu je také to, že hodnota se používá pro CELÝ web, nikoliv jednotlivé stránky.
Pro zjištění hodnoty MatrixNetu existuje tento nástroj.

  1. Méně častá indexace

Na rozdíl od Googlu, který indexuje pravidelně, Yandex indexuje weby párkrát za měsíc. Hodně aktualizované weby sice častěji, ale obecně to znamená, že pokud na Váš web často nepřidáváte články, indexace je pomalejší a tím pádem i výsledky v pozicích na Yandexu přicházejí o něco pomaleji.

  1. Lokalizované výsledky

Pro Yandex má umístění uživatele ještě větší prioritu než pro Google. Podle toho velice silně ovlivňuje výsledky vyhledávání, aby uživatelům dodal co nejrelevantnější firmy ve vztahu k jeho pozici.
Aby toto měla Vaše stránka co nejlépe ošetřené, je třeba vše potřebné nastavit v Yandex Webmaster Tools, což je v podstatě obdoba stejného nástroje od Googlu.

  1. Důležité SEO faktory

Obecně se ví, že například český Seznam nechápe souvislosti tak dobře jako Google. Mechanismus Google velice dobře chápe, co po něm chcete, ať už klíčová slova zadáváte v různých variantách, spojeních nebo synonymním vyjádření. Dokáže si je spojit se správným obsahem na správných webech. Seznam bohužel při užití trochu komplikovanějšího vyhledávacího dotazu často ukazuje velice špatné a nesmyslné výsledky.
Ačkoli tedy Yandex nemůžeme k Seznamu přirovnávat, neboť je rozhodně chytřejší a má blíže ke Googlu, stále na něj platí „poučky ze staré školy“, abyste si mohli být jistí, že Váš web době uchopí a daruje mu dobré pozice. A tím jsou především tyto:

  1. Nadpisy – VELICE důležité
  2. Title, „titulek“ – VELICE důležité
  3. Národní doména .ru – VELICE důležité
  4. Klíčová slova v URL – VELICE důležité (např. Google toto před mnoha lety opustil, protože to bylo zneužíváno. Seznam to využívá dodnes.)
  5. Prolinkování webu – důležité
  6. Délka obsahu – důležité
  7. Věk domény – důležité
  8. „Site-wide“ odkazy – NEDŮLEŽITÉ (To jsou například odkazy v patičkách. Google tyto odkazy nevidí rád, kdežto na Seznam i Yandex fungují velice dobře.)
  1. Sociální média

Věří se, že na Yandex nemá takový vliv oblíbenost na sociálních sítích, ačkoli se nemůže říct, že by to bylo úplně bez významu. Odkazy jsou každopádně důležitější.
Jak můžete vidět, odlišnosti v SEO pro Yandex jsou poněkud komplikující, je třeba dobře zvážit, jakmile děláte SEO pro Google i Yandex, zda nerozložit firemní prezentaci na 2 weby – jeden ruský a jeden pro zbytek světa. Nepodceňujte to. Ideálně se obraťte na SEO specialisty, aby to s Vámi probrali a poradili, jak na to.