Chyby, které podnikatelé dělají na internetu: Díl 2. – Při SEO

GoodyGoody téma Marketing, SEO, PPC, sociální sítě Naše řešení Pro laiky

Ve freshi máme takřka denně možnost poznávat zástupce cizích firem a seznamovat se s jejich dosavadní online marketingovou strategií. Vidíme jejich webové stránky a sledujeme formy, jak se je snaží zviditelnit. Všímáme si také, že některé chyby se opakují takřka s železnou pravidelností. Proto bychom rádi v tomto novém seriálu tyto chyby pojmenovali a zároveň navrhli možnost, jak je napravit.

Optimalizace pro webové vyhledávače (SEO) je již dlouhé roky stálicí internetového marketingu. Skvělé na této metodě je především to, že pracujete s vědomou poptávkou (lidé něco hledají ve vyhledávači a vaším úkolem je jim mezi prvními stránkami ukázat tu vaši) Přestože ji poměrně značně konkuruje placená prokliková reklama (PPC) s poměrně masivní podporou ze strany vyhledávačů (z PPC těmto vyhledávačům plynou masivní příjmy, ze SEO ne), udržuje si SEO stále velký význam (nejlepší je tyto metody zkombinovat). Cílením na přirozené pozice oslovíte jinou skupinu hledajících a navíc může být toto cílení ve střednědobé a dlouhodobé perspektivě výrazně levnější než placená reklama. Jaké chyby tedy v této oblasti firmy dělají?

1. Pojímají SEO pouze technicky

Tím, že je SEO využívané již poměrně dlouhodobě, se může zdát laikovi jako poměrně konzervativní marketingový nástroj. Opak je pravdou. To, co v SEO fungovalo včera, může být dnes spíše kontraproduktivní. Mnozí však zatvrzele jednou podle 5 let starých metod a SEO pojímají pouze technicky. Pořád věří, že se ty vyhledávače dají nějak „ošálit“, aby ten jejich web vylítl raketově nahoru.

Dnešní vyhledávače jsou ale chytřejší. Ačkoliv je někdy nutné webu někdy, obzvláště ve více konkurenčních oborech, pomoci (a to je přesně to, co ve freshi děláme), dlouhodobě úspěšný web může být jen ten, který nabízí uživateli zajímavý obsah a je pro něj dobře přístupný.

Fresh tip: U našich SEO klientů je naprostá většina našeho úsilí věnovaná maximálnímu zpřístupnění webu (o tom v dalších bodech) a tvorbě obsahu (například stránky na webu či mimo něj). Někdy ale můžete i ve vlastní režii udělat zázraky. Zkuste například založit firemní blog. Skloubíte tím obsahový marketing (dáte vaším uživatelům dostatek unikátního obsahu) a zároveň podpoříte vaše SEO (vytvoříte dostatek obsahu, který pomůže vaším pozicím ve vyhledávačích).

2. Nemají vyřešené SEO On-Page faktory

Tímto bodem prakticky jen zopakuji část minulého dílu seriálu. V něm jsme si jako jednu z častých chyb na webu popsali špatně vyřešené SEO on-page faktory. Jde o to, že při úspěšném SEO nás zajímají především 2 věci:

  1. Co mám na stránce? To znamená, jaký obsah zde najdu a nakolik je moje stránka přístupná robotům vyhledávačů. Jak jsme si již řekli, roboty vyhledávačů ani tolik nezajímá, jak stránka vypadá, ale co je ve zdrojovém kódu. Většina webů ztroskotává především na nesprávném užití HTML značek a nedostatku informací pro roboty. Více si ale o tom můžete přečíst v již zmiňovaném minulém článku.
  2. Z jakých stránek na můj web vedou odkazy a jaký obsah na těchto stránkách je?

Aktivně optimalizovat stránky, které nemají SEO on-page faktory vyřešené, je jako lít vodu do děravého bazénu.

Fresh tip: Před aktivní optimalizací si nechte svůj web prověřit od někoho, kdo tomu rozumí. Například my ve freshi automaticky při SEO ověřujeme zdrojový kód webu. Změny, které můžeme, uděláme sami automaticky (například prostřednictvím redakčního systému), případně instruujeme programátora stránky (u webů nevytvořených námi).

3. Příliš důvěřují SEOmatům

Mnoho laických uživatelů bere stále za bernou minci informace, které jim ohledně SEO on-page poskytnou různé SEOmaty (například seo-servis.cz). Tyto nástroje někdy mohou laickému uživateli poskytnout zajímavé informace o zdrojovém kódu webu, ale přesto je dobré brát s velkou rezervou. Tady jsou 4 důvody, které vidím já:

  1. Mohou hodnotit pouze některé faktory a to ještě ne úplně správně. Navíc faktory, které hodnotit neumí, se ukazují jako mnohem důležitější, než ty, které hodnotí.
  2. Jsou neaktuální. Trendy v SEO se mění neustále. Každých pár měsíců přijde nějaká revoluční novinka. Většina SEOmatů ale byla vytvořena před mnoha lety a od té doby nebyly příliš neaktualizovány. Proto obsahují třeba metriky, které dnes ani neexistují (Google Pagerank).
  3. Neexistuje jasný názor, jak by se to mělo dělat. Vyhledávače neposkytují jasné specifikace, jak vypadá správně optimalizovaný web. Proto na některé věci existují v SEO komunitě různé názory. Tudíž ani nelze správnost webu exaktně měřit.
  4. Někdy mají problém přečíst kód na určitých typech webů (například scrollovací weby).

Fresh tip: Pokud si chcete udělat základní představu o svém zdrojovém kódu, v klidu se na nějaký SEOmat podívejte. Pokud to ale myslíte s optimalizací webu vážněji, spolehněte se raději na SEO konzultanta.

4. Nebudují dostatečně kvalitní síť zpětných odkazů

Tím se znovu vracím k bodu č. 1. V době, kdy algoritmy vyhledávačů nebyly tolik sofistikované, se daly poměrně snadno ošálit. Stačilo si nakoupit pár stovek odkazů na nějaké odkazové farmě a web byl rázem na prvních pozicích. To již dnes neplatí. Vyhledávače dnes již odkazy z odkazových farem poznají. Jejich užití může vést až k samotné penalizaci webu. Proto doporučujeme zdroje zpětných odkazů nepodcenit.

Fresh tip: Až si budete vybírat firmu na optimalizaci pro vyhledávače, určitě si zjistěte, jakým stylem firma buduje zpětnou síť odkazů svých klientů. Zde rozhodně platí, že není důležitý počet, ale kvalita. Proto se ve freshi snažíme maximálně přizpůsobovat strukturu zpětných odkazů tématu webu a využívat jen důvěryhodné weby.

Zaujalo vás, jak ve freshi SEO děláme, a rádi byste začali optimalizovat i váš web? Napište nám na office@freshservices.cz a společně vymyslíme strategii právě pro vaše podnikání.

Další díly seriálu

Díl 5. E-mailing
Díl 4. PPC
Díl 3. Facebook
Díl 1. Web

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.