Čím se bude lišit tato vánoční sezóna od těch minulých?

13. 11. 2017 Aktuálně GoodyGoody téma Marketing, SEO, PPC, sociální sítě

Vánoce se pomalu a jistě blíží. Mnoho podnikatelů v maloobchodu vám potvrdí (a možná to cítíte i vy sami), že se jedná o vrchol sezóny (samozřejmě pokud neprodáváte vodní lyže, potápěčské vybavení, nebo slunečníky). Jenže na tento vrchol sezóny se nechystáte jen vy, ale i vaši konkurenti. Pokud chcete v tvrdém konkurenčním boji obstát, nemůžete jen opakovat metody z minulých let. Spotřební chování na internetu se rapidně mění a toto je několik dopadů, které dle mnohých expertů budou mít tyto změny na předvánoční trh.

Mobil není plus, ale nutnost

Responsivní design není ničím novým. V případě e-shopů byl však dlouho považován jen za jakési plus, nikoliv nutnost. To se ale mění. Uživatelé stále raději objednávají zboží z mobilu. V předvánoční sezóně 2016 pocházelo u velkých celosvětových e-shopů dle dat společnosti Salesforce 52 % návštěv a 34 % objednávek z mobilních telefonů. Tato čísla jsou nejen globálním trendem, ale dle našich interních statistik platí i pro Českou republiku.
Tito uživatelé budou pochopitelně preferovat e-shop, který jim nakupování v mobilu umožní. Proto je nutnost mít svůj e-shop responsivní. Tím to ale nekončí. Kromě toho, že je e-shop responsivní, musí být také i na mobilních telefonech uživatelsky přívětivý. Dle průzkumu Salesforce si uživatelé nejčastěji stěžují na příliš mnoho políček a stránek v nákupním procesu. Zároveň je na mobilních telefonech vlivem mnohdy pomalejšího internetu ještě důležitější rychlost načtení stránky. Tu doporučujeme optimalizovat, například prostřednictvím cachování.

Nelovte nové zákazníky, probuďte ty současné

Sami dobře víte, že před Vánoci jsou zákazníci doslova pod útokem reklam. Při získání 1 nového zákazníka obvykle bojujete hned s několika stejně zaměřenými konkurenty. Stávající zákazníci však dlouhodobě stáli na vedlejší koleji. To se již nějakou dobu začíná měnit. A vánoční sezóna není výjimkou.
Místo snahy získat nové zákazníky za každou cenu včetně toho, že se budete cenově podbízet, zkuste zaktivizovat ty stávající. Jejich získání je mnohem levnější (stačí jeden dobře mířený newsletter, či remarketingová kampaň) a jejich objem objednávek může být vyšší (neobjednávají u někoho neznámého). Samozřejmě záleží i na kvalitě vašich produktů a služeb, ale to víte nejlíp sami.

24. prosinec není konec vánoční sezóny

Většina e-shopů plánuje svou kampaň jen do Štědrého dne. Souhlasíme s tím, že je to nejúrodnější část vánoční sezóny. Období po Štědrém dni (od 26. prosince do 5. ledna) však začíná nabývat na významu. Mnoho uživatelů nechává záměrně nákup spotřebního zboží až na toto období, protože čekají povánoční slevy. Vaše předvánoční marketingová kampaň by s tím měla počítat.
 
Bojujete s předvánoční kampaní a potřebujete poradit? Napište nám na office@freshservices.cz a rádi vám poradíme.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.