Facebook umožňuje založit si během pár kliků e-shop zdarma. Jak to funguje?

22. 10. 2016 Aktuálně Marketing, SEO, PPC, sociální sítě

Poznámka autora: Článek byl sepsán na podzim 2016 a některá jeho tvrzení jsou již zastaralá. Aktuální informace ohledně založení e-shopu na Facebooku a Instagramu naleznete v novějším článku.

Facebook pro své uživatele připravuje novou funkci, která nejspíše významně změní globální svět e-commerce. Umožňuje totiž vlastníkům stránek založit si jednoduchý e-shop a prodávat své zboží přímo přes Facebook. To celé jako pouhý doplněk již existujících stránek, který si můžete založit během pár sekund. Pro koho je to vhodné, co to umí a jak to celé funguje?

Řešení pro malé podnikatele

Je třeba si hned na začátek říci, že e-shop na Facebooku se pochopitelně nevyrovná profesionálním individuálně vyvinutým e-shopům, jaké vytváříme například my. A to nejen designem a uživatelskou přívětivostí, ale také technickými možnostmi. Už vůbec nemluvě o možnosti individuálních modifikací (představa, že přijdete na ústředí Facebooku a budete od nich chtít vyvinout nový modul, je při nejmenším úsměvná). Není to tedy řešení, které by dokázalo oslovit segment velkých hráčů na ecommerce trhu.
Přesto jsme přesvědčeni, že si tento způsob prodeje zboží svou cílovou skupinu najde. Například se domníváme, že by mohl být použitelný v těchto případech:

  1. Řešení pro malé podnikatele, kteří chtějí prodávat na internetu a potřebují jednoduché řešení e-shopu. Facebook je zbaví závislosti na často polovičatých řešení pronájmových e-shopů (oproti kterým je zdarma).
  2. Testovací a doplňkové prodeje. Máte například vlastní webovou stránku (například blog) a chcete prodávat pár fanouškovských předmětů, aniž byste na to chtěli dělat speciální e-shop. To samé platí i v případě, že vytváříte nový produkt a chcete si vyzkoušet, jak na něj bude trh reagovat.
  3. Jako doplněk fungujícího e-shopu. Máte například vlastní stránku na Facebooku a prezentujete zde zajímavé produkty. Nyní můžete dát uživatelům možnost je koupit přímo přes Facebook.

Co to umí?

Součástí e-shopů jsou klasické funkce umožňující prodávat jednotlivé produkty. Každý produkt můžete vložit a přidat k němu ilustrační fotografii a cenu. Zde Facebook nabízí také poměrně pokročilou funkci přidávat k produktům jejich jednotlivé varianty (barvy, ceny atd.). Vkládání produktů je poměrně intuitivní, ale veškeré produkty musí být vkládány ručně. Facebook totiž pochopitelně neumožňuje importy souborů z různých feedů (z vlastní zkušenosti víme, že toto vyžaduje poměrně značné programátorské zásahy).
Platit za produkt je možné také online pomocí platební brány Stripe. Otázka však je, jestli tato platební brána bude funkční i po zavedení elektronické evidence tržeb, které budou platby online podléhat.
Další zajímavá funkce je možnost reklamně podpořit jednotlivé produkty. To vám díky pokročilému reklamního systému Facebooku umožní prezentovat produkty přesně vaší cílové skupině.

Jak zprovoznit e-shop na Facebooku?

Založit si e-shop na Facebooku zvládne i nepříliš technicky zdatný uživatel. Jste-li správcem stránky, stačí se prokliknout do sekce Obchod, schválit podmínky Facebooku a můžete začít prodávat. Více informací najdete ve specializované nápovědě Facebooku, kterou naleznete zde.
Přestože je modul zatím modul e-shopu pouze ve fázi testování, a proto nemusí být dostupný všem uživatelům, hodnotíme tento pokus Facebooku jako převratnou novinku ve světové eCommerce. Je možné, že za pár let bude nakupování na Facebooku stejně běžné jako třeba chatování. Nechme se překvapit.
Zajímá-li vás možnost obchodování na Facebooku a potřebujete pomoci s jeho založením? Případně to rovnou chcete spojit s pořádnou reklamní kampaní? V obou případech nám napište na office@freshservices.cz a rádi vám poradíme.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.