Jak dopadne EET na české weby a e-shopy?

Aktuálně Redakční systém Fresh CMS Webové stránky

Ať se nám to líbí, nebo ne, zavedení elektronické evidence tržeb už pravděpodobně nic nezvrátí. Častý laický omyl je, že zavedení elektronické evidence tržeb dopadne jen na služby a maloobchod. Opak je pravdou. Nutnosti evidovat své tržby elektronicky se nevyhnou ani někteří provozovatelé webových služeb (e-shopů, webu s platební bránou), přičemž implementace EET je zde ještě o mnoho složitější než u fyzického prodeje. Proto bychom v tomto článku chtěli zodpovědět alespoň základní otázky spojené s implementací EET u internetových služeb.

Od kdy budu muset evidovat své tržby?

S výjimkou provozovatelů ubytovacích a stravovacích služeb (respektive jejich webů umožňující platbu za rezervaci) se EET dotkne české e-commerce až od 1. března 2017, tj. v rámci 2. vlny. Do té doby je nutné obstarat veškeré technické a administrativní povinnosti, aby byl váš web/e-shop na EET připraven.

Jakých webů/e-shopů se EET přesně dotkne?

Zde je nutno poznamenat, že EET se zdaleka nedotkne všech e-shopů, ale jen některých. Podmínkou pro nutnost evidovat své tržby je využití některých z následujících platebních nebo odběrových metod:

  • Platba v hotovosti
  • Platba kartou
  • Osobní odběr zboží

Na převod na účet se EET nevztahuje. Na dobírku také ne, pokud provozovatel dobírky (například Česká pošta) vybranou hotovost z dobírky přepošle příjemci přímo na účet.
Reálně má tedy provozovatel e-shopu (či jiného webu prodávající zboží) s EET tyto 2 možnosti:

  1. EET řádně implementovat
  2. Zrušit platební a odběrové metody podléhající nutnosti EET

Co musím udělat před začátkem evidování tržeb

Každá evidovaná platba bude automaticky odeslána na centrální server, kde bude uložena pro potřeby ministerstva financí a finančních úřadů. Proto je nezbytné, aby se jednotlivé subjekty identifikovaly. K tomu slouží elektronický certifikát, který je pro každý subjekt unikátní. O jeho zřízení si můžete požádat zde, případně vám s tím poradí váš místně příslušný finanční úřad.

Jak to bude fungovat?

V okamžiku každé platby podléhající evidenci musí prodávající nejpozději v okamžiku prodeje vystavit kupujícímu elektronickou účtenku. Ta bude muset obsahovat následující informace:

  • celková částka tržby,
  • bezpečnostní kód poplatníka,
  • fiskální identifikační kód (FIK) jako jednoznačný identifikátor vytvořený správcem daně potvrzující zaevidování tržby,
  • údaj o pořadí účtenky,
  • identifikace provozovny a pokladního místa a
  • údaj o tom, zda byla tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.

Pro získání FIK je nutné odeslat informaci o provedení platby na centrální server ministerstva financí prostřednictvím zašifrovaného komunikačního kanálu.

Jak to bude fungovat s ekonomickým software?

Zde se dostáváme k prvnímu problematickému bodu evidování tržeb. Celá evidence tržeb funguje v reálném čase (jakmile proběhne transakce, musím vystavit účtenku a zaevidovat platbu), zatímco ekonomické systémy (například software pro sklad, fakturační systém atd.) v reálném čase nefungují (tržby zpracovávají jen jednou denně). Pravděpodobně tedy bude nutné řešit vystavení složenky mimo ekonomický software (zpracovat údaje o transakci dvakrát, jednou v software a jednou v něm).

Jak to bude fungovat s platební bránou?

Fungování platebních bran (například GoPay, PayU) bude obecně v době EET velmi komplikované. V momentu zaplacení na externí platební bráně, bude totiž e-shop muset vygenerovat fakturu/účtenku, odeslat ji zákazníkovi a finančnímu úřadu. To samo o sobě velmi komplikuje celý proces a ohrožuje fungování platebních bran. Mají-li platební brány fungovat i po 1. březnu 2017, bude to vyžadovat značnou spolupráci provozovatel platebních bran a předělání celého procesu zpracování plateb.
Ještě horší to bude u zahraničních platebních bran (například PayPal). U nich těžko budeme očekávat, že se budou zaobírat českou legislativou a EET implementovat. Zde se můžeme akorát modlit, že ministerstvo financí na poslední chvíli zmírní podmínky pro využití těchto platební bran. Pokud ne, nezbývá českým uživatelům nic jiného než tyto brány zcela přestat používat. To samé se týká i plateb přes zahraniční rezervační služby (například AirBnb).

Co když systém spadne?

Vzhledem ke zkušenosti se státními IT systémy z posledních let existuje určité riziko, že centrální server EET nebude ze začátku fungovat, případně nastane v průběhu jeho fungování porucha. Pokud tato situace nastane, neznamená to, že svůj e-shop musíte zavřít. V případě výpadku centrálního serveru lze tržby evidovat offline a na server je odeslat po jeho obnovení. To je další proces, který se bude muset do e-shopu naprogramovat.
Pokud se na vašem webu vyskytne porucha znamenající neschopnost evidovat tržby v rámci EET, ani to nemusí znamenat jeho ukončení. Prodávat můžete stále, ale „musíte vyvinout veškeré úsilí, aby této poruše bylo zabráněno“. To je výklad zákona, ovšem nikde zatím není řečeno, co znamená „vyvinout veškeré úsilí“. Informace o tržbách musíte v takovém případě dodat správci daně dodatečně. Více o tom naleznete zde.
Ve výjimečných případech, kdy tržby objektivně nepůjdou evidovat, může správce daně (místně příslušný finanční úřad) učinit výjimku z evidence tržeb. Více o tom naleznete zde. Teoreticky to může být řešení některých sporných metod (viz předchozí body), ale bude velmi záležet na benevolenci finančních úřadů, na kterou bychom raději moc nespoléhali. Tato možnost se bude týkat například leteckých společností (v letadle není možné platby evidovat), nepředpokládáme, že by ministerstvo schválilo podobnou výjimku pro běžný e-shop.

Co z toho plyne pro naše klienty?

Jako klient freshe máte 2 možnosti, jak postupovat:

  1. Zrušit veškeré platební a odběrové metody, na které se EET vztahuje. Toto řešení doporučujeme u malých e-shopů zpracovávajících pár objednávek, kde výše zmíněné metody nehrají výraznou roli. Vypnout tyto metody můžete jednoduše pomocí administrativního rozhraní našeho redakčního systému.
  2. Máte-li e-shop, na kterém musíte/chcete využít platební metody podléhající EET? Nenecháme vás na holičkách a pomůžeme vám s implementací řešení EET. Vzhledem k technické složitosti implementace a čekáním na finální podobu legislativy, řešení stále teprve připravujeme. Protože téměř každý e-shop využívá trochu jiné technologie (ekonomický software, platební metody atd.), bude muset být řešení EET vždy individuální. V případě zájmu nám napište na office@freshservices.cz, nebo svému Account Managerovi, a my vás budeme informovat o jeho aktuálním stavu. V tomto případě nás, prosíme, kontaktujte co nejdříve. Implementace EET může vzít (společně s testováním systému) i pár měsíců vývoje.

Pokud nevíte, zda-li se na vás EET vztahuje, můžete nám také napsat na office@freshservices.cz, nebo svému Account Managerovi.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.