Jak se změnil online marketing v roce 2016?

1. 1. 2017 Aktuálně Marketing, SEO, PPC, sociální sítě

Rok 2016 byl průlomovým rokem v mnoha oblastech a online marketing nebyl výjimkou. V průběhu roku nastaly mnohé změny, které s nejvyšší pravděpodobností ovlivní další vývoj online marketingu na dlouhé roky. Jaké změny to jsou?

Posílení role obsahu

Posilování role obsahu není trend, který by v roce 2016 začal, a rozhodně to není trend, který by v roce 2016 skončil. Stále větší změnou v online marketingu je fakt, že ani sebevětší rozpočet na reklamu vám nenahradí originální obsah. Reklam je stále více, lidé se proti nim stávají do jisté míry imunní (nemluvě o těch, co používají AdBlock). Proto je třeba ve změti konkurenčních reklam čtenáře zaujmout pomocí originálního a autentického obsahu.
Investice do obsahu může probííhat nespočet způsoby. Značky často investují do originálních microsites, specializovaných aplikací a v rámci svých kampaní na Facebooku dělají věci dříve nemyslitelné (například zveřejňují informace ze svého zákulisí). I v rámci onlinu dostává stále větší roli video, které bylo dříve především doménou televize a na internet se jeho obsah pouze zpětně kopíroval. To dnes neplatí a pro online média se točí unikátní videobsah (například kampaň na energy drink Semtex s Robertem Rosenbergem, kterou najdete zde). Jednou z příčin je i výrazný nárůst popularity internetových televizí (Netflix, Stream.cz). Zvláštní kapitolou je pak spolupráce s You Tubery. Přes všechen její potenciál u určitých cílových skupin se letos ukázalo, že i tato spolupráce v sobě skýtá mnohá rizika a může se snadno obrátit proti svým původním zadavatelům.
Nejkrásnější věcí na obsahovém marketingu je to, že ho může dělat každý. I na svém telefonu s minimálním rozpočtem můžete udělat obsah, který dostane na kolena celý internet. Stačí jen kreativní nápad. Nebojte se proto do obsahu investovat. Někdy stačí jen hezky nafotit svůj produkt, napsat dobré texty a poskytovat kvalitní technickou podporu. I produkt totiž mnohdy (obzvláště ve specializovanějších odvětvích) může být obsahem. V době vzrůstající internetové gramotnosti obyvatel (srovnávače produktů, specializované diskuze) je totiž stále těžší spotřebitelům prodávat nekvalitní zboží bez ohledu na reklamní rozpočet.

Nativní reklama

S nárůstem důležitosti obsahu je do jisté míry spojen i fenomén tzv. nativní reklamy. Ta se sice také neobjevila v roce 2016, ale její význam roste. Jde o to, že reklamní inzeráty jsou umístěny mezi ostatní obsah a na první pohled není patrné, že se jedná o reklamu. Tím můžete zaujmout i spotřebitele, kteří mají sklony klasickou reklamu ignorovat.

Mohlo by vás zajímat

Příručka marketéra: Co vám přinese nativní reklama? (Zdroj: tyinternety.cz)

Mobily poprvé porazily počítače

Další z výrazných změn nastala u zařízení, ze kterých si prohlížíme web. V roce 2016 poprvé počet návštěv z mobilních zařízení (mobilní telefony, tablety) překonal počet návštěv z desktopu (osobní počítače, notebooky). Dle služby StatCounter nasazené až na 3 % světových webů pocházelo z mobilních zařízeních 51,3 % návštěv z mobilních zařízení a zbylých 48,7 % z desktopu.
V České republice budou ještě nejspíše nějakou dobu převažovat návštěvy z klasických počítačů a notebooků. I naše statistiky signalizují tento trend. Návštěvy z mobilních telefonů v naší zemi a i jiných západních zemích sice rostou, ale počítače si stále zachovávají vedoucí roli. Zajímavé je, že mobilní návštěvnost táhnou především rozvojové země. V těchto zemích jsou v mnoha případech mobilní zařízení jediným přístupovým bodem k internetu, neboť jsou výrazně levnější na pořízení než klasické počítače.

Graf vývoje návštěv z mobilních a desktopových zařízení mezi lety 2009-2016.

Graf vývoje návštěv z mobilních a desktopových zařízení mezi lety 2009-2016.


V jedné věci ale všechny statistiky hovoří stejně. Význam návštěv z mobilních zařízení již není marginální a je nezbytné tomu přizpůsobit váš web. Nebudou-li uživatelé mobilních telefonů a tabletů konzumovat váš obsah, ochuzujete se o významnou část návštěvníků a potenciálních zákazníků. Proto již dávno není přístupný web mobilním telefonům konkurenční výhodou, ale nutností. I z tohoto důvodu již ve freshi weby nepřizpůsobené mobilním zařízením již ani neděláme.

Mohlo by vás zajímat

StatCounter hlásí – mobilní zařízení poprvé překonala desktop (Zdroj: 404m.com)
Test použitelnosti webu v mobilech od Google

Nové publikační nástroje na Facebooku

Ani v Zuckerbergovic kuchyni se letos nelenilo, a proto jsme byli svědky mnoha nových a zajímavých změn. Za sebe bych zdůraznil především tyto dvě:

  1. Možnost 360° fotografií,
  2. zvýraznění (větší font, tučně) čistě textových příspěvků (bez přiložených odkazů či fotografií) do 80 znaků.

Účelem obou dvou změn je opět motivovat uživatele k tvorbě originálního ale zároveň stručného obsahu. Dokážete-li tedy své myšlenky vtěsnat do 80 znaků, můžete výrazně zvýšit viditelnost svého příspěvku.

Možnost založení e-shopu na Facebooku

Tím novinky na Facebooku nekončí. Facebook mimojiné aspiruje na to stát se významným hráčem na poli elektronického obchodování. Vlastníkům stránek umožňuje během pár kliků založit si jednoduchý e-shop a prodávat na něm své produkty. Pro některé skupiny podnikatelů to může mít velmi zajímavé využití.

Mohlo by vás zajímat

Facebook umožňuje založit si během pár kliků e-shop zdarma. Jak to funguje? (Zdroj: Goody Goody)

Větší důraz na infografiku

Trendem obsahu na Facebooku letošního roku je jednoznačně infografika. V záplavě textových statusů a odkazů na jiné weby je infografika jeden z mála prvků, kterého si návštěvník na první pohled všimne. Je-li infografika zajímavě zpracovaná, umožňuje předat návštěvníkovi velké množství informací v krátkém čase. To je obzvláště důležité v dnešní době, kdy je stále méně lidí ochotných číst dlouhé a komplikované texty.
Z tohoto důvodu jsme v letošním roce k originální infografice přistupovali stále častěji a naše zkušenosti s ní jsou jednoznačně pozitivní.

Nové vyhledávací algoritmy na Google a Seznamu

Oba dva dominantní vyhledávače na českém trhu, tj. Google a Seznam, spustili v roce 2016 novou verzi svých vyhledávacích algoritmů Pinguin (Google) a Jalapeňos (Seznam). To v mnoha případech výrazně zamíchalo s pozicemi webů ve vyhledávačích.
Zajímavější změny jsou asi ty od Google, který v roce 2016 ještě více upevnil svou dominanci vůči Seznamu. To ostatně potvrzují i naše interní statistiky. Google ve svém algoritmu stále více hodnotí i to, jestli jsou weby přístupné a uživatelsky přívětivé (jestli nemají příliš velké pop-upy, jsou přizpůsobeny zobrazení na mobilních zařízeních atd.). Zároveň jsou oba dva vyhledávače mnohem náročnější na síť zpětných odkazů. U ní již dávno nerozhoduje pouze počet odkazujících domén, ale především jejich úroveň (odkazy nakoupené na odkazových farmách již tedy rozhodně nepomáhají) a množství unikátního obsahu. V rámci SEO již tedy nejde pouze nějak vyhledávače „oklamat“, ale musíte vytvářet smysluplný obsah a mít maximálně uživatelsky přívětivý web.

Mohlo by vás zajímat

Revoluce ve vyhledávání pokračuje: Google bude penalizovat weby s obtěžujícími pop-upy (Zdroj: Goody Goody)
Aktualizace vyhledávání Jalapeňo 3.0 (Zdroj: Goody Goody)

Rozšíření prostoru pro inzeráty na Google Adwords

Tím velké novinky u Google nekončí. Významná změna se odehrála také u jeho reklamního systému Google Adwords. Zde Google rozšířil prostor pro jednotlivé inzeráty téměř o polovinu. Místo jednoho 1 nadpisu o 25 znacích a 2 popisných řádků (každý o 35 znacích) mohou mít inzeráty až 2 nadpisy o 30 znacích a 1 popisný řádek o 80 znacích. Proto můžete oslovit uživatele delším a podrobnějším sdělením.
Rok 2016 tedy přinesl velké změny v online marketingu, které ovlivní jeho vývoj i v následujících letech. Pokud máte pocit, že vaše reklamní kampaň nesleduje naplno aktuální trendy a chtěli byste to změnit, napište nám na office@freshservices.cz. Rádi vám nezávazně poradíme. Zároveň se můžete již brzy těšit na článek předpovídající změny, které na poli online marketingu nastanou v roce 2017.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.