EET pro e-shopy začíná 1. března. Jste připraveni?

Aktuálně Webové stránky

O nutnosti mnohých českých e-shopů zapojit se do EET jsme psali již na podzim minulého roku (článek naleznete zde). Poměrně detailně jsme zde specifikovali, jakých webů se elektronická evidence tržeb dotkne. S blížícím datem počátku evidence tržeb, 1. březnem 2017, zde máme několik novinek, které stojí za to si blíže představit.

Zpřesněná metodika finanční správy

Finanční správa ve spolupráci s Asociací elektronické komerce (APEK) vydala upravené metodické pokyny týkající se EET pro e-shopy. Ty například říkají, že platba platební bránou nemusí být zaevidovaná v okamžiku platby, ale až v okamžiku, kdy se o platbě dozví obchodník. Tím se celá implementace alespoň trochu zjednodušuje a zároveň klesá riziko, že se kvůli vysokému objemu stornovaných tržeb stanete cílem kontroly.

GoPay bude implementovat EET za uživatele

Dalším významným počinem je oznámení platební brány GoPay provádět za uživatele evidenci tržeb učiněných prostřednictvím jejich platební brány. Pokud nejste plátci DPH, stačí udělat změny v nastavení a brána začne evidovat tržby automaticky. Plátce DPH čekají drobné úpravy jejich implementace. GoPay převezme také evidenci stornovaných plateb a evidenci tržeb při výpadku systému. Více informací naleznete zde.
Tím GoPay získává konkurenční výhodu oproti ostatním platebním branám. Stále je možné implementovat EET i do jiných platebních bran, pouze je to složitější. To platí i o zahraničních branách typu PayPal, kde je téměř nereálné počítat s podporou ze strany provozovatele.

Stále zůstávají mnohé komplikace

Předchozí 2 body otázku implementace u mnohých e-shopů výrazně zjednodušily. Přesto ale zůstávají případy, kdy je evidence tržeb velmi složitá. Jednou z nich jsou kauce, zálohy a vratky. Ty také podléhají EET (pokud platební metoda podléhá EET). Pravidla jejich evidence jsou však poměrně složitá. Více informací o nich naleznete zde.

Vyšší nároky na skladové systémy

Tento bod se týká e-shopů, které mají řešenu expedici produktů přímo v administrativním rozhraní (velká část našich starších e-shopů). Ukažme si to na malém příkladu:
Jako zákazník udělám objednávku v e-shopu s tričky. Chci bílé, modré a zelené. Zelené tričko ale není skladě. Dříve se stačilo s uživatelem domluvit a poslat mu část peněz zpět. Nyní bude nutné zaevidovat celou objednávku a stornovat jednotlivé nedostupné položky. To celý systém zkomplikuje. Některé systémy totiž neumí stornovat jen části objednávky, či to bude klást větší nároky na administrátora.

Umístění informace o evidenci tržeb

V 1. vlně EET (pohostinství) jste si patrně všimli nutnosti upozornit zákazníka na nutnost evidovat tržby. To samé se týká i e-shopů. Dle pokynů finanční správy musí každý e-shop mít na hlavní straně uvedené následující sdělení:
„Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“.
Text sdělení ani místo jeho umístění nesmí být jakkoliv upraveno. Bohužel zde stále panují pochybnosti o umístění textu – FÚ zatím nikde nesdělilo, kde musí být text umístění. V tom nejhorším případě by to muselo být na každé stránce vašeho obchodu.

Co dělat, když to nestihnu?

Legislativní nejistota spojená s EET znamená, že mnoho provozovatelů e-shopů není na EET připraveno, přestože začíná již za několik dní. V tom případě doporučujeme provizorně vypnout veškeré platební a doručovací metody podléhající evidenci do doby její implementace.
Naším klientům jsme schopni s evidencí pomoci. V některých případech můžeme šáhnout po již připravených řešeních, některé případy budeme muset řešit individuálně. Napište nám na office@freshservices.cz. Rádi prokonzultujeme váš případ a navrhneme optimální řešení.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.