„Od nádeničiny po marketingové strategie“ – rozhovor s veteránem freshího obchodu Radimem

24. 11. 2017 Akční nabídky

V rámci našeho desetiletého výročí jsme si dnes pozvali na rozhovor služebně nejstaršího aktivního člena našeho obchodního oddělení Radima Bílého. Ten do freshe nastoupil v červenci 2015, takže je ve firmě cca 2,5 roku. Při této příležitosti jsme se jej zeptali, jak funguje akvizice klientů ve freshi a následná péče o ně a jak to fungovalo v době jeho nástupu. Zároveň došlo i na pár detailů z jeho osobního života.
 
Radime, nejprve nám popiš, co všechno ve freshi vůbec děláš?
Když jsem do freshe v červenci 2015 nastoupil, byla moje primární odpovědnost akvizice klientů, tj. klasický obchod. Postupem času se na to začaly nabalovat další věci. Fresh sice není úplně nejmenší agentura, ale taky nejsme korporát, takže šikovných rukou není nikdy dost. Tím pádem jsem se postupně dostal také k vedení několika svých webových projektů a přípravě e-mailingových kampaní, které jsem si nejprve natrénoval na našich interních projektech. Taky se přišlo na to, že umím celkem hezky psát, takže se věnuji částečně copywritingu a obsahovému marketingu firmy. Snažím se hodně pracovat na tom, abychom dokázali naši agenturní filozofii a úspěchy prodávat navenek.
Hm, filozofie. To zní velmi vznešeně. Jaká vlastně je?
Vrátím se opět na začátek svého působení ve freshi. Když jsem nastoupil, fungovali jsme jako námezdní webová síla. Klient přišel, něco si vymyslel a my jsme mu to velmi levně a relativně rychle splnili. Nikdo nepřemýšlel nad tím, jestli je to pro klienta smysluplné a odměna za to odpovídá strávenému času na projektu. Taky jsme téměř výhradně tlačili naše řešení, i když to mnohokrát při zpětném pohledu nedávalo smysl pro klienta, ani pro nás.
Tohle se nám podařilo postupně z 95 % odbourat. I když to někomu bude znít jako fráze, snažíme se s klientem dát především dohromady jeho business. To v praxi znamená, že by si měl na začátku pořádně uvědomit svoji cílovku, co ho živí, co mu funguje, co ho trápí, a na to pak napasovat celý marketing. Zamyslíme se, jak by zákazníci mohli nakupovat jeho zboží a odstraníme všechny překážky, co jim stojí v cestě. To je někdy zastaralý web, jindy nevyužití těch správných marketingových kanálů. Určitě ale nenutíme klienta do něčeho, jen abychom z toho měli peníze. Naopak mu občas něco vymluvíme, či najdeme levnější stejně účinnou variantu.
Digitálních agentur je v Praze, potažmo celé České republice, mnoho. Co jsou podle tebe největší konkurenční výhody freshe?
Pro velkou část firem jsme ideálním balancem mezi flexibilitou malé agentury/freelancera a profesionalitou velkých agentur. Není nás úplně málo. Asi 17. Ale taky ne úplně moc. Když si nás klient najme, ví, že se mu o projekt budou starat kvalifikovaní lidé. Jsme Google Partner a hodně mých kolegů má nějaký Google Partner certifikát. Já sám si ho taky plánuji udělat. Zároveň si ale klient neplatí na každou činnost 10 internistů. Snažíme se, abychom si zachovávali efektivní počet lidí vůči objemu práce pro klienty. Sice všichni makáme jak mourovatí, ale jsme díky tomu konkurenceschopní.
Kdo jsou tedy vaši klienti? Startupy, malé firmy, korporace?
Právě ta flexibilita nám umožňuje mít řešení pro různé typy firem, které je adekvátní jejím potřebám. Malé firmě zvládneme udělat web za rozumné peníze a za ušetřené peníze spustit výkonnostní marketing, přes který se klientovi investice vrátí. Korporaci zvládneme nabídnout profesionální služby na úrovni velké agentury včetně úrovně komunikace. Už dávno pro ně nejsme žádní punkeři, kterých by se museli bát. Nemám problém jít na schůzku s marketingovým ředitelem velkého korporátu a pak si jít popovídat s majitelem stavební firmy, jak může přes internet shánět zakázky. Oboje může být velmi zajímavé, když je zajímavý ten člověk na druhé straně stolu.
A kam se podle tebe bude fresh ubírat?
Rádi bychom se ještě víc posunuli do pozice firmy, která klientům vymýšlí jejich strategie a kampaně. Hodně velké úspěchy začínáme mít v mezinárodním marketingu, který je v České republice jakožto velmi proexportně orientované zemi velmi smysluplnou aktivitou. Dokáži si představit, že bychom víc pracovali pro mezinárodní klienty a třeba si i jednou založili pobočku v cizině. Určitě bychom ale měli dbát na to, abychom si udrželi flexibilitu a nezkostnatělost.
A na závěr taková osobní otázka. O tobě je známo, že kromě práce ve freshi studuješ na VŠE informační systémy. Jak to zvládáš oboje dohromady?
Výhodou je, že VŠE i fresh jsou v podstatě velmi flexibilní. Na VŠE si sestavuji rozvrh sám a ve freshi je to velmi podobné. Musím mít svoji práci hotovou, adekvátně se jí věnovat a mít výsledky. Ani v jednom ale nemusím být denně od devíti do pěti.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.