Google i letos posílil dominanci v českých vyhledávačích
Naši klienti se často ptají, jaký podíl má Seznam na jejich návštěvách z vyhledávání. A přestože ještě před několik lety měl v českých vyhledávačích mírně navrch Seznam, dnes jsou čísly obvykle překvapeni – realita je totiž zcela odlišná.
Poměr Googlu a Seznamu je 80:20
Globální statistika o počtu hledání nebo návštěvách, která by dokázala vyhledávače relevantně porovnat, bohužel neexistuje. Vycházel jsem tedy z dat našich vybraných SEO klientů, kteří mají dostupná čísla o návštěvnosti za poslední tři roky. Srovnání vychází z celkem 778 930 návštěv za leden až listopad 2016, 2017 a 2018. Data byla sesbírána na 20 webech napříč obory a velikostmi firem. Ostatní vyhledávače tvoří na trhu zanedbatelný podíl, čísla tedy srovnávají jen podíl Seznamu na celkovém součtu návštěvnosti za Seznam a Google. Zatímco v roce 2016 byl podíl Seznamu v průměru 25,5 % a v roce 2017 23,2 %, letos to bylo pouze 20,75 %. V příštím roce bude tedy Seznam pravděpodobně tvořit méně než pětinu organické návštěvnosti.
Nic jako průměrný web však samozřejmě neexistuje, zajímavé je podívat se na extrémy. Nejhůře si Seznam vedl na webové prezentaci pražského hotelu, kde tvořil pouze 2,2 % organické návštěvnosti a na převážně B2B e-shopu s 3,5 % návštěvnosti. Na opačném konci žebříčku se Seznam drží v případě cestovní kanceláře pro konzervativnější klienty se 47,6 % a půjčovny párty stanů se 42,9 %. Na žádném ze sledovaných webů nicméně nepřivedl více návštěv než Google.
Co stojí za postupný ústupem Seznamu z trhu vyhledávačů? Na Seznamu méně vyhledávají mladí lidé. Data jednoho z našich větších webů ukazují, že zatímco návštěvy z Googlu tvoří ze 72 % uživatelé do 35 let, ze Seznamu tato skupina tvoří pouze 43 % návštěv.
Druhým důvodem je zvyšující se podíl vyhledávání na mobilech. Na stejném webu jako v předchozím případě je podíl Seznamu na návštěvách z desktopového vyhledávače přes 20 %, zatímco u mobilů pouze 13 %. I toto číslo je však poměrně vysoké, vzhledem k dominanci systému Android od Googlu v mobilech. Liší se také poměr návštěv z mobilu a desktopu. Na Google už několik let vedou mobily, u Seznamu stále převažuje desktop.
Seznam konkuruje mimo vyhledávač
Trend vývoje ve vyhledávači je jednoznačný a reagují na něj i inzerenti, kteří ve svých vyhledávacích kampaních také výrazně preferují Google. Seznam má však stále poměrně silnou pozici v bannerových reklamách a pro reklamu využívá také své další produkty z portfolia, jako jsou firmy.cz nebo zbozi.cz. Novinkou v Skliku je snadné umístění videoreklam do videí na webech Stream.cz, Novinky.cz a dalších. Seznam videokampaně už pro klienty plánujeme, takže se můžete těšit na srovnání jejich efektivity s Youtube reklamou již brzy na našem blogu.
David Mynář
-
Navigovat v Google Analytics 4 může být náročné. V tomto...
-
JAKÉ BUGY MŮŽETE POTKAT PŘI PRÁCI S OPTIMALIZACEMI?
Jako každá velká společnost, má i Meta své mouchy. V... -
Vzděláváme se aneb co jsme si odnesli z kurzu “Právo a AI v tvorbě obsahu”
V prosinci jsme využili možnost na den odložit notebook a...