Sdílení fotek s přáteli, likování celebrit…a nakupování. Jak si založit obchod na Instagramu?

14. 8. 2019 Instagram Sociální sítě

Instagram se díky rychlému růstu stal jednou z největších sociálních sítí na světě (dle dosahu na uživatele třetí, podle počtu aktivních uživatelů pátou). V Česku čítá publikum na Instagramu aktuálně 2 miliony uživatelů. Firmy, které chtěly marketingově využít Instagram, dosud volily především spolupráci s influencery. Letos se e-shopům otevírá nová velmi zajímavá možnost – založení “obchodu” na Instagramu. Propojení s katalogem produktů z Facebooku umožňuje označovat výrobky v postech a odkazovat potenciální zákazníky na web. 
Proces nastavení obchodu a nákupu funguje podobně jako v případě obchodu na Facebooku, možnost prodávat produkty přímo přes zprávy však zatím není na Instagramu dostupná s výjimkou několika velkých značek (například H&M), u kterých Instagram tuto funkci testuje. Je ale prakticky jisté, že během několika let budeme na Instagramu nakupovat a platit bez potřeby odcházet do externího e-shopu.

 Posty s produktem poznáte podle malé ikonky nákupní tašky v levém spodním rohu příspěvku. Pokud už máte aktivní profil, můžete označit produkty v postech i zpětně. Instagram stories zase můžete ozdobit samolepkami s odkazy na produkt.
Chcete si také založit obchod na Instagramu? Připravili jsme několik tipů z naší praxe a praktický návod krok po kroku.

Na co myslet, než se do Instagram Obchodu pustíte?

  1. Potřebujete funkční a přehledný e-shop – Instagram Obchod je pouze nový způsob, jak zákazníkovi produkt představit. Bez e-shopu se neobejdete. A posílat natěšeného uživatele na pomalý e-shop s matoucím nákupním procesem jsou vyhozené peníze. Vhodné je, aby e-shop umožňoval platbu kartou online.
  2. Instagram je pouze mobilní – zapomeňte na desktopovou verzi webu, zkontrolujte si váš e-shop na mobilu. Dokážete si produkt prohlédnout, vložit do košíku, snadno objednat a zaplatit? Výborně. Dokáže to i vaše teta, která nikdy předtím ve vašem obchodě nebyla? Ještě lépe. Pravděpodobnější ale je, že bude mobilní verze potřebovat pár úprav.
  3. Bez placené propagace to (nejspíš) nepůjde – Instagram neinvestoval do vývoje nových funkcí proto, že má rád podnikatele, ale protože sám chce vydělat. Posty neukáže zdaleka všem vašim sledujícím. Neplacený dosah postů je vyšší než u Faceboooku, ale rychle klesá. Instagram navíc nebývá pro e-shopy tradičním kanálem, možná na něm tedy budete začínat od nuly. A profil s desítkami followerů vám skutečně velký nárůst prodejů bez reklamy nepřinese.
  4. Nepodceňte obsah – Propojíte katalog s Instagramem, nahrajete na profil fotky produktů a čekáte, jak se zákazníci pohrnou? Zapomeňte. Instagram je stále především o zábavě a nuda je to nejhorší, co můžete uživatelům nabídnout. Pořiďte krásné imageové fotky, napište k nim příběhy a do nich zasaďte produkty.
  5. Připravte se na zpětnou vazbuPokud se Obchod rozjede, možná nebudete dostávat na Instagramu jednu zprávu za měsíc, ale tři denně. Pozdní odpověď nebo vadný produkt může znamenat naštvaný veřejný komentář. Buďte na to připraveni.

Jak začít prodávat na Instagramu?

  1. Ujistěte se, že vaše produkty splňují pravidla pro obchod na Instagramu. Zakázán je například prodej služeb nebo potravinových doplňků, omezen prodej vstupenek a dárkových certifikátů
  2. Pokud ještě pro firmu používáte osobní účet, přepněte ho na účet pro firmy
  3. Propojte svoji stránku na Facebooku s Instagram účtem
  4. Na Facebooku nastavte katalog produktů – odkaz na zdroj produktů vám vytvoří a pošle webmaster vašeho e-shopu, případně je už připravený v e-shopové platformě (například Shoptetu)
  5. V Aplikaci Instagramu (Nastavení / Firma) zvolte možnost “Zaregistrujte se pro nákupy” a nechte se schválit ze strany Facebooku. Tento proces může trvat několik dní. Pokud se Facebook neozve, zkuste napsat na chat podpory. Odkaz najdete na stránce Facebook nápovědy pro firmy.

  6. Po schválení katalogu a Instagram Obchodu můžete v každém postu a stories označit až 5 produktů.

Říkáte si, že je to trochu složitý proces? Není váš e-shop tak docela připravený? Od toho máte nás. Rádi vám se založením i správou Instagram Obchodu pomůžeme.

David Mynář
Spolumajitel agentury a marketingový nadšenec. Jeho srdcovými klienty jsou Bioderma a Metrostav Development, nejraději píše o strategii a webové analytice. V kanceláři ho kromě pracovního stolu nejčastěji najdete u kávovaru.