Proměňte Facebook a Instagram v obchodní kanály umožňující prodávat ve velkém
Facebook a jeho mladší bratr Instagram nabízí podnikatelům stále více možností, jak přes ně prodávat své produkty, a koronavirová krize tento proces ještě urychlila. Už brzy se dočkáme plnohodnotných e-shopů přímo na sociálních sítích a pozadu nezůstávají ani inovace v komunikaci se zákazníky přes Messenger.
Současnost: vystavení produktů na Facebooku a Instagramu
Možnost vytvořit “obchod” na Facebooku už funguje již 4 roky a loni k němu přibyla stejná možnost také na Instagramu. Pomocí propojení e-shopového katalogu se stránkou na sociální síti můžete označovat produkty v jednotlivých příspěvcích a uživatelé si je od vás mohou objednat přes Messenger nebo po prokliknutí na vašem webu. Přímý prodej zatím není dostupný a proto sám Facebook uvádí, že tuto službu využívá jen “hrstka” firem. Pokud nemáte e-shop, můžete alespoň přehledně představit své portfolio služeb včetně ilustračního obrázku a typických cen.
Budoucnost: přímý prodej na sociálních sítích
Minulý měsíc Facebook oznámil, že postupně spouští novou službu Facebook Shop, která odstraní největší nedostatek současného systému – chybějící možnost zaplatit za vybrané zboží přímo na sociální síti. Existuje sice služba Facebook Pay, ale ta je určena spíše pro transakce mezi jednotlivými uživateli. Facebook konečně nabídne plnohodnotné řešení pro prodej zboží, kdy nakupující nebude muset opustit aplikaci. Novinka se má objevit také na Instagramu a v Česku o něco méně rozšířeném Whatsappu. První si ji vyzkouší zákazníci v USA, ale už na podzim by měla být dostupná celosvětově. Pokud chcete stihnout vánoční sezonu, vylaďte si během čekání na spuštění Facebook Shopu katalog produktů a připravte marketingovou strategii. Akcie Facebooku už teď vystřelily nahoru, investoři očekávají, že Facebook Shop bude velký hit.
Schůzky na Facebooku
Přes Facebook si s vámi potenciální zákazníci mohou také snadno domluvit schůzku. Stačí aktivovat záložku “Schůzky” a nastavit časy, kdy jste k dispozici. Potvrzené schůzky najdete přehledně v kalendáři a šikovná je také možnost synchronizace s Google kalendářem. V průběhu rezervace schůzky si mohou uživatelé vybrat službu, kterou by chtěli na schůzce podrobněji probrat.
E-mailing a chatbot pomáhající s nákupem
Horkou novinkou je také integrace e-mailingu pro Facebook stránky najdete ho trochu ukrytý v Messengeru (záložka “Marketingové e-maily”) a nedosahuje ani zdaleka propracovanosti specializovaných platforem, ale pokud posíláte občas informativní mail zákazníkům a nepotřebujete segmentaci nebo pokročilé měření, je to určitě lepší řešení, než používat skryté kopie. Samozřejmě se nemusíte omezovat na uživatele, se kterými už jste v kontaktu na Facebooku, stačí nahrát tabulku s kontakty získanými jinde (Facebook tyto údaje s nikým nesdílí ani je nepoužívá k inzerci), jen pozor na GDPR.
Zajímavou možností, jak z Facebooku vytěžit maximum, je také nasazení chatbota. Ten se může stát pomocníkem při vyřizování rutinní komunikace a často kladených dotazů i zábavným médiem pro uspořádání soutěže a sbírání e-mailových kontaktů. V gastronomii a cestovním ruchu je také efektivním způsobem, jak získávat a třídit kontakty na brigádníky, aniž byste přetížili personalistu.
I když využijete většinu výše zmíněných nástrojů, počítejte s tím, že pravděpodobně budou jen doplňkem k současným komunikačním kanálům a nenahradí moderní a snadno použitelný web ani lidskou podporu. Facebook totiž používá v tuzemsku jen necelá polovina populace, Instagram čtvvrtina, navíc zdaleka ne každý uživatel je na sociálních sítích aktivní. Čím více bodů dotyku nabídnete (za předpokladu, že na to máte kapacitu), tím spíš oslovíte ty správné zákazníky.
Tento článek původně vznikl pro magazín COT – Celý o turismu.