Dočkáme se hojnějšího využívání dynamického pricingu mezi českými e-shopy?
Spousta e-shopistů nemění ceny několik let a maximálně občas poskytuje slevy. Přitom práce s cenotvorbou je technika, která dle dat konzultantské společnosti DataWeps může e-shopistům zvýšit zisky až o 12 %. Stačí správně aplikovat tzv. dynamický pricing.
Jak funguje dynamický pricing?
Jedná se o set technologií a matematických modelů, které obchodníkům (v případě tohoto článku se budeme bavit čistě o e-shopech) umožňuje upravovat ceny tak, aby byl maximalizován prodej produktů a zisk z jejich prodeje. V rámci dynamického pricingu jsou ve světě používány především tyto techniky:
- Úprava ceny dle zdroje návštěvy webu. Návštěvníkům z cenově citlivých kanálů (například cenové srovnávače) se například ukazuje nižší cena než zákazníkům ze sociálních sítí. Tato praktika se v Česku nevyužívá, neboť ji neumožňují naše zákony. V USA tuto praktiku využívá Amazon. Češí e-shopisté se mohou maximálně spokojit s tím, že zákazníkům z různých zdrojů návštěvnosti budou jako doporučené zobrazovat jiné produkty (například již zmíněným zákazníkům z cenových srovnávačů budou nabízet především levné low-end produkty).
- Úprava ceny dle vývoje poptávky (tzv. yield management). Výchozí cena produktu bývá zvyšována/snižována dle vývoje poptávky. U některých e-shopů k tomuto přepočtu ceny dochází i několikrát za hodinu.
- Množstevní slevy. Asi nejvíce “nudný” a běžný element dynamického pricingu, který je daleko starší než e-commerce sama.
V Česku jen záležitost pro velké hráče
Z velkých e-shopů se k používání dynamického pricingu přiznali největší hráči Alza a Mall, plus několik větších specializovaných e-shopů (Feedo.cz, Lékárna.cz). Z vlastní zkušeností vím, že u malých e-shopů tyto technologie příliš nefigurují.
Není se ani čemu divit. Přestože jsme národ e-shopistů, většina e-shopů využívá tzv. krabicová řešení (Shoptet, WooCommerce, Prestashop apod.). Po letmém průzkumu doplňků bohužel musím konstatovat, že kvalitní doplňky pro tyto platformy umožňující využívat techniky dynamického pricingu bohužel neexistují (například pro WooCommerce sice existuje poměrně dost pluginů tvrdící, že podporují dynamický pricing – ve skutečnosti však podporují maximálně triviální hromadné nastavování slev). Uživatelé těchto platforem jsou tedy v nejlepším případě odkázáni na drahé programátorské zásahy.
Běh na dlouhou trať
Přesto ani provozovatelé menších e-shopů nemusí na práci s cenotvorbou rezignovat. I obyčejná excelovská tabulka, ve které sledujete ceny a vliv na prodeje, vám může do začátku udělat dobrou službu. Otestujte si, jak moc jsou vaše produkty cenově elastické (poptávka reaguje na změnu ceny), a poté případně zainvestujte do automatizovaného řešení pro dynamický pricing.
Odborníci se zároveň shodují, že úspěchy na poli dynamického pricingu obvykle nepřichází ihned. Teprve dlouhodobá optimalizace cen přináší podnikatelům zasloužené ovoce spojené s nárůstem tržeb.
Radim Bílý
-
5. 2. 2024Navigovat v Google Analytics 4 může být náročné. V tomto...
-
23. 8. 2022
6 nejlepších novinek, které vás čekají v Google Analytics 4
Otázku, kdy přejít na Google Analytics 4 (GA4), už Google... -
16. 8. 2021
Problém s cookie lištami se vrací. V roce 2022 je budete muset implementovat všude
Nařízení GDPR způsobilo v roce 2018 v marketingových týmech paniku...