Problém s cookie lištami se vrací. V roce 2022 je budete muset implementovat všude

Nařízení GDPR způsobilo v roce 2018 v marketingových týmech paniku a webmasteři hromadně oprašovali a rozšiřovali cookie lišty, které první vlnu “popularity” zažily o několik let dříve. Evropská komise i český Úřad pro ochranu osobních údajů následně upřesnily, že cookie lišty nejsou povinné. Pokud nesbíráte citlivá osobní data, musíte pouze uživatele na webu informovat o typech a určení cookies, které ukládáte. Uživatel si následně může cookies sám zakázat v prohlížeči. To se nyní změní.

Souhlas i pro analytiku

Aktivní souhlas uživatele dnes musíte získat jen v případě, pokud máte na webu nasazený retargetingový kód, který slouží k oslovení uživatele reklamou v budoucnu. Až vstoupí v platnost novela Zákona o elektronických komunikacích (konkrétně paragrafu 89), budete muset nově získat souhlas uživatele i pro pouhé ukládání analytických dat, která používáte pro analýzy návštěvnosti. V praxi to znamená, že pokud nedostanete od uživatele souhlas, nesmí se jeho návštěva v Google Analytics vůbec zobrazit. Uvidíte tedy jen ty uživatele, kteří souhlasili, což může být zlomek původní návštěvnosti. Všechny analýzy a optimalizace tedy budete dělat s menším množstvím dat. Projednávání zákona bylo koncem července vráceno Senátem zpět do poslanecké Sněmovny, ale je velmi pravděpodobné, že zákon vejde v platnost v průběhu příštího roku. 

Jak se připravit? Vyberte si platformu pro správu cookies

Jedno je jisté. Pokud dnes cookies řešíte jen pomocí informační podstránky nebo lišty se souhlasem, budete muset koncem letošního nebo začátkem příštího roku zavést na webu pokročilejší systém, ve kterém si bude uživatel moci nastavit, které cookies povolí ukládat a které bude naopak blokovat. Nemusíte objevovat Ameriku a programovat vlastní řešení za desítky tisíc korun, na trhu naštěstí existují specializované platformy. Z těch, které jsou podle Googlu plně kompatibilní s Tag Managerem, zmíním například CookieBot, jedním z open source řešení zdarma je platforma Tarte Au Citron (francouzsky “citronový koláč”).

Se správou souhlasů pomůže Google Tag Manager

Google Tag Manager přinesl letos na jaře takzvaný “consent mode”, pomocí kterého si můžete určit tři kategorie značek na webu:

  • značky, které nepotřebují souhlas
  • značky, které potřebují některou z úrovní souhlasu
  • značky, které ještě nebyly přiřazeny do jedné ze dvou skupin výše

Ve spojení se správně nastaveným manažerem správy cookies tak můžete snadno spravovat souhlasy nejen pro značky služeb Google, ale například také Facebook pixel, Seznam retargeting nebo Smartlook. 

V budoucnu můžete očekávat další změny pravidel v souvislosti s chystanou směrnicí ePrivacy, kterou už od roku 2017 připravuje Evropská unie. Google se zároveň sám připravuje na konec cookies v prohlížeči. Budoucností měření a cílení reklam by měl být zatím trochu tajemný “Google privacy sandbox” ve spojení s Google Analytics 4. Vy ani vaši webasteři se tedy rozhodně nebudete nudit.

David Mynář

David Mynář

V roce 2014 nastoupil do Freshe jako junior, od roku 2019 je jedním z partnerů. Webová analytika, strategie a práce s daty jsou jeho největší specializací. Vede celé naše marketingové oddělení.

Přihlaste se k odběru novinek

    Máte chatbota na Facebooku? Připravte se na přísnější pravidla a nepřesné cílení

    Chatbotům a jejich tvůrcům nadělil Facebook nepříjemný vánoční dárek. Od 16. prosince začínají ve všech […]

    Číst více

    Fresh březen: tisíc a jeden videocall, ale i noví klienti a projekty

    V posledních pár týdnech se svět obrátil vzhůru nohama a my ve Freshi jsme nebyli […]

    Číst více