Marketplaces jako globální trend e-commerce. Jaká je situace v Česku?

Aktuálně Marketing, SEO, PPC, sociální sítě Webové stránky

O Česku se říká, že je to země e-shopů. Tomuto příměru dávají za pravdu i čísla. Dle letošního ročníku výzkumu Česká e-commerce je v současnosti na našem trhu provozováno přes 50 tisíc e-shopů. Troufám si však říci, že i zde bude platit slavné Parettovo pravidlo – 80 % obratu české e-commerce je tvořeno 20 % e-shopů. Zvyšující se konkurenční prostředí bude pak znamenat pro malé e-shopy ještě větší komplikace:

  1. Stoupající náklady na reklamu. Pokud nemáte vysloveně unikátní produkt, či unikátní prodejní kanál (například nejste YouTuber prodávající vlastní merch), bude pro vás díky zesilující se konkurenci v online prostoru stále těžší „ulovit“ nové zákazníky. Vstup nových hráčů do odvětví, především pak velkých retailových „štik“ digitalizujících svůj online byznys, bude znamenat:
    1. nárůst CPC, CPM na všech PPC platformách
    2. daleko vyšší rozpočty na SEO (pokud se budete přetahovat s velkým e-commerce hráčem, budete se přetahovat i s jeho stamilionovými rozpočty na marketing)
    3. daleko větší konkurenci v cenových a produktových srovnávačích
    4. bude těžší najít relevantního influencera, který již nespolupracuje s konkurencí
  2. Vyšší nároky zákazníků na kvalitu služeb. To se týká nejen samotného produktu, ale také uživatelské přívětivosti nakupování, rychlosti logistiky, balení, technické podpory.

 

Menší hráči tak musí hledat nové kanály, jak prodávat a propagovat své produkty. Řešením tohoto byznysového rébusu pak můžou být tzv. multivendor marketplaces, nebo-li internetová tržiště. Jak fungují?

 

Princip multivendor marketplaces a jeho největší lákadla

Na první pohled se jedná o klasické e-shopy. Najdete v nich různé kategorie produktů a koncový zákazník často ani nepozná, čím je zrovna tento e-shop odlišný od tradiční konkurence. Rozdíl spočívá především v tom, že na marketplace prodává vícero prodejců (tzv. vendorů). Zákazník si tak může objednat najednou napřímo zboží od vícero firem, přičemž po objednání je jeho objednávka rozdělena mezi jednotlivé vendory, kteří zpracovávají svou část. Provozovatel marketplace pak realizuje svůj příjem prostřednictvím účtování provizí vendorům z jednotlivých objednávek.

 

Pro menšího podnikatele má pak prodej přes marketplace tyto výhody:

  • Provozovatel marketplace investuje obvykle významné finanční prostředky do propagace svého marketplace. Často je reklamní podpora zaměřena přímo na jednotlivé produkty od konkrétních vendorů.
  • Zároveň investuje i do rozvoje webu, zvyšování jeho uživatelské přívětivosti – díky tomu je nákupní proces většinou daleko přívětivější než u malých e-shopů.
  • Začínajícím podnikatelům se může hodit zaštítěním jejich produktů velkým a důvěryhodným brandem.

 

Situace na českém trhu

Troufám si zhodnotit situaci tak, že marketplaces jsou v Česku teprve „v plenkách“ a jejich výraznější rozvoj můžeme očekávat v následujících 2 letech. Přesto si každým měsícem tato online tržiště razí stále silněji svou cestu českou e-commerce džunglí.

 

Již působící hráči

V Česku aktuálně působí již následující tržiště.

 

Amazon

Přestože se Bezosovo e-commerce impérium v Česku příliš neprosadilo v souboji se silnou lokální konkurencí, využívají jej už roky čeští podnikatelé k prodeji svého zboží do zahraničí. Zapojení do Amazonu je totiž velmi jednoduché. Oproti jiným marketplaces máte na Amazonu opravdu volné ruce v tom, jakou zvolíte prodejní strategii a jak budete svůj produkt komunikovat. Můžete například umožnit i dynamický pricing.

 

Alza

Největší český e-commerce hráč Alza také již několik let umožňuje prodávat na svém e-shopu produkty od externích prodejců. Osobně však považuji snahy Alzy za spíše neúspěšné – zboží od externích vendorů stále tvoří jen téměř zanedbatelný zlomek produktové nabídky e-shopu. Přestože Alza popisuje zapojení do projektu jako jednoduché, moje osobní zkušenost (ač 2 roky stará) byla dosti rozdílná. O neatraktivitě konceptu svědčí i výše provizí, která je například o dost vyšší než v případě Mallu a brzy na náš trh vstupujícího Kauflandu.

 

Osobně na to na mě dělá dojem, jakoby měl tento projekt pro Alzu naprosto minimální prioritu.

 

Mall & Allegro

Výrazně profesionálněji přistupuje k fenoménu marketplaces Alzy její největší tržní vyzyvatel Mall, který naopak na tento typ prodeje sází hodně. Mall Group využila své akvizice Heuréky, díky které vám k základnímu zapojení do Mall Marketplace stačí obyčejný Heuréka feed. Tato forma integrace má však své limity (například nemůžete uvádět váhu produktu a podle ní upravovat dopravní metody a jejich cenu). Proto pokud to s prodejem přes Mall myslíte vážně, doporučujeme implementovat speciální Mall feed, popřípadě jeho API. Pro nejmenší podnikatele pak může být zajímavá i možnost naklikat si vše přímo v administraci Mallu bez nutnosti jakékoliv externí integrace.

 

Zpřístupnění pro zákazníky i prodejce z celé EU oznámil před nedávnem i polský marketplace Allegro, který ve své domovské zemi působí již přes 20 let a před nedávnem zakoupil i českou Mall Group. Stejně jako v případě Amazonu bude i Allegro zajímavé především pro ty podnikatele, kteří chtějí své zboží prodávat do zahraničí. Pro oslovení českých zákazníků vidím Allegro jako nezajímavé, protože doposud není přístupné v českém jazyce a neumožňuje nákup v českých korunách.

Allegro - hlavní stránka

Allegro bohužel češtinu zatím nepodporuje. Nedá se tedy předpokládat jeho masovou oblibu mezi českými zákazníky.

 

Pokud však chcete své produkty prodávat například do Polska, není pro to lepší kanál než Allegro.

 

Vzhledem k nedávné akvizici Mall Group si však myslím, že se budou Mall a Allegro stále více integrovat. Pro Allegro bude nejvíce racionální volbou ponechat v Česku zaběhnutý brand Mall. Je ale nejspíše jen otázkou času, kdy Allegro nabídne všem uživatelům Mall Marketplace možnost prodávat své produkty i na Allegru.

 

Shopex.cz

Jako poslední jsme si nechali projekt, na kterém se sami podílíme – online marketplace Shopex.cz. Ten provozuje společnost ABF, která byla až do roku 2020 výhradně spojena s oborem výstavnictví (od roku 1991 provozuje ABF slavné výstaviště v Letňanech). Koronavirovou pandemii však ABF pojalo jako příležitost diverzifikovat svůj byznys, umožnit svým partnerům prodávat přes další kanál a vstoupit do rychle rostoucího oboru e-commerce. Ve spolupráci s námi zvládla společnost v krátkém čase spustit svůj marketplace, na kterém se již nyní prodávají desítky tisíc produktů externích partnerů.

Shopex.cz - hlavní stránka

Hlavní stránka marketplace Shopex.cz, na jehož vývoji se podílíme.

 

V první vlně projektu jsou do něj zapojováni současní partneři letňanského výstaviště. V posledních týdnech však společnost postupně zahajuje akvizici nových partnerů. Pokud chcete být jedním z nich, bude vám stačit k zapojení běžný produktový XML feed, který si Shopex zvládne upravit pro potřeby své produktové nabídky. Stejně jako na Mall Marketplace si i zde můžete svou produktovou nabídku „naklikat“ prostřednictvím administrace Shopexu, kde si také můžete upravit informace o již naimportovaných produktech.

 

Koho můžeme očekávat „do roka a do dne“?

Na náš trh se zároveň chystají vstoupit tito hráči:

 

Kaufland

O potenciálu internetových tržišť svědčí i to, že ve světě na tuto vlnu „naskakují“ i jinak velmi konzervativní firmy – například Kaufland. Ten již svůj marketplace úspěšně provozuje v Německu.

Kaufland.de - ukázka produktů

Současná podoba německého marketplace Kauflandu.

 

Před několika dny oznámil Kaufland, že během příštího roku vstoupí se svým marketplace i na český trh. Již nyní spustil pro české podnikatele možnost předregistrace. Za možnost prodávat na Kauflandu pak čeští podnikatelé zaplatí fixní poplatek ve výši 39,95-49,90 € měsíčně + procentuální provizi z každého prodaného kusu zboží.

 

Sám jsem na úspěch Kaufland marketplace na našem trhu zvědavý. Na jednu stranu se jedná o v Česku dlouhodobě působící a velmi známý brand. Spuštění marketplace bude určitě provázet nepřehlédnutelná reklamní kampaň, se kterou se „svezou“ i jednotliví prodejci. Nedivil bych se ani, kdyby Kaufland dočasně „dotoval“ část prodejní ceny produktů od externích prodejců.

 

Na druhou stranu je otázka, jestli zvládne Kaufland obstát ve vysoce konkurenčním prostředí české e-commerce. U části populace jej pak může znevýhodnit i asociace Kauflandu jako „obchodu pro důchodce“, kterou poměrně často slýchám ve svém okolí.

 

Je marketplace vhodný prodejní kanál pro vaši firmu? A pokud ano, jaký si vybrat?

Z výše zmíněného plyne následující:

Marketplace je pro vás vhodný, pokud: Neměli byste jít na marketplace, pokud:
  • hledáte alternativu k prodeji přes velkoobchodní partnery
  • chcete rozšířit prodejní kanály vaší společnosti (například pokud máte správně nastavený e-shop na „krabicovém“ řešení, je pro vás ve většině výše zmíněných případů rozšíření na marketplace otázkou jen několika hodin práce
  • chcete za málo peněz na marketing „hodně muziky“
  • chcete expandovat do zahraničí bez vysokých vstupních investic (platí pro Amazon, Allegro apod.)
  •  prodáváte luxusní produkty založené na silném brandu
  • jste výrazně dražší než většina konkurentů
  • nemáte na produktech takovou marži, abyste si mohli dovolit platit prozovateli marketplace zprostředkovatelskou provizi
  • se bojíte „kanibalizace“ vašich dosavadních prodejních kanálů


 

Pokud je pro vás marketplace především nástroj pro zahraniční expanzi, rozhodně doporučuji prodávat na Amazonu a Allegru. Z dosavadní komunikace Kauflandu se zdá, že i ten nabídne českým podnikatelům možnost prodávat produkty i na německém marketplace, což může být také velmi zajímavé.

 

Naopak pro zasažení českých zákazníků může být zajímavé prodávat na marketplace Mallu, Alzy, či Shopexu.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.