6 nejlepších novinek, které vás čekají v Google Analytics 4

Analytika

Otázku, kdy přejít na Google Analytics 4 (GA4), už Google vyřešil za nás. Od 1. července 2023 totiž přestává současná verze Google Universal Analytics (UA) přijímat nová data. Je tedy nejvyšší čas se pustit do nových GA4. Připravili jsme pro vás 6 důvodů, proč se na práci s GA4 těšit.  

1. Pokročilé analýzy zdarma 

V GA4 sice najdete základní analýzy, byla by ale chyba u nich zůstat. V části nazvané „Průzkumník dat“ si můžete sestavit vlastní analýzu, postavenou na průzkumu cesty ke konverzi, trasy webem nebo vlastním nastavením. Nejzajímavější možností je sestavení vlastního marketingového trychtýře v rámci webu. Tento typ analýz byl v předchozí verzi dostupný pouze pro platící uživatele (kterých jsou v Česku vzhledem k ceně 150 000 $ ročně maximálně desítky), nyní jsou tyto analýzy dostupné pro všechny. 

2. Vylepšené automatické měření událostí

Jediné, co po nasazení na web v základu měřily Universal Analytics, bylo načtení stránky, všechny ostatní události jste museli přidat ručně. GA4 dokáží bez zásahu uživatele automaticky změřit také: 

  • scrollování (posun po stránce) 
  • kliknutí na odkazy, vedoucí mimo web 
  • vyhledávání na webu 
  • stažení souborů (například ceníku v PDF) 
  • interakci s vloženým YouTube videem a stažení souboru.  

K dokonalosti už chybí jen automatické měření odeslaných formulářů. 

3. Atribuce na základě dat 

Velkým omezením UA bylo automatické přiřazování konverzí poslednímu nepřímému zdroji návštěvy. Přišel-li například návštěvník z Facebooku a později se na web vrátil přes Google reklamu, jeho nákup při druhé návštěvě byl celý přirazený Google reklamě. Nový systém přiřazování konverzí (neboli atribuce) je automatický a každému zdroji přiřadí část konverze. V přehledech by vás tedy neměly překvapit hodnoty jako 3,6 nákupu. Nový systém atribuce spravedlivěji ocení ty zdroje návštěvnosti, které zákazníka a web přivedly jako první. Pro základní přehledy si můžete v nastavení také zvolit jeden z klasických modelů atribuce.

4. Zjednodušené sledování návštěvnosti na více doménách 

Pokud jste chtěli v UA sledovat návštěvnost na více doménách pomocí jednoho kódu (třeba kvůli měření přihlašovacího formuláře na samostatné doméně), čekal vás komplikovaný proces s nejistým výsledkem. V GA4 stačí přidat měřicí kód na každou měřenou doménu a domény přidat v konfiguraci: 

5. Debug view 

Při nasazování a testování nových událostí jste se v UA museli spoléhat na přehledy v reálném čase a pro 100 % spolehlivost počkat několik hodin. Navíc byla vaše data smíchána s ostatními uživateli, kteří v tu dobu byli na webu aktivní. GA4 jsou postavené na principu „proudu událostí a umožňují tento proud zobrazit pro konkrétního uživatele. Změny v nastavení si tak můžete velmi snadno otestovat. 

6. Detekce anomálií a prediktivní publika   

Předchozí verze GA obsahovala možnost nastavit si ručně upozornění na neobvyklé události, třeba když návštěvnost webu v určitý den klesla pod 100 uživatelů. E-mailová upozornění zatím GA4 nenabízí, díky pokročilé detekci vás však v přehledu upozorní, že některá z metrik je za posledních několik dní podezřele vysoká nebo nízká. GA4 nezůstávají jen u detekce, ale na základě předchozích dat také předpoví, kteří uživatelé v příštím týdnu nebo měsíci pravděpodobně nakoupí a vyplatí se a na ně cílit vaše kampaně. 

Chcete mít přechod na novou generaci analytiky vyřešený včas? Obraťte se na nás. Rádi Google Analytics 4 nastavíme a proškolíme váš tým v jeho používání.

David Mynář
Spolumajitel agentury a marketingový nadšenec. Jeho srdcovými klienty jsou Bioderma a Metrostav Development, nejraději píše o strategii a webové analytice. V kanceláři ho kromě pracovního stolu nejčastěji najdete u kávovaru.

Chcete s Google Analytics 4 poradit? Napište nám.