Konference Httpool ukázala potenciál alternativních sociálních sítí. Jaké z nich budou tyto Vánoce trendy?
Náš partner, společnost Httpool, pořádala tento měsíc svou každoroční konferenci Back to Pool. Na tuto konferenci jsem se chystal již loni, ale bohužel mi to mé tehdejší časové možnosti neumožnily. Letos jsem si však datum 1. září a prostory Magenta Business Center zakroužkoval ve svém diáři a vyrazil rozvíjet své znalosti. Jaké poznatky jsem se dozvěděl?
Hlavním tématem přednášky byly tzv. alternativní sociální sítě. Ty umožňují inzerentům zasáhnout specifičtější cílovou skupinu, popřípadě dosáhnout nižších nákladů na osloveného zákazníka. Podstatou byznysu společnosti Httpool, která konferenci pořádala, je zajišťování přímého nákupu reklamy na těchto alternativních sociálních sítích. Httpool umí nabídnout reklamu například na Twitteru, TikToku, Snapchatu, Spotify, či reklamní platformě Digital Turbine – jejich trendy byly na přednášce zmíněny. Novinkou pak je i blížící se možnost zprostředkování reklamy na Redditu, která může být vysoce účinná při cílení na geek a IT komunitu.
A nyní už pojďme přímo na novinky ze světa jednotlivých sociálních sítí.
Twitter – buďte tam, kam si uživatelé chodí pro informace
Z hlediska počtu uživatelských účtů a celkové době strávené na síti je Twitter stále v porovnání s Facebookem Popelkou. Přesto se jej nevyplatí z marketingu zcela opomíjet. Dle speakera Paula Perkonse je to přesně ta sociální síť, kam chodí uživatelé hledat informace. To neplatí jenom o politice, válečném zpravodajství, ale i o daleko prozaičtějších věcech jako tipy na vánoční dárky, srovnávání produktů v dané kategorii apod. O uživatelích Twitteru pak dle zde prezentovaných demografických přehledů platí, že jsou v průměru:
- early-adopters technologických novinek
- bohatší
- častěji nakupují online
- častěji si připlácí za prémiové služby (například online předplatná médií)
- platí za autoritu v rámci své komunity (pokud přesvědčíte je, oni za vás přesvědčí své okolí)
- více zelení – řeší daleko více enviromentální aspekty svého spotřebitelského chování než masoví konzumenti
Reklamní systém Twitteru není v Česku příliš populární a většina inzerentů s ním nemá příliš dobré zkušenosti. Přesto i ohledně reklamy na Twitteru se na trhu objevují poměrně slibné novinky:
- automatický targeting
- nový Twitter pixel
- kvalitnější interní analytika
- možnost optimalizovat reklamní sestavy pro konverze (doposud byly reklamní sestavy optimalizovány výhradně pro maximalizaci dosahu a engagementu – tudíž v rámci STDC frameworku šly použít maximálně pro fázi SEE a THINK)
Spotify – zacilte na uživatele dříve než konkurence
Spotify je další ze sociálních sítí, jejíž reklamní systém je českým inzerátům stále poměrně neznámý. Sami jsme zatím připravovali jen jednu jedinou kampaň, která měla Spotify ve svém marketingovém mixu. To ale může dát podnikatelům, kteří se do reklamy na Spotify pustí, poměrně slušný náskok.
Reklama na Spotify se obvykle využívá pro budování brand-awareness, ale nově Spotify přidává možnost optimalizovat své reklamní sestavy na více konverzní cíle.
I u Spotify si připravili zástupci Httpoolu poměrně zajímavé demografické přehledy, tentokrát i přímo o českých uživatelích:
- největší podíl má věková skupina 18-24 let
- poměr mužů a žen je 52:48
- převahu poslechů má mobil (55 %), přesto i desktop je velmi silně zastoupen (30 % přístupů)
- nejčastěji na Spotify poslouchají CZ & SK hip-hop (až 30 % poslechů)
Přestože mám osobně Spotify spojený především s audioreklamou, za zmínku stojí i jejich video formáty. Formát Spotify Video totiž generuje velmi kvalitní imprese:
- reklamy běží pouze v případě, kdy má uživatel aktivně zobrazenou Spotify obrazovku
- platíte za reklamu pouze, pokud ji její příjemce doposlouchal do konce
Dále jsou na Spotify populární bannerové formáty:
- Homepage Takeover – reklama na úvodní obrazovce Spotify, používá se především pro propagaci nově vyšlých alb (výhodou je, že můžete používat i GIFy)
- Overlay – možnost obalit určitý playlist svým reklamním vizuálem, k němu si automaticky můžete přidat i vlastní Leaderboard
Reklamy na Spotify můžete pustit prakticky nezacíleně (pokud máte širokou cílovku, můžete tak dosáhnout výrazně nižší CPM). Pokud se ale rozhodnete cílit, má Spotify velmi originální možnosti cílení:
- Můžete využít její Streaming Intelligence – podstatou úspěchu byznysu Spotify je skvěle vytrénovaná umělá inteligence zvládající vám (téměř) vždy doporučit správnou skladbu. Toto cílení můžete využít i pro své reklamy.
- Můžete cílit dle konkrétního podcastu.
Snapchat – platforma pro všechny milovníky rozšířené reality
Přednáška o Snapchatu od Kateryny Vodolazke mě velmi zaujala. Osobně jsem Snapchat prakticky vypustil ze svého povědomí po roce 2016, kdy mu Facebook a Instagram vykradly jeho do té doby hlavní funkci – stories, a nikdy jsem jej ani jako uživatel nepoužíval. Snapchat však svou klinickou smrt v 2. polovině minulé dekády přežil a zaměřil se na formáty rozšířené reality.
Od přednášející jsme si vyslechli konkrétní příklady, jak tyto AR prvky (tzv. lens) využít ke zvyšování engagementu. K tomu nabízí Snapchat sérii reklamních formátů. Ty ocení především prodejci módních doplňků, vybavení domácnosti apod., kteří mohou přes Snapchat svým potenciálním zákazníkům ihned ukázat, jak jim bude produkt sedět.
Co je ovšem překvapivé, že vytvoření vlastního AR objektu pro Snapchat vůbec nemusí být drahé. Snapchat dokonce umožňuje využít vlastní webový nástroj Web Lens Builder, se kterým by měl svůj vlastní lens vytvořit i trochu poučenější laik (sám, ani nikdo z kolegů bohužel ale nemáme s tímto nástrojem zkušenost). Pro pokročilejší objekty lze využít aplikaci Lens Studio, kde lze modifikovat i živé 3D modely.
Kromě AR objektů si můžete ve Snapchatu vytvořit svůj produktový katalog a tagovat v reklamách své produkty včetně odkazu na web.
Je ale třeba důrazně říci, že inzerce na Snapchatu není pro každého. I přes snahu této sociální sítě o jisté rozkročení se, stále platí dvě omezení:
- publikum Snapchatu je velmi mladé – na uživatele starší 24 let má smysl cílit maximálně jako na velmi slabé doplňkové publikum
- reklamní formáty Snapchatu nejsou navrhovány pro přímé získávání konverzí
Naopak výhodou Snapchatu je možnost inzerce kontroverznějších oborů podnikání, které jiné sociální sítě obvykle blokují (CBD produkty, kryptoměny).
TikTok – přesun k výkonnostním formátům
Zatímco výše zmíněné sociální sítě jsou z hlediska zadávání reklamy stále trochu „exotika“, reklama na TikToku už se stává relativním standardem. Přesto, či právě proto, TikTok přistupuje k velkým změnám.
Část z nich se týká rezervačních systémů reklam:
- u formátu TopView již nemusím nakupovat celé publikum, ale mohu si koupit jen jeho určitou část (byť samozřejmě platí, že větší publikum = nižší CPM)
- u tohoto formátu mohu dokonce nově využít různá sociodemografická cílení TikToku (byť v případě Česka se to nedoporučuje, neboť náš trh je na to příliš malý)
- formát One Day Max se přejmenovává na TopFeed a reklamy zakoupené v rámci tohoto formátu se nově budou zobrazovat vždy na 4. místě
- zde můžete nově využít tzv. frekvenční nákupy (nakoupit si formát například vždy na 1 den v měsíci)
Levan Kezua, který je hlavním specialistou českého Httpoolu přes TikTok, pak také hezky popsal možnosti ohledně fázování předvánoční kampaně. Ta letošní bude mít oproti minulým jednu zvláštnost – od 20. listopadu do 18. prosince bude probíhat Mistrovství světa ve fotbale v Kataru. Dle Levana se v tuto dobu dá očekávat peak návštěvnosti TikToku, a proto již nyní firmy nakupují reklamu na TikToku pro toto období.
Zároveň Levan silně doporučil využívání TikTok pixelu, který můžete bezplatně nasadit na své webové stránky, a tím získat kvalitnější data o uživatelích.
Hlavní změnu na TikToku ale vnímám v tom, že i tato sociální síť se stále více zaměřuje na výkonnostní formáty. Ne všechny jsou ještě dostupné v Česku, ale dá se předpokládat, že do Česka v průběhu následujících měsíců dorazí (a některé zřejmě dokonce ještě do Vánoc). V rámci nových formátů můžete:
- zobrazovat prokliky na produkty z vašeho produktového katalogu v rámci reklamních inzerátů (formáty Conversion Ad, Display Cards)
- pořádat live streamy s možností přímého nákupu produktů na vašem e-shopu (formát TikTok Shopping)
- umožnit zákazníkům, aby si prostřednictvím reklamy vygenerovali vlastní slevový promokód, který si mohou automaticky zkopírovat do paměti telefonu (formát Code Sticker)
Zatímco doposud v Česku na TikToku inzerovali především střední a velké firmy, usiluje TikTok i o příjmy od menších podnikatelů. Proto vytváří stále nové nástroje, které mohou i menším firmám pomoci uspět na TikToku:
- TikTok Template Tool (funguje na podobném principu jako i námi často využívaná Canva)
- TikTok Video Editor
- můžete si prohlédnout nejvíce výkonné TikTok reklamy v Česku a trochu se u nich inspirovat
- v zahraničí má TikTok také platformu pro navazování spolupráce s influencery – tato platforma ale bohužel zatím nefunguje pro český trh
Pokud v rámci svého marketingu cílíte na Česko i Slovensko, je třeba při tvorbě rozpočtu myslet na to, že TikTok stále neprodává reklamu na slovenský trh. Zatímco tedy v Česku můžete dosytosti využívat placenou reklamu, se slovenským trhem můžete na TikToku komunikovat jen přes organický obsah. Snad se to do příštích Vánoc konečně změní.
Digital Turbine – reklama, která je méně otravná
Asi nikdo z uživatelů aplikací nemá rád reklamu, ale s Digital Turbine (dříve známá jako AdColony) je tato reklama přece jen o něco méně otravná. Digital Turbine je reklamním systémem, který se zaměřuje téměř výhradně na reklamu v mobilních hrách. Je obvyklé, že hráči her dostávají nějakou odměnu za shlédnutí reklamy (extra výzbroj do hry, sleva na produkt), což pozitivně ovlivňuje jejich engagement s reklamou. Dle dat prezentovaných hlavní specialistkou Httpoolu Ágnes Szabelkó mají díky tomu reklamy výrazně vyšší míru interakce než srovnatelné reklamy se srovnatelným cílením na YouTube (uváděla poměr 61:19 % ve prospěch Digital Turbine).
Kromě již zmíněného pozitivnějšího vnímání reklamy na Digital Turbine než jinde má pro inzerenty reklama zde i další výhody:
- platíte jen za plně přehrané reklamy
- díky unikátnímu systému cacheování máte jistotu, že se uživateli reklama přehraje celá
- na závěr reklamy můžete vkládat zábavné interaktivní prvky (tzv. end-cards), které pomáhají zvyšovat povědomí o značce
- ještě větší výhodou je, že tyto end cards zdarma vyrobí Httpool v rámci reklamního rozpočtu
- mám unikátní možnosti cílení – cílení dle počasí, stavu nabití baterie, možnost cílit na majitele konkrétních appek (například appek vaší konkurence)
- jste vnímani jako inovativní firma
Mobilní telefony na telefonu dnes nehrají jen mladí, ale zástupci všech generaci (pro potvrzení tohoto trendu se stačí projet metrem a sledovat své spolucestující). Díky tomu můžete přes Digital Turbine zasáhnout celkem značný segment trhu.
Co z toho plyne?
Alternativní sociální sítě jsou dynamicky rostoucím reklamním trhem, který pro podnikatele může na následujících pár let znamenat stejný potenciál jako přinášel v prvních letech reklamní systém Facebook Ads. Stejně jako na jiných sociálních sítích byste ani na Twitteru, Spotify, Snapchatu, TikToku a Digital Turbine neměli inzerovat bezhlavě bez jasné marketingové strategie. Zároveň pokud neprodáváte nějaký extrémně specifický produkt, je vždy lepší o těchto sítích uvažovat až v momentě, kdy naplno vyčerpáte potenciál sociálních sítí skupiny Meta (Facebook a Instagram) a YouTube.
Koho můj článek „namlsal“ a chtěl by si dané přednášky poslechnout do většího detailu, má tu možnost, neboť z akce existuje záznam.
Jakožto obchodní partneři Httpoolu vám rádi se vstupem na tyto sociální sítě a platformy pomůžeme.
víc bych zaměřil na význam alternativních sociálních sítí než na Httpool, „dovolím si vám představit“ zní na blogu divně. [DM1]
Radim Bílý
-
Navigovat v Google Analytics 4 může být náročné. V tomto...
-
JAKÉ BUGY MŮŽETE POTKAT PŘI PRÁCI S OPTIMALIZACEMI?
Jako každá velká společnost, má i Meta své mouchy. V... -
Vzděláváme se aneb co jsme si odnesli z kurzu “Právo a AI v tvorbě obsahu”
V prosinci jsme využili možnost na den odložit notebook a...