Google v českém vyhledávání dominuje, propad Seznamu se ale zastavil
Naši klienti se občas ptají, jaký podíl má ve vyhledávačích Seznam, a jestli bychom doporučili spustit i vyhledávací kampaň v Skliku. Pojďme se podívat, co říkají data.
Poměr Googlu a Seznamu je 93:7
Doba mírné převahy Seznamu na poli českých vyhledávačů je dávno pryč, přesto je míra dominance Googlu v posledních letech obrovská. Na vzorku 16 webů našich SEO klientů (celkově přibližně milion návštěv) Google už v roce 2017 překročil 75 % podíl na trhu a během covidových let posílil dominanci až na současných 93 %. Zdá se, že Seznam dosáhl minima a udržuje si malý počet věrných hledajících, protože meziročně se jeho podíl ve vzorku dat dokonce nepatrně zvýšil.
Stejně jako v našem článku z roku 2018 se podíváme na extrémy. Loni si Seznam nejlépe vedl na e-shopu s koupelnovým vybavením, kde tvořil 32 % návštěv. Naopak téměř nikdo ze Seznamu nechodí na web výrobce kosmetiky (3,7 %) a také na web freshservices.cz, který si právě prohlížíte (1,4 %). Roli hraje nejen obor, ale také podíl mobilních zařízení na návštěvnosti, protože využití Seznam vyhledávání v Androidu a iOS je zcela okrajovou záležitostí.
Třetí vzadu sází na AI
Loňská data zatím neukazují ani na nárůst Bingu, vyhledávače od Microsoftu. Podíl Bingu totiž v rámci sledovaných dat sice rostl meziročně o 20 %, stále se však jednalo o pouhých 1,81 % všech návštěv z vyhledávačů. Microsoft však velmi sází na AI, v aktuální verzi vyhledávače Bing nabízí integraci s Chat GPT obohacenou o reálná data z vyhledávače.
Seznam je silný mimo vyhledávač
Seznam samozřejmě ví, že jeho vyhledávač používá jen posledních několik procent konzervativních uživatelů. Zaměřuje se proto na rozvoj obsahu na serveru seznamzpravy.cz a dalších a také mapové služby mapy.cz. V rámci Skliku sází především na bannerovou reklamu, kde Googlu konkuruje malou sítí kvalitních webů, z nichž některé nabízí i velké bannerové formáty („branding“, který rámuje samotný obsah webu).
David Mynář
-
Navigovat v Google Analytics 4 může být náročné. V tomto...
-
JAKÉ BUGY MŮŽETE POTKAT PŘI PRÁCI S OPTIMALIZACEMI?
Jako každá velká společnost, má i Meta své mouchy. V... -
Vzděláváme se aneb co jsme si odnesli z kurzu “Právo a AI v tvorbě obsahu”
V prosinci jsme využili možnost na den odložit notebook a...