Google v českém vyhledávání dominuje, propad Seznamu se ale zastavil

Aktuálně Marketing, SEO, PPC, sociální sítě

Naši klienti se občas ptají, jaký podíl má ve vyhledávačích Seznam, a jestli bychom doporučili spustit i vyhledávací kampaň v Skliku. Pojďme se podívat, co říkají data.

Poměr Googlu a Seznamu je 93:7

Doba mírné převahy Seznamu na poli českých vyhledávačů je dávno pryč, přesto je míra dominance Googlu v posledních letech obrovská. Na vzorku 16 webů našich SEO klientů (celkově přibližně milion návštěv) Google už v roce 2017 překročil 75 % podíl na trhu a během covidových let posílil dominanci až na současných 93 %. Zdá se, že Seznam dosáhl minima a udržuje si malý počet věrných hledajících, protože meziročně se jeho podíl ve vzorku dat dokonce nepatrně zvýšil.

Stejně jako v našem článku z roku 2018 se podíváme na extrémy. Loni si Seznam nejlépe vedl na e-shopu s koupelnovým vybavením, kde tvořil 32 % návštěv. Naopak téměř nikdo ze Seznamu nechodí na web výrobce kosmetiky (3,7 %) a také na web freshservices.cz, který si právě prohlížíte (1,4 %). Roli hraje nejen obor, ale také podíl mobilních zařízení na návštěvnosti, protože využití Seznam vyhledávání v Androidu a iOS je zcela okrajovou záležitostí.

Třetí vzadu sází na AI

Loňská data zatím neukazují ani na nárůst Bingu, vyhledávače od Microsoftu. Podíl Bingu totiž v rámci sledovaných dat sice rostl meziročně o 20 %, stále se však jednalo o pouhých 1,81 % všech návštěv z vyhledávačů. Microsoft však velmi sází na AI, v aktuální verzi vyhledávače Bing nabízí integraci s Chat GPT obohacenou o reálná data z vyhledávače.

Seznam je silný mimo vyhledávač

Seznam samozřejmě ví, že jeho vyhledávač používá jen posledních několik procent konzervativních uživatelů. Zaměřuje se proto na rozvoj obsahu na serveru seznamzpravy.cz a dalších a také mapové služby mapy.cz. V rámci Skliku sází především na bannerovou reklamu, kde Googlu konkuruje malou sítí kvalitních webů, z nichž některé nabízí i velké bannerové formáty („branding“, který rámuje samotný obsah webu).

 

David Mynář
Spolumajitel agentury a marketingový nadšenec. Jeho srdcovými klienty jsou Bioderma a Metrostav Development, nejraději píše o strategii a webové analytice. V kanceláři ho kromě pracovního stolu nejčastěji najdete u kávovaru.