Školení je hračka, anebo ne?
Co nám říká CSR
Pokud zkratku neznáte, tak se jedná o společenskou odpovědnost firem, která stojí na třech pilířích: ekonomická prosperita, sociální zodpovědnost a environmentální dopady. V tomto článku se zaměříme na sociální oblast, konkrétněji na zaměstnance.
V rámci CSR si můžete vytvořit strategii, která se zaměří například na vzdělávání pracovníků a péči o ně. Každý snad tuší, že právě lidský kapitál patří mezi nejdůležitější složky firmy. Stabilní tým, který se neustále vzdělává a přichází s novými nápady je bez pochyby významnou konkurenční výhodou. Loajalitu pracovníků si ale zaměstnavatel musí „zasloužit“.
Vysoká zaměstnanost hrozbou
Neustále posloucháme, že roste zaměstnanosti a počet pracovních nabídek díky ekonomické prosperitě. To vše je super, ale přináší to i svá rizika pro zaměstnance. Lidé se mohou ze dne na den rozhodnout, že odejdou za „lepším“. Nebo na zcela novou pozici v rámci rozšiřování firmy bude extrémně náročné a nákladné najít vhodnou osobu, zaučit ji a v nejhorším případě nakonec zjistit, že do týmu nový pracovník nezapadl. Z těchto důvodů je důležité si mezi priority zařadit i zamezování fluktuace. To je ale logické, že. Nicméně co pomůže kromě klasického zvyšování mezd? Již bylo řečeno, že tým by se měl vzdělávat a osobně růst. Obzvlášť dnešní generace, tzv. mileniálové, hledá v práci smysl a chce se rozvíjet a učit. Proto zařazení individuálního a týmového vzdělávání do organizační kultury zní jako naprostá přirozenost.
Ještě tohle nemáte na háku?
Pokud za vzdělávání považujete povinná školení a rekvalifikace, tak je to sice fajn, ale v tomto případě to stačit nebude. Musíte se zaměřit skutečně na individuální potřeby, na jejichž formulaci participují sami zaměstnanci. Vše musí týkat pracovní náplně dané osoby. Angličtina ano, ale kurzy pletení už ne. Pracovníci si mohou vyžádat externí kurzy, které si musí umět obhájit. Měli by být proaktivní, případně jim můžete poskytnout nabídku kurzů, které se vám zdají být prospěšné. Ale pokud si nemůžete dovolit, aby každý zaměstnanec měl vlastní kurzy, tak velmi efektivní budou školení interního charakteru.
Když se nad tím zamyslíme, v týmu máme plno expertů, kteří mají své know-how a umějí ho vysvětlit těm, pro které je to přínosné. I když je obvykle nejlepší, aby všichni měli základní povědomí o práci kolegů. Ukažme si to na konkrétní situaci. Specialista na PPC přijde s tím, že by se chtěl účastnit školení od H1, které se týká Analytics a Facebook, nebo si projektový manažer obhájí účast na konferenci GDPR v marketingu. Oba jsou proaktivní a umožní jim to žádaný růst. Nicméně buďme realisty, tohle neudělá každý. Proto je přínosné využít vnitřní potenciál firmy a zkombinovat aktivní vyhledávání externího vzdělávání s interním školením.
Fresh na to šel od lesa
V lednu 2017 jsme si uvědomili, že naši lidé „skrývají“, a to neúmyslně, vědomosti, které by mohly být užitečné pro celý tým. Museli jsme si ujasnit, kdo na čem pracuje, jaké má portfolio, v čem má praxi a o čem umí a chce mluvit. Nejdříve jsme si z náplně práce zjistili, kdo má jaké odborné znalosti, které jsou pro tým užitečné. Případně pokud jsme zaznamenali téma, které je pro rozvoj firmy důležité, ale lidé o něm nemají dostatek informací, začali jsme hledat v týmu někdo, kdo má potřebné znalosti a dovednosti a je případně ochoten si ještě něco dostudovat. Ostatně stejně by se mu to mohlo hodit. Jednoduše jsme prozkoumávali vnitřní zdroje.
Zatím jsme se věnovali tématům, jako jsou dlouhodobý vývoj SEO, rozvoj nástrojů na Facebooku, výkon PPC, návyky efektivního pracovního výkonu, naceňování grafiky, finanční řízení, práce s WordPress, emailing a potenciál newsletterů. Dále nás letos čeká interní školení zaměřené na mentoring, GTD / organizaci práce a úkolů, strategické plánování. V každém týmu existuje plno témat, na která externí školení existují, ale která stejně tak dobře dovede školit přímo někdo z firmy.
A co dál
Jakmile máte odborného a zodpovědného spíkra, postup je snadný a vlastně dost odhadnutelný. Nejdřív potřebujete jeho souhlas, že se postaví před tým, připraví si prezentaci a bude určitou dobu trpělivě danou problematiku vysvětlovat. Mělo by se počítat i s dotazy a případnou diskusí. Pokud máte svolení, stačí domluvit termín, vytvořit pozvánku a postupovat tak, jak na „běžných“ školeních (hlídat účast a termíny, zajistit občerstvení, koordinovat zainteresované osoby atd.). V neposlední řadě nezapomeňte, že školení mají svá pravidla. Nejedná se o sraz kolegů nad kávičkou. Pravidla si určí firma sama, ale vždy je potřeba dbát na to, aby se zachoval formát školení a nepropukla neřízená diskuse. A na závěr… jděte do toho, protože za zkoušku nic nedáte.
-
14. 5. 2018Řešíte komunikaci na Facebooku, Instagramu, YouTube a další kanálech? Protože...
-
13. 11. 2017
Čím se bude lišit tato vánoční sezóna od těch minulých?
Vánoce se pomalu a jistě blíží. Mnoho podnikatelů v maloobchodu vám... -
22. 6. 2017
4 bezpečnostní hrozby pro váš web a jak jim vzdorovat
Náš život se přesouvá do internetového světa a s ním i...