Jak se připravit na Vánoce, aby byly obchodně úspěšné?

8. 10. 2016 Akční nabídky E-mail marketing Marketing, SEO, PPC, sociální sítě Pro laiky Sociální sítě zajímavosti

Vánoce jsou nádherná část roku. Jsou to svátky klidu a pohody (tedy alespoň by měly být), plus dobrého jídla a dárků. Jestli by ale někdo měl Vánoce doopravdy milovat, jsou to maloobchodníci, provozovatelé e-shopů a poskytovatelé zážitkových služeb (masáže, kosmetika, cestovní kanceláře atd.). S trochou přípravy totiž může být jejich Ježíšek opravdu bohatý. Důležité je jen nepodcenit přípravu.
Přípravy v tomto případě nebudou znamenat nejlepší recept na bramborový salát (ten má každá rodina svůj) ani cukroví, nýbrž několik tipů, jak připravit své podnikání na obrovský trh, který se před Vánoci vytváří. Každé podnikání je natolik specifické, že tímto článkem ani neaspirujeme na nějaký „návod na úspěch“. Přesto budeme rádi, pojmete-li některé body jako inspiraci.

Ve správný čas na správném místě

O tom je celý vánoční marketing. Máte skupinu lidí, která má ve své peněžence určitý rozpočet a je ho připravená v jistém okamžiku utratit. Váš úkol je jediný: oslovit je ve správném okamžiku (kdy zrovna přemýšlí nad výběrem vánočního dárku) a přesvědčit je o správnosti nákupu dárku u vás. To mohou mimo jiné dobře podpořit tzv. call-to-action prvky (motivující uživatele k vámi zvolené akci). Máloco přesvědčí uživatele k nákupu lépe než ve správný okamžik poskytnutá sleva.
Nyní je třeba jen vybrat správné kanály. Můžete pracovat se současnými zákazníky (motivovat je, aby si před Vánoci koupili ještě něco navíc), nebo zkusit oslovit zákazníky nové. Obě dvě možnosti si dnes probereme.

Aby vás lidé našli

Začněme u té situace, když chcete pomocí Vánoc získat úplně nové zákazníky. Nabízíte-li tradiční produkt/službu, který lidé sami hledají ve vyhledávači, máte téměř vyhráno. Stačí pouze spustit placenou proklikovou kampaň (PPC) a vytipovat několik klíčových slov, u kterých se bude zobrazovat váš inzerát. Bude-li jeho obsah dostatečně zajímavý a váš web dostatečně uživatelsky přívětivý, je šance na získání nových zákazníků opravdu vysoká.
Pokud využíváte PPC kampaně i v průběhu roku, doporučujeme pro Vánoce udělat tyto 2 úpravy:

  1. Upravte obsah inzerátů, aby více reflektoval vánoční tématiku. Můžete v kampani více podpořit produkty, které o Vánocích letí. Do inzerátů můžete také zakomponovat call-to-action prvky typu sleva atd.
  2. Zvyšte kredit kampaní. Trh o Vánocích je u některých segmentů mnohonásobně větší než obvykle a každá navíc investovaná koruna do reklamy se vám mnohonásobně vrátí. Po Vánocích můžete rozpočet opětovně snížit na původní úroveň.

Když lidé váhají

Může se stát, že lidé váhají. Obzvláště u dražšího a technicky složitějšího zboží (počítače, telefony atd.) asi málokdo okamžitě nakoupí. To vám vůbec nemusí vadit, budete-li schopni se mu udržet v paměti. Na to slouží remarketing.
Remarketing funguje velmi jednoduše. Představme si pana Nováka hledajícího nový mobilní telefon pro svoji dceru a firmu pana Dvořáka, která mobily prodává. Pan Dvořák si zaplatil v Google Adwords reklamní kampaň, díky které se dostal pan Novák na jeho web. Pan Dvořák ale prodává telefonů mnoho a pan Novák neví, jaký se bude jeho dceři líbit nejvíce. Navíc si chce o telefonech pročíst nějaké recenze a vybrat takový, který odborníci doporučují. Proto pan Novák web opustí. Pokud ale pan Dvořák využívá remarketing, bude se panu Novákovi neustále zobrazovat při surfování na internetu banner firmy pana Dvořáka. V momentě, kdy si tedy vybere ten správný model telefonu, je velká šance, že u pana Dvořáka doopravdy nakoupí.
Remarketing není jen záležitost jedné platformy. Můžete ho celkem intenzivně využívat na Google Adwords (ve vyhledávání, ale především jako reklamní bannery na široké škále webů včetně například youtube.com), Skliku, nebo Facebooku. V každé z těchto platforem má remarketing smysl, ale jeho využití je trošku jiné.
Pokud využíváte remarketing na Google Adwords, nebo Skliku, můžete to o Vánocích dělat trošku jinak než normálně a lépe oslovit uživatele hledající vánoční dárek. K tomu pomohou například vánoční remarketingové bannery. Jsou to normální remarketingové bannery s vánoční tématikou (například obsahují vánoční motivy a výzvu „Už jste nakoupili vánoční dárky?“). Přestože je jejich využití výrazně časově omezené (listopad a prosinec), jejich tvorba vám může pomoci zvýšit prodeje o vánoční sezóně.

Oslovte svoji cílovou skupinu přes Facebook

Slovy televizního šéfkuchaře Jirky Babici „Když nemáte Adwords, dejte tam Facebook“. To v tomto případě platí v situacích, kdy máte natolik specifický produkt, že ho sám od sebe nikdo aktivně nehledá (platí například pro různé technologické vychytávky). V tomto případě se Facebook hodí pro oslovení cílové skupiny, která by mohla mít o produkt zájem (například u originální dětské hračky můžete vytvořit reklamní kampaň na rodiče dětí v odpovídajícím věku).
Tím ale využití Facebooku nekončí. I během Vánoc ho můžete využít pro své zviditelnění a PR. Udělejte například pro své zákazníky soutěž, v rámci které se musí vyfotit s vaším produktem před vánočním stromkem a za to získají odměnu (třeba dárkový poukaz). Tím dosáhnete vyšší publicity, viditelnosti a podpoříte vztah zákazníků ke značce.

Mobilizujte stávající zákazníky

Poměrně velký potenciál pro vánoční období mají i stávající zákazníci. Ti mají nejspíše k vaší značce vztah a potřebují jen malé popostrčení, aby svůj vánoční dárek nakoupili právě u vás. Toto popostrčení může mít například podobu adresného e-mailu s nabídkou slevy pro věrné zákazníky (všeobecnou či na konkrétní produkty).
E-mailingová kampaň může pracovat i s uživateli, kteří vložili produkty do košíku, ale objednávku nedokončili. Těm může přijít systémem vygenerovaný e-mail o možnosti slevy na daný produkt. Více o tom jsme psali zde.

Kdy začít?

Na příkladu obchodních řetězců bombardující nás vánočními motivy již od září můžeme vidět, že doba předvánočních příprav se výrazně posunula k začátku podzimu. Proto je dobré příliš neotálet a oslovit dárků chtivé uživatele včas, než to udělá konkurence. Ideální je mít vánoční kampaň spuštěnou během listopadu a prosince, případně ještě zasáhnout období povánočních výprodejů (zde je však většinou nezvyklé upravit obsah reklamních sdělení).
Je však třeba si uvědomit, že reklamní kampaň může fungovat až v okamžiku, kdy funguje všechno ostatní. Pokud tedy máte hroznou logistiku a web, na kterém se lidé neorientují, velmi bych výraznější investice do předvánoční reklamy zvažoval.

Dárek od nás

Dárky je krásné nejen přijímat, ale i dávat. Proto jsme se ve freshi rozhodli vám také nadělit trošku té předvánoční radosti. Tentokrát jsme si k nadílce přizvali našeho partnera, společnost Google, jehož partnerem jsme se letos stali.
Náš dárek je zaměřen na ty, kteří uvažují nad předvánoční kampaní na Google Adwords, ale stále váhají, jestli je to pro ně to pravé. Tímto dárkem bychom rádi jejich rozhodnutí trošku zjednodušili:

  1. Vytvoření sady vánočních remarketingových bannerů
  2. Prvním 10 novým zákazníkům přidáme k jejich kampaním kredit 1 500 Kč pro jejich kampaně. Podmínkou je založení si nového účtu pro správu kampaní.

Na rozdíl od Ježíška však nenosíme dárky domů. Pokud chcete našeho dárku využít, napište nám na office@freshservices.cz. Na stejnou adresu můžete napsat i v případě, že chcete jen poradit s tím, jak rozjet vánoční sezónu, abyste měli opravdu bohatou vánoční nadílku. V obou dvou případech se těšíme na vaše zprávy.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.