Náš tajný recept? Netváříme se, že marketing je magie

O nás

David je ve Freshi „hlavou“ marketingového oddělení. V rozhovoru jsme si povídali o tom, v čem je Fresh unikátní, jak jsme s marketingem začínali a jak se Fresh marketing změní v příštím roce.

Jak vlastně marketingové oddělení ve Freshi vzniklo?
Klienti mají rádi všechno pod jednou střechou, takže poptávali u nás dokončení webu i marketing. Systematicky marketing pro klienty děláme přibližně pět let, předtím to byly spíš nárazové projekty.
Nabízeli jste hned všechny služby? Kde jste sehnali specialisty?
Ne, bylo to postupné. Specialistu jsme zpočátku měli jen na SEO – Nicolase. Živil se jako freelancer optimalizací webů a jejich prodejem. Ondra od něj koupil jeden web, pak ho přemluvil ke spolupráci. Bylo to rozhodnutí, které pomohlo celý marketing nastartovat, protože jsme rázem dokázali nabídnout opravdu funkční SEO i klientům, kteří neměli rozpočty v desítkách tisíc. Když to zjednoduším, tak jsme dělali skutečné SEO skoro za cenu agentur, které se jen tvářily, že něco dělají. Pomohly k tomu samozřejmě i zkušenosti s webdesignem a technickou stránkou webů.
Ale marketing není jen SEO, jak jste se dostali k dalším službám?
Ke kompletnímu výkonnostnímu marketingu vedla delší cesta. AdWords a Sklik jsme dlouho outsourcovali, ale to nás moc nebavilo. Objem práce a velikost projektů byla před pár lety spíš menší, proto se mohl Nicolas s pomocí juniorů věnovat i PPC projektům a brzo jsme výkonem překonali předchozí specialisty zvenčí. Postupně jsme pronikli také na Facebook, prvně jsme spravovali timeline klientů, ale Facebook si nás získal i svojí schopností přinést klientům poptávky a tržby. V roce 2017 to může znít jako klišé, ale ve výkonnostním marketingu Facebook firmy stále podceňují.
Takže teď se věnujete hlavně Facebooku?
V podstatě má u nás SEO, tradiční PPC a Facebook každé třetinový podíl, ale marketing na Facebooku nám roste nejrychleji a vidíme v něm velký potenciál.
Co nového plánujete v příštím roce?
Stále jsme především výkonnostní agentura, málo jsme řešili obsah a dost podcenili kreativu. U Facebooku jsme narazili na strop toho, co je možné dělat od stolu. Fotobanky už dávno nejsou cool, spíš nikdy nebyly, a materiálů od klienta je obvykle minimum. Proto už teď posilujeme kreativní část našeho týmu a naskakujeme do rozjetého vlaku propracovaného obsahového a kreativního marketingu.
Agentur je milion, jste v něčem jiní?
Nebudu se tvářit, že jsme ve všem nejlepší. Ale jako menší agentura si můžeme dovolit osobnější přístup. S menšími i většími klienty se pravidelně potkáváme, bavíme se s nimi o tom, co se povedlo a nepovedlo a hledáme způsoby, jak jejich marketing postupně zlepšovat. Netváříme se, že marketing je nějaká magie. A klienti u nás zůstávají většinou dlouho, což je dobré znamení. Věří nám.
Jak vzpomínáš na své začátky ve Freshi?
Do Freshe jsem přišel na jaře 2014, ale ne jako markeťák, nastoupil jsem jako obchoďák. Prodávat weby mě bavilo, zažil jsem spoustu příjemných i míň příjemných schůzek. Přesvědčovat ruské majitele úklidových firem, že potřebují web, patří mezi ty druhé. Víc než vývoj a prodej webů mě ale zajímalo SEO, poprvé jsem se víc ponořil do Google Analytics a vyzkoušel si copywriting. Proto mě nadchlo, když mi Ondra s Markem nabídli, abych pomohl z marketingu ve firmě vytvořit plnohodnotné oddělení.
 
Co vidíš jako největší chybu, kterou jste dělali?
Snažili jsme se všechno dělat po svém, někdy to byly až pokusy a omyly. Hrozně dlouho jsme třeba nepoužívali Google Tag Manager, protože jsme přece měli naše kodéry. Proč teda používat program, který to udělá rychleji za ně? A napadá mě ještě jedna kuriozita. Když jsem přišel do firmy, obchoďáci pro základní přehled o webu používali veřejně dostupný „SEOmetr“, který ukázal základní SEO chyby. Dnes už se nic takového nepoužívá, ale čtyři roky jsou dlouhá doba. SEOmetr byl bezva, červená a zelená barvička, fungoval rychle. Jednu chybu ale měl. Samozřejmě ho provozovala konkurence, která okamžitě majitele měřeného webu kontaktovala s „lepší“ nabídkou.
 
Co tě ve Freshi nejvíc baví?
Je bezva pracovat s lidmi, na které se můžu spolehnout v práci a zároveň s nimi zajít večer na pivo. Vždycky si máme co říct. Taky z vlastností menší agentury vidím spíš výhody – nemáme píchačky ani oficiální shora stanovenou kulturu, s Markem a Ondrou můžeme řešit problémy hned. Nepotřebujeme „happiness managery“, jsme spokojení nebo naštvaní, jak je to právě potřeba. Takže se většinu dnů do práce těším. Někdy dokonce i v pondělí.

David Mynář
Spolumajitel agentury a marketingový nadšenec. Jeho srdcovými klienty jsou Bioderma a Metrostav Development, nejraději píše o strategii a webové analytice. V kanceláři ho kromě pracovního stolu nejčastěji najdete u kávovaru.