Facebook versus Apple: válka o data v otázkách a odpovědích

7. 6. 2021 Sociální sítě

Válka mezi Facebookem a Applem o uživatele, jejich data a soukromí už zuří nějakou dobu a marketéři ji pozorně sledovali, protože loňské změny pravidel retargetingu a letošní update soukromí iOS14 ovlivnily každou kampaň na Facebooku a nejen tam. Facebooku nepomohly ani úsměvné reklamy v tištěných médiích, v nichž se pasoval do role ochránce drobných podnikatelů.

Zdroj: Paco Vermeulen

Pokud jste nevěnovali pozornost “otravným” upozorněním v Ads Manageru, nedávno vás čekalo nepříjemné překvapení. Mnohé reklamní kampaně se ze dne na den zastavily. Přečtěte si, jak inzerovat dál v souladu s novými pravidly Apple.

 

Je to začátek konce reklamy na Facebooku?

Ne. Tedy pravděpodobně ne. Většina možností cílení je tvořena na základě dat, které uživatelé dávají přímo Facebooku. Apple je však tak velký hráč, že Facebooku nezbylo, než se přizpůsobit v oblasti dat z webových stránek a omezit tyto možnosti cílení pro všechna zařízení. Omezení se tedy netýká pouze reklamy cílené na zařízení Apple, ale i na všechna ostatní.

Co se změnilo a mění?

Facebook pod tlakem Applu zkrátil dobu pro sledování konverzí ze 28 dní na 7 dní. To znamená, že v přehledech výkonu uvidíte méně konverzí než dřív. Neznamená to však, že měly kampaně reálně nižší výkon, jen bylo změřeno méně konverzí. Pokud totiž uživatel pošle objednávku více než týden po prokliku reklamy, už se mezi konverze nezapočítává. Stejně tak doba, po kterou se uchovává retargetingové publikum, se zkrátila na pouhých 7 dní. Znamená to konec dlouhodobému oslovování publika, které navštívilo váš web před delší dobou.

 

Co musím udělat, aby se reklama znovu rozběhla?

Pokud se vaše současné sestavy zastavily, znamená to, že obsahovaly neautorizované události. V první řadě ověřte doménu, pokud jste to ještě neudělali. Tím Facebooku potvrdíte, že máte k webu přístup. Nejjednodušší je nahrání ověřovacího souboru, což s přístupem na FTP zvládnete sami, případně vám pomůže webmaster. Po ověření domény musíte počkat 72 hodin a následně si ve správci událostí můžete vybrat 8 událostí, které budete dále chtít sledovat. Nepodceňte také určení jejich priority, za určitých okolností povolí Apple jen sledování několika nejdůležitějších, ne všech osmi. Poté můžete restartovat pozastavené sady reklam, případně je duplikovat a s novými událostmi.

 

Jaké přehledy nebudou dostupné?

Také zbožňujete demografické přehledy výkonu v kampaních na Facebooku? Je čas se s nimi rozloučit. Rozdělení dat kampaní podle věku a pohlaví bylo kvůli souhrnnému měření zrušeno a nezdá se, že by se někdy mělo vrátit. Tato data můžete zobrazit jen pro časové období do dubna 2021. Facebook také omezil maximální historii dat na 3 roky, pokud chcete uchovat i data ze starších kampaní, musíte si je zálohovat ručně v tabulce.

Co vám naopak pravděpodobně chybět nebude, jsou Facebook analytics, které definitivně skončily 1. června. Že jste ani nevěděli o jejich existenci? Nedivíme se, Facebook tuto potenciální konkurenci ke Google Analytics už před delší dobou přestal rozvíjet.

 

Chystá se ještě nějaká další datová apokalypsa?

Populární pravidlo bulvárních novin “pokud je v titulku otázka, odpověď zní ne” tentokrát bohužel neplatí. Také Google se totiž připravuje k postupnému zrušení cookie souborů třetích stran, které se dnes používají ke sledování a cílení reklamy. Uživatele hodlá dále sledovat přes zatím trochu tajemný “Google Privacy Sandbox”.  Situaci samozřejmě ve Freshi bedlivě sledujeme a budeme na případné změny reagovat.

David Mynář
Spolumajitel agentury a marketingový nadšenec. Jeho srdcovými klienty jsou Bioderma a Metrostav Development, nejraději píše o strategii a webové analytice. V kanceláři ho kromě pracovního stolu nejčastěji najdete u kávovaru.