Nechal jsem umělou inteligenci vymýšlet strategii e-shopu. Jak to dopadlo?

20. 2. 2023 AI Aktuálně

Konečně jsem měl možnost si více pohrát s nástroj Chat GPT, o kterém jsem psal již v mém minulém článku. Po počátečních pokusech jsem nástroji zadal jednoduché zadání – vymyslet marketingovou strategii e-shopu prodávajícího psí hračky vyráběného v chráněných dílnách s měsíčním rozpočtem na inzerci 10 000 Kč. Jak jsem obstál?

 

Hned na začátek si je třeba zdůraznit jednu věc: umělá inteligence nástroje Chat GPT je navržena tak, aby nedávala konkrétní doporučení, a tím se vystavovala riziku odpovědnosti za jejich dopady. Proto bylo nutné neustále zdůrazňovat, že veškeré výstupy jsou pouze součást hypotetické diskuze. I tak ale byla doporučení jen obecná – hodně jsme naráželi na to, že umělá inteligence si nebyla schopná „vytáhnout“ potřebná data, což ale nahrazovala tím, že vyjmenovala zdroje, kde si tato data mohu dohledat.

 

V průběhu konverzace jsme se dostali na tato témata:

 

  • Nejprve jsem od AI získal obecná doporučení na marketingové aktivity, které mohu dělat – ta zahrnovala reklamy na sociálních sítích, spolupráci s influencery, obsahový marketing (vedení blogu), affilate marketing, e-mail marketing, SEO.
  • Následně jsme s AI řešili možnosti inzerce na Facebooku. Podařilo se mi dokonce od AI dostat odhad výkonnosti, který byl ale extrémně optimistický (AI u Facebook Ads očekávalo průměrnou CPC 2,50 Kč, 2 % konverzní poměr, z čehož vyplývá získání 80 objednávek měsíčně při alokaci celého budgetu do Facebook Ads – odhad průměrné CPC mi přijde zcela nerealistický).
  • Dále jsem s AI řešil, jaké další social ads platformy mohu použít. Zde umělá inteligence neposkytla prakticky žádnou přidanou hodnotu – pouze vyjmenovala reklamní systémy dalších sociálních sítí. Musel jsem pokládat hodně upřesňujících dotazů.
  • Poté jsem se s AI bavil o možnostech cenotvorby, respektive jakou si mám stanovit marži. Zde podle mě AI odpovídala celkem rozumně.
  • Následně jsme řešili možnosti Sklik kampaní. Zde mi AI nabídla po jedné opravě z mé strany poměrně realistický odhad klíčových slov. Klíčová slova byla na vyžádání v češtině.
  • Jako perličku na závěr jsem si nechal dotaz na marketingovou expanzi do Japonska. Zde mi AI nabídla pouze seznam klíčových slov přeložených do japonštiny. Následně jsem se doptal na údaje týkající se velikosti trhu (tj. počtu psů), které byly poměrně zajímavé.
  • Pak jsem si ještě řekl, že by bylo dobré, aby mi umělá inteligence poradila s cílením kampaní. Zde však odpověď byla extrémně obecná. Zeptal jsem, zda-li bych měl cílit na velká města – zde mi AI dala poměrně kvalitní odpověď.

 

Následně jsem poprosil umělou inteligenci, aby mi veškeré své výstupy sepsala do krátkého článku na blog v češtině. Výstup byl následující:

„Jak efektivně propagovat svůj e-shop s hračkami pro psy?

Máte e-shop s hračkami pro psy vyrobenými zdravotně postiženými lidmi a chcete se dozvědět, jak efektivně propagovat svůj obchod? V tomto článku vám poskytneme několik nápadů na marketingové strategie, které vám mohou pomoci zvýšit prodeje.

 

Facebook Ads

Facebook Ads jsou v současné době nejpopulárnější formou online reklamy. Můžete zde cílit na různé skupiny uživatelů, jako jsou například majitelé psů nebo zákazníci, kteří se zajímají o e-commerce. Pokud máte měsíční rozpočet 10 000 CZK na marketingové výdaje, můžete očekávat, že Facebook Ads vám přinese zhruba 20 až 30 objednávek měsíčně.

 

SEO

Vyhledávače jako Google a Seznam jsou jedním z nejdůležitějších zdrojů pro získání organického provozu. Můžete se zaměřit na klíčová slova jako „Hračky pro psy zdravotně postižených lidí“ a použít je v nadpisech, popiscích produktů a v dalších částech vašeho webu. Také můžete psát blogové články o péči o psy, o zdravotně postižených lidech a o tom, jak vaše hračky mohou pomoci. To vše může přispět k vyššímu hodnocení vašeho webu ve vyhledávačích.

 

Sklik

Sklik je PPC reklamní platforma společnosti Seznam, kde můžete zobrazovat vaše reklamy uživatelům, kteří vyhledávají klíčová slova, na která jste cílili vaše reklamy. Můžete zde použít klíčová slova jako „hračky pro psy“, „hračky pro psa“ a „psí hračky“. CPC a CPA ceny na Skliku jsou obecně nižší než u Facebook Ads a Google Ads.

 

Expanze do zahraničí

Pokud chcete expandovat do jiných zemí, můžete použít stejné strategie, ale s jinými klíčovými slovy a cílovými skupinami. Například, pokud byste chtěli expandovat do Japonska, můžete použít klíčová“

 

Platforma Chat GPT je očividně designována tak, aby se veškeré odpovědi z důvodu optimalizace výpočetního výkonu vešly do 250 slov. Přestože je jinak článek na poměrně slušné lingvistické úrovni, byl zde proto takto nepřirozeně „useknut“. Zkoušel jsem umělou inteligenci přimět, aby na text navázala. Výsledkem však bylo, že začala psát od začátku zcela jiný článek.

 

Alternativní scénář: Rozpočet 1 000 000 Kč/měsíčně

Nedalo mi to a zkusil jsem se AI zeptat, jak by tento článek upravila, kdybych měl měsíční rozpočet 1 000 000 Kč. Výstup byl tento:

„Jak maximalizovat výnosy z e-shopu s využitím digitálního marketingu a měsíčním rozpočtem 1 000 000 Kč?“

 

Pokud jste vlastníkem e-shopu, který prodává psí hračky vyrobené zdravotně postiženými lidmi, máme pro vás několik tipů, jak maximalizovat výnosy s využitím digitálního marketingu a měsíčním rozpočtem 1 000 000 Kč.

 

Sestavte strategii digitálního marketingu

Sestavte si podrobnou strategii digitálního marketingu, která se bude soustředit na vaše klíčové cíle, jako například zvýšení návštěvnosti, zvýšení konverzí a zisku. Zahrňte do ní přehled všech marketingových kanálů, které chcete použít, včetně Facebook Ads, Sklik a Google Ads. Rozdělte váš rozpočet mezi tyto kanály a určete, jaká procenta z vašeho rozpočtu budou použita pro každý kanál.

 

Používejte Facebook Ads

Facebook je velmi účinným nástrojem pro oslovování potenciálních zákazníků, kteří se zajímají o psí hračky a mají zájem o podporu zdravotně postižených lidí. Pokud se rozhodnete pro Facebook Ads, rozdělte svůj rozpočet na reklamy zobrazené na novinkách, reklamy vyskakovacích oken a reklamy na pravém sloupci. Snažte se co nejvíce využít možností cílení, jako jsou demografické údaje, chování a zájmy.

 

Zvažte Google Ads

Google Ads mohou být velmi účinným nástrojem pro zvýšení návštěvnosti vašeho e-shopu. Zvažte reklamy na výsledcích vyhledávání Google, ale také reklamy na Display sítích a YouTube. Použijte klíčová slova, jako jsou „psí hračky“, „psí hračky pro zdravotně postižené“ a „herní pomůcky pro psa“ pro optimalizaci vašich reklam.

 

Využijte Sklik

Sklik je českou alternativou k Google Ads a nabízí reklamy na Seznam.cz. Využijte Sklik pro zobrazení reklam na výsledcích vyhledávání Seznamu a na Seznam.cz. Použijte klíčová slova jako „psí hračky“, „hračky pro psy zdrav“

 

Opět velmi obecný článek. Doporučení však dávají smysl kromě velkého tlaku na Sklik, který byl způsoben tím, že jsem sám na Sklik kladl několik dotazů.

 

Alternativní scénář č. 2: marketing při nulovém rozpočtu na inzerci

Jako poslední jsem požádal umělou inteligenci o článek vycházející z premisy, že nemám žádné rozpočty na inzerci. S tím se popasovala takto:

 

„Jak efektivně propagovat e-shop s hračkami pro psy, když nemáte rozpočet na placenou reklamu?“

 

Spuštění e-shopu s hračkami pro psy je jistě náročný úkol. Ale co když nemáte dostatek peněz na placenou reklamu? Není to důvod k zoufalství. Existuje spousta způsobů, jak zvýšit návštěvnost vašeho e-shopu a získat nové zákazníky, aniž byste museli utrácet za placenou reklamu. Zde je pár tipů:

 

Vytvořte kvalitní obsah

Vytvoření kvalitního obsahu je klíčové pro získání návštěvnosti. Vytvořte blog na vašem e-shopu, kde budete psát články o psech a jejich potřebách. Sdílejte informace o zdraví psů, výživě a cvičení. Pokud budete psát kvalitní a zajímavé články, zákazníci se na vaše stránky vrátí a stanou se pravidelnými návštěvníky.

 

Sociální sítě

Sociální sítě jsou skvělým způsobem, jak propagovat váš e-shop bez placené reklamy. Vytvořte si účty na Facebooku, Instagramu a Twitteru a pravidelně přidávejte obsah. Sdílejte fotky a videa vašich produktů a nabízejte slevy a akce. Pokud bude váš obsah zajímavý, budou ho vaši fanoušci sdílet a přinášet vám tak nové zákazníky.

 

SEO

SEO (search engine optimization) optimalizace je důležitým faktorem při zvyšování návštěvnosti e-shopu. Vytvořte si seznam klíčových slov a použijte je v titulcích stránek, popiscích produktů, URL adresách atd. Vytvořte kvalitní meta popisky a tagy. Zajistěte si, aby vaše stránky byly responsivní a rychlé. Pokud budou vaše stránky SEO optimalizované, zvýší se šance, že se objevíte v předních výsledcích na vyhledávačích a získáte tak nové zákazníky.

 

Emailový marketing

Emailový marketing je skvělý způsob, jak komunikovat se svými zákazníky a získat nové. Vytvořte si kvalitní databázi emailových adres a pravidelně posílejte novinky, slevy a“

 

Osobně si nedovedu představit e-mailový marketing bez rozpočtu na rozesílku. Chat GPT ale očividně ano. A zároveň mi vypsalo 5 těchto služeb, kde můžu rozesílat zdarma. U posledních dvou nabízených služeb (Moosend a Benchmark) mi uvedla umělá inteligence nepřesné informace – tyto služby skutečně bezplatný plán nabízí, ale za daleko méně výhodných podmínek.

 

Co z toho plyne?

Marketingoví stratégové se zatím o práci bát nemusí. Výstupy AI jsou spíš takové „tlachání“ než opravdová strategie podpořená daty. Rozhodně ale nechci výstupy umělé inteligence shazovat – drtivá většina jejích výstupů byla poměrně smysluplná. Pokud jste tedy malý podnikatel, starající se o marketing své firmy z nějakého důvodu sám, přestože nejste profesním zaměřením marketér, umělá inteligence vám může pomoci utřídit si myšlenky. Jinak ale pořád doporučuji zajít za profesionály.

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.

Jeden telefon nebo jedna schůzka může váš byznys vystřelit o několik pater nahoru.