Bing a ChatGPT4 způsobily revoluci ve vyhledávání. Google může být sesazen z trůnu. Jak se podnikatelé mohou připravit?

24. 3. 2023 AI Aktuálně

S přelomem roku ChatGPT každým týdnem více a více přeformátovává způsob, jak přemýšlíme o naší práci a budoucnosti jednotlivých aktivit, které vykonáváme. Pokusy spojené s verzí ChatGPT3 však byly především takovým hraním si a zkoušením, jaké možnosti umělá inteligence má. Výstupy umělé inteligence však často měly minimální relevanci, respektive často byly vysloveně lživé.

 

To bylo způsobeno „odpojením“ umělé inteligence od internetové sítě z důvodu optimalizace výpočetního výkonu (práce s offline daty je výrazně jednoduší než „sahání“ si do sítě pro online data). Nová verze ChatGPT4 toto paradigma mění a již pracuje s daty v reálném čase.

 

Bylo tedy jen otázkou, kdy využije některý z dosavadních hráčů na poli vyhledávání. Google v této oblasti se svým Bardem úplně zaspal dobu, a tak se příležitosti zhostil jeho rival Microsoft se svým Bingem, který má již velmi dobře fungující vyhledávání na bázi osekaného ChatGPT4 (neumí například audiovizuální vstupy). Je tedy vysoce pravděpodobné, že pokud Google nepřijde s nějakou revoluční špičkovou inovací, čemuž moc nevěřím, Microsoft jej může v horizontu pěti let vytlačit z pozici jedničky ve vyhledávání.

 

Jak vyzkoušet nový Bing vyhledávač?

Pokud je to aspoň trochu možné, použijte k prohlížení přímo prohlížeč Microsoft Edge v nejnovější verzi. Ten má totiž přístup do Bing ChatGPT vyhledávání integrovaný. Stačí jen kliknout na modré B vpravo nahoře.

Zároveň zde je přístupná i záložka Napsat. Ta vám umožní generovat texty pro různé příležitosti.

Pokud nemůžete nebo nechcete používat Microsoft Edge, tak můžete nový vyhledávač používat samozřejmě i přes webové rozhraní na adrese https://www.bing.com/new. Jen zde je přístup stále pouze na pozvánky – dle zkušeností většiny uživatelů je však vyřízení pozvánky velmi rychlé.

 

Jak to (ne)funguje?

Sám jsem pochopitelně vyhledávač testoval. Zatímco dosavadní pokusy s ChatGPT 3 byly pouze takovým hraním si, nový Bing už mi přijde zcela v pohodě použitelný pro běžnou práci.

 

Jako první úkol jsem nechal vyhledávač, aby mi našel konferenční prostory pro dopolední event v Praze s kapacitou 20 lidí. Po několika upřesňujících dotazech mi umělá inteligence dokázala nabídnout 3 relevantní prostory a zároveň mi poskytnout informace o ceně a nákladech na catering. V praxi byl tedy výstup bez problému použitelný.

 

Technologii jsme zkoušel používat v češtině i angličtině. Za sebe doporučuji zatím využívat češtinu pouze v případech, že se jedná o dotaz mířený spojený s českým prostředím (například ty konferenční prostory v Praze). Jinak se totiž stanete obětí zoufale nekvalitního Bing překladače, kterého se z mně neznámého důvodu Microsoft křečovitě drží. V ostatních případech doporučuji využívat spíše angličtinu.

 

Co to znamená pro podnikatele a marketéry?

Změna spotřebitelského chování by měla být zároveň spojena se změnou marketingové strategie, která by měla tyto změny reflektovat. Kdo tohoto kroku není schopen, zahyne. Pokud se tedy ChatGPT vyhledávání uplatní, reklamy ve vyhledávací síti buď zaniknou, nebo se výrazně změní jejich podoba.

 

Zároveň vám z vyhledávačů bude na web chodit výrazně méně lidí – důležité informace si totiž zjistí přímo ve vyhledávacím chatu a na weby budou chodit, až když budou mít o něco vážný zájem. Bude se tak jednat ještě o větší rozšíření fenoménu tzv. nulté pozice, které znáte již z klasického fulltextového vyhledávání Google.

 

Jak dělat SEO pro nový Bing a ChatGPT4?

Jedna marketingová technika ale rozhodně nezahyne – SEO. Dá se naopak čekat, že to zažije opětovnou renesanci. Kdo dokáže přesvědčit ChatGPT, aby doporučovalo jeho web, ten má z velké části vyhráno.

 

Zároveň se ale dá čekat, že se SEO bude muset dělat částečně jinak. Sám nový Bing doporučuje následující postupy:

 

„Chcete-li, aby se vaše webové stránky zobrazovaly v nových výsledcích vyhledávání Bing, musíte je optimalizovat pro vyhledávání Bing. Některé z kroků, jak toho dosáhnout, jsou následující:

  • Přihlaste svou firmu do vyhledávačů Bing i Yahoo, abyste maximalizovali výsledky místního vyhledávání.
  • Zajistěte indexaci svých stránek odesláním mapy stránek do nástroje Bing Webmaster Tools.
  • Označte a zařaďte své stránky do kategorií pomocí relevantních klíčových slov a meta tagů.
  • Používejte klíčová slova SEO ve správném kontextu a vyhněte se přeplňování nebo duplikaci klíčových slov.
  • Připojte se k sociálním sítím a podporujte sdílení svého obsahu na sociálních sítích.
  • Vyhněte se black-hat technikám.
  • Uvádějte skvělý, originální a čerstvý obsah, který má pro vaše publikum hodnotu.
  • Analyzujte údaje o své výkonnosti a profil zpětných odkazů pomocí nástrojů, jako je Ubersuggest nebo Bing Webmaster Tools.“

 

Z toho mi vyplývá, že základní principy zůstávají, ale při hodnocení relevance webů bude kladen větší důraz na:

 

  • on-page textový obsah – ten by měl být co nejvíc formulován formou otázka-odpověď
  • meta-tagy
  • o tom, v jakém kontextu se o webu píše na sociálních sítích
  • nástroj Bing Webmaster Tools (obdoba Google Search Console)

 

Téma pro následující roky

Schopnost připravit svůj marketing na nástup umělé inteligence bude tématem, které budou v následujících pěti letech řešit téměř všichni marketéři. Proto ve Freshi budeme postupně upravovat marketingové strategie našich klientů na tyto změny a budeme je zcela brát v potaz při zahájení jakéhokoliv nového marketingového projektu. Kdo se totiž změnám přizpůsobí ve správný čas, ten vyhraje.

 

Radim Bílý
Ve Freshi je od roku 2015 a má na starosti obchodní oddělení Freshe. Také jeho zásluhou je navázání spolupráce s klienty jako TM Toys, Hospodářská komora, Corinthia Hotels a mnoha desítkami rodinných společností a start-upů. Na blogu nejčastěji píše o marketingové strategii a e-commerce, které jsou jeho největší hobby.